LEI

Boerderijwinkel vraagt goede locatie en investering in vakkennis (persbericht)

20 jun 2006
Onderdeel: LEI

Ruim 6% van de landbouwbedrijven in Nederland verkoopt producten aan huis. Soms in een echte winkelruimte, soms in een kistje langs de weg. Gemiddeld halen ze met al deze vormen van verkoop een omzet van 11.000 euro. Op bedrijven met een boerderijwinkel ligt dit veel hoger, met een gemiddelde van iets boven de 40.000 euro. Het succes van de boerderijwinkel hangt vooral samen met de bereidheid te investeren in kennis en in de kwaliteit van de producten en met de ligging van het bedrijf in het zicht van een drukke weg. Dat blijkt uit een rapport van de Wetenschapswinkel Wageningen, dat is opgesteld door onderzoekers van het LEI en van Wageningen Universiteit. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de stichting 'Vrienden van het Platteland' in het kader van de campagne 'De Boerderijwinkel, Proef 't verschil'.

Â

Thuisverkoop heeft plaats op bedrijven van klein tot groot, met het accent op middelgrote bedrijven. Onder de verkopers zijn alle leeftijden vertegenwoordigd. Grotere bedrijven combineren de thuisverkoop vaker met andere diensten, zoals recreatie, maar er is geen aanwijsbare samenhang tussen de bedrijfsgrootte en het succes van deze activiteit. Van de thuisverkopers heeft 4% een biologisch bedrijf. Volgens de thuisverkopers komen de klanten vooral af op de versheid en smakelijkheid van de producten. In vergelijking met supermarkten kunnen zij bepaalde producten echt âochtendversâ aanbieden.

Â

De eigenaren van boerderijwinkels vinden dat de benodigde investeringen wel meevallen, zodat hier goede kansen liggen voor startende ondernemers. Uit het onderzoek blijkt dat het voor het succes en de groei van de omzet wel van belang is dat de ondernemers zich inzetten voor de zaak en investeren in winkelkennis en in de toevoeging van waarde aan hun producten.

Â

Naast een goede zichtlocatie van een boerderijwinkel is ook de ligging in een aantrekkelijk landschap van belang. Een gebied met veel recreatie blijkt echter eerder een nadeel dan een voordeel te vormen, waarschijnlijk doordat de concurrentie met andere aanbieders, waaronder recreatiebedrijven, daar groter is. Toch liggen in zulke gebieden ook kansen voor ondernemers, als zij er in zouden slagen om samen met andere partijen marktarrangementen te ontwikkelen die het klantenbestand vergroten. Daarbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan samenwerking met recreatieondernemers en natuur- en landschapsorganisaties.

Â

Â

Rapport 227 Wetenschapswinkel Wageningen UR: Wat je vers haalt is lekker; thuisverkoop op het platteland »»

Contact
Victor Immink
0317 484643
victor.immink@wur.nl