| |Nr. |2006-332 | | |Arnhem|20 juni 2006 | | |, | |VERZAMELPERSBERICHT GEDEPUTEERDE STATEN 20 JUNI 2006
GS kappen dor hout in bos van regels (A2) Gedeputeerde Staten hebben 23 regelingen ingetrokken en zullen Provinciale Staten voorstellen nog eens vijftien regelingen in te trekken. Daarmee is de eerste fase van de provinciale deregulering afgerond; het kappen van dor hout in het bos van regels. Dor hout zijn regelingen die formeel nog gelden, maar niet meer worden gebruikt. De provincie heeft 275 beleidsregels, inclusief de interne regels. GS hebben op 4 april 2006 het plan uitgesproken om alle provinciale regels door te lichten en de helft te schrappen. In september is de operatie afgerond. (Zie ook apart persbericht.)
Bijna 3 miljoen euro voor restauraties in Gelderland (C5) Het budget voor 2011 van E 2.916.078 dat volgens het Besluit rijkssubsidiëring restauratie monumenten beschikbaar is, willen Gedeputeerde Staten volledig inzetten voor een aantal lopende en gesubsidieerde projecten uit het Provinciaal restauratieuitvoeringsprogramma 2003-2010. Doordat de invoering van de nieuwe rijksregeling met een jaar is vertraagd, is voor 2011 nog een budget toegekend volgens de oude regeling (BRRM). Het budget is verdeeld over 23 verschillende projecten in de gemeenten Apeldoorn, Montferland, Duiven, Ede, Oude IJsselstreek, Neerijnen, Bronckhorst, Overbetuwe, Rozendaal, Ubbergen, Wijchen, Berkelland, Oost-Gelre en Nederbetuwe.
Gelderse lobby voor Deltalijn Randstad-Arnhem-Rijn-Ruhr (C17) GS vragen de landelijke politieke partijen om de Deltalijn op te nemen in hun verkiezingsprogamma voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2007. Een pleidooi daarvoor wordt naar de programcommissies gestuurd. De treinverbinding Deltalijn verbindt de noord- en zuidvleugel van de Randstad via Utrecht en Arnhem met de regio Rijn-Ruhr en wordt door alle betrokken provincies en gemeenten beschouwd als de 'missing link' in de Eurodelta. Door een aaneenschakeling van slimme maatregelen is de lijn in de periode tot 2020 stapsgewijs op te voeren naar een betrouwbare verbinding met een snelheid van 160 km/u. GS benadrukken in hun brief aan de politiek dat het niet om een nieuw megaproject gaat. De lijn is na de gewenste aanpassingen functioneel gelijkwaardig aan de in 2001 afgewezen HSL-Oostlijn, maar tegen een fractie van de kosten. (Zie ook apart persbericht)
Provincie Gelderland