VVD


vvd

20-6-2006

Verwerping wetsvoorstel Luchtenveld is een ramp voor jaarlijks 8.000 kinderen

VVD Tweede Kamerlid Ruud Luchtenveld is zeer teleurgesteld dat de Eerste Kamer heden het initiatiefwetsvoorstel beëindiging huwelijk zonder rechterlijke tussenkomst en vormgeving voortgezet ouderschap heeft verworpen.

Luchtenveld: "Daarmee blijven veel schrijnende gevallen, waarbij na een echtscheiding kinderen het contact met een van beide ouders verliezen, onopgelost. De kinderen zijn dus de grote verliezers van de stemming in de Eerste Kamer".

Nieuwe wetgeving is volgens Luchtenveld urgent, omdat de sinds 1998 ingevoerde hoofdregel van gezamenlijk gezag na echtscheiding onvoldoende heeft gezorgd voor harmonieuze relaties van kinderen met hun beide ouders na echtscheiding. Maar liefst vijfentwintig procent van de kinderen uit huwelijkse scheiding heeft geen contact meer met een van beide ouders en nog eens slechts vijfentwintig procent slecht contact. Jaarlijks komen daar nog eens 8.000 kinderen bij die geen contact meer hebben met een van de ouders na de scheiding.

"Bij veel fracties in de Eerste Kamer hebben nu de juridische aspecten bij het stemgedrag de doorslag gegeven. Het belang van het kind is door het wegstemmen van het voorstel ten onrechte op de achtergrond gekomen. Bovendien is die juridische argumentatie kort door de bocht nu de Tweede Kamer eerder met ruim tweederde meerderheid instemde met het initiatiefwetsvoorstel", aldus Luchtenveld.

Kamerleden die een initiatiefwetsvoorstel willen indienen, worden door deze opstelling van de Eerste Kamer ontmoedigd om initiatieven te nemen. Daarnaast is de Eerste Kamer is terughoudend met vernieuwing. Als beide Kamers straks het wetsvoorstel van de regering ongewijzigd zou aanvaarden, zou de flitsscheiding die in 2001 is ingevoerd weer onmogelijk worden gemaakt, zonder dat daarvoor een administratieve scheiding zonder rechter in de plaats wordt gesteld. Gezien het grote aantal flitsscheidingen, ruim 5.000 per jaar, voorziet deze mogelijkheid in een grote behoefte. Bovendien kent het wetsvoorstel van minister Donner onvoldoende sanctiemogelijkheden voor ouders die in de praktijk van het ouderschapsplan en rechterlijke uitspraken afwijken.

Ten slotte meent Luchtenveld dat zijn wetsvoorstel ook de dupe is geworden van de voortdurende lobby vanuit de advocatuur en rechterlijke macht om advocaten en rechters bij echtscheidingen in beeld te houden. Daarmee wordt immers de ruimte voor scheidingsbemiddelaars die geen advocaat zijn en notarissen beperkt. Luchtenveld wilde met zijn wetsvoorstel de keuze aan de burger laten.

20 juni 2006