Gemeente Hengelo

Hengelo scoort 15e plek in digitale dienstverlening

In de periode van april tot en met 5 mei 2006 is een benchmark uitgevoerd, gericht op digitale dienstverlening bij de lokale overheid. In het benchmark-onderzoek zijn de digitale loketten van alle 458 Nederlandse gemeenten met elkaar vergeleken door Ernst & Young EDP Audit. Hengelo staat in deze benchmark op de 15^e plaats.

Er is gekeken naar de volwassenheid van de digitale dienstverlening richting de burger, hoe gebruik gemaakt wordt van verschillende betalingsmogelijkheden en de wijzen van verificatie. Hiertoe zijn 10 producten beoordeeld: (1) afschrift uit de gemeentelijke basisadministratie, (2) WOZ-taxatierapport opvragen, (3) uittreksel uit het geboorteregister, (4) doorgeven van verhuizing, (5) indienen van bezwaren, (6) aangifte hondenbelasting, (7) aanvragen parkeervergunning, (8) kapvergunning, (9) evenementenvergunning en (10) het maken van afspraken.

Hengelo staat op plaats 15 in de top 25 van de gemeenten met het meest volwassen digitale loket. De Hengelose aanpak wordt gekenmerkt door gezond verstand, pragmatiek en gebruik van bewezen technieken. De 10 beoordeelde producten worden allen al geruime tijd door Hengelo in het digitale loket aangeboden.

Opvallend in het onderzoek was dat van deze 25 gemeenten er 11 geen gebruik maakten van DigiD.(www.digid.nl) De gemeente Hengelo gaat dit hulpmiddel vanaf eind juni / begin juli 2006 inzetten in haar digitale dienstverlening. Hierover leest u binnenkort meer. Het loket.hengelo.nl wordt binnenkort vernieuwd.
U kunt hier het volledige artikel uit Overheid Innovatief lezen. (pdf, 439 kB)