Gemeente Zwolle

Evaluatierapport bewijst: nieuw parkeerbeleid werkt


Datum uitgave: 20-06-2006
De inzameling van reacties en klachten van bewoners over het nieuw ingevoerde parkeerbeleid in en rond de binnenstad van Zwolle is afgerond. Uit het rapport blijkt dat het nieuwe parkeerbeleid over het geheel leidt tot een verlaging van het aantal geparkeerde auto's in de wijken waar het nieuwe beleid is ingevoerd. Ook zijn enkele verbeterpunten uit de evaluatie naar voren gekomen. Met de betrokken inwoners en organisaties volgt nader overleg over aanvullende maatregelen. 2De parkeernota vormt het kader voor het evaluatieonderzoek naar de effecten van het nieuwe parkeerbeleid, dat begin dit jaar werd ingevoerd in Assendorp, Dieze en de binnenstad. Het onderzoek bestond uit twee onderdelen: een inventarisatie in de eerste drie maanden van dit jaar, van klachten en reacties uit de wijk. Bewoners konden tot 31 maart via telefoon, website en schriftelijk hun reacties, vragen en klachten kwijt.

Daarnaast heeft de gemeente een onafhankelijk verkeersbureau opdracht gegeven om via tellingen op straat te onderzoeken of er inderdaad minder auto's op straat geparkeerd worden dan vóór de invoering van het nieuwe parkeerbeleid. Bij deze tellingen (die begin april zijn uitgevoerd) werd het aantal geparkeerde auto's op straat in en rond het betaald parkeren gebied geteld en vergeleken met het aantal beschikbare parkeerplaatsen. Zo kon de feitelijke parkeerdruk (aantal auto's/parkeerplaats) worden vastgesteld. Het resultaat is vergeleken met het onderzoek uit 2003 en samen met de analyse van de ingekomen reacties meegenomen in het evaluatierapport.

Uitkomsten
Uit het onderzoek komt naar voren dat met de invoering de gestelde doelstelling is bereikt, namelijk het beschermen van de schilwijken tegen parkeeroverlast. Ook in de binnenstad is de parkeerdruk omlaag gegaan. Kanttekening daarbij is dat de parkeerproblematiek in Assendorp gedurende de nacht blijft bestaan. Dat heeft vooral te maken met het feit dat de wijk niet gebouwd is voor het huidige (hoge) autobezit. In het rapport wordt een aantal mogelijke oplossingen op een rij gezet, zoals een beperkte uitbreiding van het gebied waar betaald parkeren is ingevoerd en aanvullende maatregelen, zoals minder vergunningen uitgeven, dan wel het aantal parkeerplaatsen uitbreiden. Hier wordt nader onderzoek naar verricht en er wordt nog met betrokken inwoners over gesproken.

Nader overleg volgt eveneens met de werkgroep Parkeren Dieze en met specifieke groepen, zoals gehandicapten, huisartsen, mantelzorg en thuiszorg. Waar nodig worden op basis van dit overleg aanvullende maatregelen getroffen.

Het evaluatieonderzoek is nu door het college van burgemeester en wethouders vrijgegeven voor informatie en komt in het gemeentelijk Informatiecentrum (stadhuis) en wijkcentra in de betrokken wijken te liggen, zodat bewoners en bedrijven kennis kunnen nemen van de resultaten. Begin juni kregen de inwoners al een overzicht met vragen en antwoorden die veelvuldig in de evaluatie voorkwamen. Dit najaar wordt het evaluatieonderzoek, inclusief het aanvullende onderzoek, afgesloten en volgt definitieve besluitvorming door burgemeester en wethouders.

Bron: Afdeling Communicatie