Provincie Gelderland

|                                            |Nr.   |2006-331       |
|                                            |Arnhem|20 juni 2006   |
|                                            |,     |               |
Gelderse lobby voor deltalijn randstad - arnhem - rijn/ruhr

GS vragen de landelijke politieke partijen om de Deltalijn op te nemen in hun verkiezingsprogamma voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2007. Een pleidooi daarvoor wordt naar de programcommissies verstuurd, zo hebben GS vandaag besloten. De treinverbinding Deltalijn verbindt de noord- en zuidvleugel van de Randstad via Utrecht en Arnhem met de regio Rijn-Ruhr en wordt door alle betrokken provincies en gemeenten beschouwd als de 'missing link' in de Eurodelta.

Gelderland wil naar een grotere betrouwbaarheid zodat treinen op tijd rijden. De lijn moet storingsvrij worden zodat de internationale trein niet vastloopt achter een vertraagde stoptrein, zoals nu dagelijks de ICE overkomt. Door een aaneenschakeling van slimme maatregelen is de lijn in de periode tot 2020 stapsgewijs op te voeren naar een betrouwbare verbinding met een snelheid van 160 km/u. GS benadrukken in hun brief aan de politiek dat het niet om een nieuw megaproject gaat. De lijn is na de gewenste aanpassingen functioneel gelijkwaardig aan de afgewezen HSL-Oostlijn, maar tegen een fractie van de kosten. Een optimale verbinding geeft een economische impuls aan de stadsregio Arnhem-Nijmegen (KAN) met de Triangle, waaronder Health Valley en Foodvalley. Ook de Randstad, Schiphol en de regio Rijn-Ruhr hebben belang bij snelle internationale verbindingen gezien de groei in de diensten- en kenniseconomie. Het Rijn-Ruhr-gebied is belangrijk voor de Nederlandse handelsbetrekkingen. Samen met burgemeester mevr. P.C. Krikke van gemeente Arnhem meent gedeputeerde mevr. M. van Haaren dat deze spoorlijn robuust en Europawaardig moet worden. Ook andere provincies, regio's en gemeenten, Schiphol, het havenbedrijf van Rotterdam, Railforum en de KvK Amsterdam ondersteunen het streven van Gelderland naar een volwaardige treinverbinding voor passagiers. In 2001 heeft het kabinet de aanleg van een Hogesnelheidslijn-Oost gericht op 300 km/u tussen Utrecht en de Duitse grens als onrendabel terzijde geschoven; de aanleg zou 10 miljard kosten en slechts enkele miljarden opleveren. Daarom heeft het kabinet ingestemd met een aantal verbeteringsmaatregelen gericht op 140 km/u; dat is nu 120 km/u. Voor een aantal deelprojecten (keervoorzieningen, het plaatsen van meer seinen, verlengde perrons en geluidmaatregelen) heeft het kabinet 22,5 miljoen toegezegd en het pleidooi van GS is dat deze maatregelen nu onverwijld worden uitgevoerd zodat later ook een snelheid van 160km/u mogelijk is. Deze maatregelen zijn nog niet voldoende voor een betrouwbare, Europawaardige spoorlijn, vinden GS. Tussen 2012 en 2020 zou jaarlijks tussen de 50 en 80 miljoen nodig zijn voor slimme, toekomstvaste aanpassingen aan stations, baan, overwegen en dienstregelingen. Voorbeelden zijn de aanleg van inhaalsporen voor capaciteitsverhoging, het ongelijkvloers maken van belangrijke overwegen en het uitbreiden van de stroomvoorziening. De aanpassingen kunnen deels in combinatie met groot onderhoud aan het huidige spoor worden uitgevoerd.

GS stellen HSL-Oost geld ter beschikking voor verdiept spoor Ede Het college van Gedeputeerde Staten (GS) hebben vandaag met een brief aan de gemeente Ede kenbaar gemaakt dat zij aan Provinciale Staten (PS) voorstellen een deel van de gereserveerde gelden voor de HSL-Oost beschikbaar te willen stellen voor de verdiepte spoorligging in Ede-Oost. GS zijn van mening dat de verdiepte spoorligging een voorwaarde is om de ruimtelijke inpassing én economische uitstraling van het plangebied als entree van Food Valley op het gewenste niveau te krijgen. Ook ligt hier een relatie met het toekomstvast uitvoeren van de spoorverbinding tussen Utrecht en de Duitse grens, zodat op termijn een Europawaardige treinverbinding gebruik kan maken van dit traject. De provincie Gelderland ijvert voor de realisatie van deze treinverbinding onder de noemer van Deltalijn.

De afgelopen maanden heeft Gelderland verschillende keren in het kader van de Regionale Uitvoeringsplannen (RUP) met de gemeente Ede overlegd over de realisatie van het masterplan "Ede-Oost". Belangrijk onderdeel van dit plan is de verdiepte spoorligging. Voor de inpassing van de HSL-Oost is binnen de provincie een MIG-reservering gedaan. Een deel van dit geld willen GS nu gebruiken als bijdrage aan de Edese verdiepte ligging, met een maximum van 11,3 miljoen euro. Deze MIG-reservering staat geprogrammeerd voor 2012. Het feitelijk beschikbaar stellen zal te zijner tijd via een Statenbesluit geregeld moeten worden. De gemeente Ede heeft een aanvraag ingediend bij het Ministerie van Verkeer & Waterstaat voor het verdiept aanleggen van het spoor.