Boerderijwinkel vraagt goede locatie
en investering in vakkennis (persbericht)
20 jun 2006
Onderdeel: LEI
Ruim 6% van de landbouwbedrijven in Nederland verkoopt producten aan
huis. Soms in een echte winkelruimte, soms in een kistje langs de weg.
Gemiddeld halen ze met al deze vormen van verkoop een omzet van 11.000
euro. Op bedrijven met een boerderijwinkel ligt dit veel hoger, met
een gemiddelde van iets boven de 40.000 euro. Het succes van de
boerderijwinkel hangt vooral samen met de bereidheid te investeren in
kennis en in de kwaliteit van de producten en met de ligging van het
bedrijf in het zicht van een drukke weg. Dat blijkt uit een rapport
van de Wetenschapswinkel Wageningen, dat is opgesteld door
onderzoekers van het LEI en van Wageningen Universiteit. Het onderzoek
werd uitgevoerd in opdracht van de stichting 'Vrienden van het
Platteland' in het kader van de campagne 'De Boerderijwinkel, Proef 't
verschil'.
Â
Thuisverkoop heeft plaats op bedrijven van klein tot groot, met het
accent op middelgrote bedrijven. Onder de verkopers zijn alle
leeftijden vertegenwoordigd. Grotere bedrijven combineren de
thuisverkoop vaker met andere diensten, zoals recreatie, maar er is
geen aanwijsbare samenhang tussen de bedrijfsgrootte en het succes van
deze activiteit. Van de thuisverkopers heeft 4% een biologisch
bedrijf. Volgens de thuisverkopers komen de klanten vooral af op de
versheid en smakelijkheid van de producten. In vergelijking met
supermarkten kunnen zij bepaalde producten echt âochtendversâ
aanbieden.
Â
De eigenaren van boerderijwinkels vinden dat de benodigde
investeringen wel meevallen, zodat hier goede kansen liggen voor
startende ondernemers. Uit het onderzoek blijkt dat het voor het
succes en de groei van de omzet wel van belang is dat de ondernemers
zich inzetten voor de zaak en investeren in winkelkennis en in de
toevoeging van waarde aan hun producten.
Â
Naast een goede zichtlocatie van een boerderijwinkel is ook de ligging
in een aantrekkelijk landschap van belang. Een gebied met veel
recreatie blijkt echter eerder een nadeel dan een voordeel te vormen,
waarschijnlijk doordat de concurrentie met andere aanbieders,
waaronder recreatiebedrijven, daar groter is. Toch liggen in zulke
gebieden ook kansen voor ondernemers, als zij er in zouden slagen om
samen met andere partijen marktarrangementen te ontwikkelen die het
klantenbestand vergroten. Daarbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan
samenwerking met recreatieondernemers en natuur- en
landschapsorganisaties.
Â
Â
Rapport 227 Wetenschapswinkel Wageningen UR: Wat je vers haalt is
lekker; thuisverkoop op het platteland »»
Contact
Victor Immink
0317 484643
victor.immink@wur.nl
LEI