Gemeente Zwolle

Verantwoording en transparantie centraal in communicatiebeleid B&W


Datum uitgave: 20-06-2006
Respect voor de burger, transparantie, aanspreekbaarheid, vertrouwen en draagvlak zijn de leidende begrippen in het communicatiebeleid van het college van B&W, dat vandaag is vastgesteld. 'Verantwoording wordt steeds belangrijker om het vertrouwen van burgers te winnen en te behouden,' zegt het college in het Beleidsplan Communicatie 2006-2010. Zonder vertrouwen is het onmogelijk om draagvlak te winnen voor (voorgenomen) beleid. Communicatie staat in het hart van het beleidsproces. Dit neemt echter niet weg dat communicatie feitelijk, juist, actueel, begrijpelijk en integer moet zijn.
1Het communicatiebeleid van de gemeente Zwolle was toe aan actualisering. Daarom moesten nieuwe uitgangspunten worden vastgesteld. Een daarvan is het recht van burgers op communicatie met en informatie van de gemeentelijke overheid. De gemeente zal zich bovendien extra inspannen om mensen te benaderen die moeilijk bereikbaar zijn. Ook worden regels gesteld voor de communicatie van beleidsplannen van het college. In lijn met rijksbeleid, zoals het programma 'De Andere Overheid', is de gemeente Zwolle van plan om alle informatie digitaal openbaar te maken. Om de nieuwe ambities te waarborgen komen er extra maatregelen, zoals een 'communicatietoets' voor alle nieuwe beleidsplannen.

Verder kiest het college onder meer voor een krachtige impuls voor stadsmarketing, voor intensivering van de dialoog met de Zwollenaren - zoals onlangs in de Week van de Aanloop - meer opinieonderzoek en een nieuwe opzet van de internetsite. De Beleidsnota Communicatie 2006-2010 biedt tevens inzicht in de opdracht van de afdeling Communicatie en, op hoofdlijnen, in het werkprogramma van de deze afdeling. De nota beperkt zich tot het communicatiebeleid van het college van B&W. Sinds de dualisering van het gemeentebestuur in 2002 voert de gemeenteraad een eigen communicatiebeleid. Waar nodig, zoals bij de raadsverkiezingen, wordt intensief samengewerkt.

Bron: Afdeling Communicatie