MinVenW: Contracten Waddenveren getekend

Ministerie venw

http://www.minvenw.nl

Contracten Waddenveren getekend

De contracten voor de veerdiensten naar de Waddeneilanden worden in de toekomst mogelijk vervangen door concessies. Dit maakte minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) bekend tijdens de ondertekening van de openbare - dienstcontracten met de Friese Waddengemeenten en de rederijen, die de komende jaren blijven varen op de Waddeneilanden.

Nieuwe contracten
Vandaag vond de ondertekening van de openbare-dienstcontracten van de Waddenveren van en naar Vlieland, Schiermonnikoog en Ameland plaats door minister Karla Peijs, de burgemeesters van de Waddeneilanden en de rederijen Wagenborg en Doeksen. In de nieuwe contracten zijn er betere afspraken gemaakt over de wijziging van tarieven, die in beginsel slechts één keer per jaar worden aangepast. Dit gebeurt dan met hetzelfde percentage als die in het stads- en streekvervoer. Over de dienstregeling en de kwaliteitseisen is afgesproken dat deze minimaal gelijk blijven met de huidige situatie. Daarnaast is afgesproken dat er een marktconforme vergoeding voor het gebruik van de havenfaciliteiten wordt betaald. Verder is in de nieuwe contracten vastgelegd dat de uren, waarop Doeksen of Wagenborg conform het openbare - dienstcontract geen gebruik maakt van de havenfaciliteiten, er door andere partijen een beroep op kan worden gedaan. De havenfaciliteiten, die door derden worden gebruikt, mogen de uitvoering van de publieke dienst op geen enkele manier verstoren. 'De eilandbewoners hebben recht op goed en betrouwbaar vervoer, continuïteit en zekerheid. We hebben goed functionerende Waddenveren, Dat wil ik hebben en houden en daarom teken ik de openbare - dienstcontracten met de huidige reders', aldus Peijs.

Terschelling & Texel
De gemeenteraad van Terschelling heeft gisterenavond het besluit genomen om niet in te stemmen met het contract door de veerverbinding. Het ministerie respecteert dit besluit en zal in de geest van het huidige openbare dienstcontract, waaronder de optie voor medegebruik, de samenwerking met Doeksen continueren. De gesprekken over het contract met Teso naar Texel lopen nog en die worden op een later tijdstip getekend.

Concessiesysteem
De komende twee jaar wordt gewerkt aan de totstandkoming van een concessiesystematiek en deze zal een looptijd hebben van 15 jaar. Het ministerie zal zich inspannen om de eerste concessie aan Doeksen, Teso en Wagenborg te gunnen. Mocht de concessie aan een ander gegund worden, wordt er net zoals bij het openbaar vervoer, een regeling getroffen voor de overgang van personeel en middelen.
De reden voor het wijzigen van de huidige contracten is omdat er moet worden voldaan aan eigen en Europese (mededingings)regels.