Kantonniersauto's op koolzaadolie
Na de bouwvakvakantie gaan drie kantonniers van de provinciale
directie Infrastructuur en Vervoer met hun bedrijfsauto op
koolzaadolie rijden.
Zij tanken daarvoor op het terrein van het steunpunt bij de
Zeelandbrug. Daar komt een bovengronds reservoir van duizend liter te
staan, exclusief voor de drie auto's. Een oliekubus, die op een pallet
wordt geplaatst, waardoor een lege gemakkelijk voor een volle kan
worden omgewisseld.
De bouwvakvakantie wordt gebruikt om de motoren van de wagens met de
open laadbak om te bouwen van diesel naar koolzaadolie - één van de
puur plantaardige oliën, kortweg PPO.
Bij de ombouw, bij een bedrijf in Colijnsplaat, is gekozen voor het
één-tanksysteem. Overigens wil dat niet zeggen dat de auto's nooit
meer met diesel getankt kunnen worden. Incidenteel blijft dat
mogelijk.
De milieuvriendelijke ingreep moet leiden tot minder uitstoot van CO2,
zwavel en roet. Gesteld kan worden dat een volgende generatie
koolzaadplanten de vervuiling door verbranding tenietdoet. De uitstoot
is namelijk gelijk aan wat de planten tijdens de groei tot zich nemen.
De roetuitstoot is ongeveer de helft minder dan bij dieselolie en ook
het zwavelgehalte is een stuk lager.
Koolzaadolie is, doordat het accijnsvrij is, goedkoper dan dieselolie.
Daar staat tegenover dat de auto's iets meer PPO dan diesel
verbruiken. Toch wordt verwacht dat niet alleen het milieu, maar ook
de provinciale portemonnee op termijn ermee gediend zal zijn.
Voorlopig gaat het om een proef, waarbij ook moet worden vastgesteld
of de auto's onder winterse omstandigheden dezelfde prestaties leveren
als nu met diesel. De kantonniers moeten er immers op kunnen
vertrouwen dat hun auto rijklaar is als zij voor een strooibeurt op
pad moeten.
Er wordt rekening mee gehouden dat er startproblemen kunnen ontstaan,
doordat de koolzaadolie stroperiger is dan dieselolie en ook een
mindere ontstekingsgevoeligheid heeft. Door zo nu en dan diesel bij te
tanken zouden die nadelen binnen de perken kunnen blijven. Andere
dingen waarover uitsluitsel moet komen, zijn het verbruik en het
onderhoud. Interessant wordt ook de geurtest. Wat stinkt harder:
diesel of koolzaadolie?
Het ombouwen van de auto's en het inrichten van het tankstation kosten
zo'n 10.000 euro.
Als de proef gunstig verloopt worden meer auto's van de kantonniers
omgebouwd voor het rijden op koolzaadolie. Per jaar kunnen vijf tot
tien auto's milieuvriendelijk worden gemaakt.
20 juni 2006, mw. J.C. van Nieuwenhuijze, tel. 0118-631282, nr. 94.
Provincie Zeeland