Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
47 Vragen van mevrouw G.A. Oskam
(vragen binnengekomen op 16 mei 2006
en antwoorden van het college verzonden op 20 juni 2006)

Door het bedrijf Helinet zijn er plannen ingediend om zich te vestigen in de kom van knooppunt Ouderijn, eerst aan de Strijkviertelkant van de Letschertweg en definitief aan de A12-kant van die weg. Het bedrijf beoogt om daar 20 keer per dag te starten en te landen, als onderdeel van een internationaal netwerk van helicopterhavens.

Het blijkt dat er "een verklaring van geen bezwaar" door de gemeente aan het bedrijf Helinet is afgegeven. Nieuwe aanvragen voor vergunningen zijn door het bedrijf in voorbereiding.

In en rond De Meern is door 9 bewonersverengingen een "Platform Heliherrie Vleuten-de Meern/Leidsche Rijn" opgericht. Zij hebben grote bezwaren tegen een mogelijke vestiging van een helihaven in dit gebied. De bezwaren van het Platform richten zich tegen onduidelijke en ontbrekende wetgeving t.a.v. onder meer de vestiging van bedrijven die hefschroefvliegtuigen (helikopters) commercieel willen exploiteren, de controle daarop door lokale overheden en ook bijvoorbeeld de ontbrekende regelgeving voor geluidsoverlast tussen 500 en 3000 voet. Het Platform Heliherrie Vleuten-de Meern/Leidsche Rijn heeft het College al op 31 oktober 2005 vragen gesteld. Tot nu toe hebben ze geen antwoord op deze vragen gekregen. Zij hebben ook nooit een structureel, laat staan, constructief, overleg gehad met de gemeente over hun bezwaren.

Dit alles leidt de D66 fractie tot de volgende vragen:


1. Wanneer en op basis waarvan heeft u een verklaring van geen bezwaar aan het bedrijf Helinet afgegeven?


Op 14 maart 2006 heeft de burgemeester een verklaring van geen bezwaar afgegeven in het kader van het Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen. Het gaat hierbij om een verklaring van geen bezwaar die de minister nodig heeft bij de beoordeling van de aanvraag m.b.t. de aanleg, inrichting en uitrusting van een helihaven. De door de burgemeester af gegeven verklaring heeft alleen betrekking op het aspect van de openbare orde, te weten "feiten en omstandigheden die de gegronde vrees opleveren voor een verstoring van het ordentelijk verloop van het gemeenschapsleven, waarbij een direct gevaar dreigt of bestaat voor anderen of de rechten van anderen direct worden of dreigen te worden aangetast.

Omdat uit een terzake ingekomen brief van de Politie Regio Utrecht van 9 juni 2005 blijkt dat niet te verwachten is dat er sprake zal zijn van het verstoren van de openbare orde heeft de burgemeester deze verklaring afgegeven.

2. Bent u bekend met het Platform Heliherrie Vleuten-De Meern/Leidsche Rijn en hun bezwaren?


Ja

3. Wilt u een overleg met het Platform Heliherrie Vleuten-De Meern/Leidsche Rijn, hetzij bilateraal, hetzij tripartiete, met inbegrip van vertegenwoordigers van Helinet?


Wij zijn altijd, al dan niet tezamen met vertegenwoordigers van Helinet, bereid met vertegenwoordigers van het Platform te spreken.


4. Herkent u de diffuse, onvoldoende en ontbrekende regelgeving bij de vestiging van een helikopterbedrijf?


Nee. Wel is er sprake van regelgeving die verschillende overheden betreft. Op gemeentelijk niveau is het de burgemeester die de eerdergenoemde verklaring van geen bezwaar afgeeft. De raad en het college van burgemeester en wethouders zijn bevoegd orgaan voor wat betreft de ruimtelijke ordeningsprocedure. Het Rijk is bevoegd wanneer het gaat om de vluchtroutes, luchtvaartterreinen en dergelijke.

5. Bent u met D66 eens dat de gemeente geen vestigingsvergunningen aan het bedrijf kan verlenen als we op dit moment nog met zeer onduidelijke regelgeving te maken hebben, bijvoorbeeld t.a.v. geluidsnormen tussen 500 en 3000 voet?


Nee, de geluidsnormering valt in deze casus onder de Luchtvaartwet en betreft een bevoegdheid die bij het Rijk ligt. Omdat het plan effecten heeft op het gebied van geluid en luchtkwaliteit worden bij de aanvraag voor vrijstelling van het bestemmingsplan onderzoeken op deze gebieden opgenomen. Binnen de art. 19 WRO volgt een integrale afweging. De artikel 19 procedure Wet op de Ruimtelijke Ordening wordt na de zomervakantie 2006 gestart. Overigens heeft het College van B&W op 11 november 2005 besloten in te stemmen met de tijdelijke locatie voor Helinet in de noord-west oksel van de A2 en A12 bij knooppunt Ouden Rijn onder voorbehoud van beschikbare grond. Het College heeft hierover de commissie op 22 november 2005 geïnformeerd.

6. Zo, ja, bent u van plan om de vergunningen voor Helinet op te schorsen en het proces te vertragen totdat er meer duidelijkheid in de regelgeving komt.


Zie ook ons antwoord op vraag 5. Om die reden zien wij geen reden om de te starten procedure in het kader van artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening op te schorten.


---- --