Provincie Zeeland


Kantonniersauto's op koolzaadolie

Na de bouwvakvakantie gaan drie kantonniers van de provinciale directie Infrastructuur en Vervoer met hun bedrijfsauto op koolzaadolie rijden.

Zij tanken daarvoor op het terrein van het steunpunt bij de Zeelandbrug. Daar komt een bovengronds reservoir van duizend liter te staan, exclusief voor de drie auto's. Een oliekubus, die op een pallet wordt geplaatst, waardoor een lege gemakkelijk voor een volle kan worden omgewisseld.
De bouwvakvakantie wordt gebruikt om de motoren van de wagens met de open laadbak om te bouwen van diesel naar koolzaadolie - één van de puur plantaardige oliën, kortweg PPO.
Bij de ombouw, bij een bedrijf in Colijnsplaat, is gekozen voor het één-tanksysteem. Overigens wil dat niet zeggen dat de auto's nooit meer met diesel getankt kunnen worden. Incidenteel blijft dat mogelijk.
De milieuvriendelijke ingreep moet leiden tot minder uitstoot van CO2, zwavel en roet. Gesteld kan worden dat een volgende generatie koolzaadplanten de vervuiling door verbranding tenietdoet. De uitstoot is namelijk gelijk aan wat de planten tijdens de groei tot zich nemen. De roetuitstoot is ongeveer de helft minder dan bij dieselolie en ook het zwavelgehalte is een stuk lager.
Koolzaadolie is, doordat het accijnsvrij is, goedkoper dan dieselolie. Daar staat tegenover dat de auto's iets meer PPO dan diesel verbruiken. Toch wordt verwacht dat niet alleen het milieu, maar ook de provinciale portemonnee op termijn ermee gediend zal zijn. Voorlopig gaat het om een proef, waarbij ook moet worden vastgesteld of de auto's onder winterse omstandigheden dezelfde prestaties leveren als nu met diesel. De kantonniers moeten er immers op kunnen vertrouwen dat hun auto rijklaar is als zij voor een strooibeurt op pad moeten.
Er wordt rekening mee gehouden dat er startproblemen kunnen ontstaan, doordat de koolzaadolie stroperiger is dan dieselolie en ook een mindere ontstekingsgevoeligheid heeft. Door zo nu en dan diesel bij te tanken zouden die nadelen binnen de perken kunnen blijven. Andere dingen waarover uitsluitsel moet komen, zijn het verbruik en het onderhoud. Interessant wordt ook de geurtest. Wat stinkt harder: diesel of koolzaadolie?
Het ombouwen van de auto's en het inrichten van het tankstation kosten zo'n 10.000 euro.
Als de proef gunstig verloopt worden meer auto's van de kantonniers omgebouwd voor het rijden op koolzaadolie. Per jaar kunnen vijf tot tien auto's milieuvriendelijk worden gemaakt.

20 juni 2006, mw. J.C. van Nieuwenhuijze, tel. 0118-631282, nr. 94.