Gemeente Hengelo
Hengelo scoort 15e plek in digitale dienstverlening
In de periode van april tot en met 5 mei 2006 is een benchmark
uitgevoerd, gericht op digitale dienstverlening bij de lokale
overheid. In het benchmark-onderzoek zijn de digitale loketten van
alle 458 Nederlandse gemeenten met elkaar vergeleken door Ernst &
Young EDP Audit. Hengelo staat in deze benchmark op de 15^e plaats.
Er is gekeken naar de volwassenheid van de digitale dienstverlening
richting de burger, hoe gebruik gemaakt wordt van verschillende
betalingsmogelijkheden en de wijzen van verificatie. Hiertoe zijn 10
producten beoordeeld: (1) afschrift uit de gemeentelijke
basisadministratie, (2) WOZ-taxatierapport opvragen, (3) uittreksel
uit het geboorteregister, (4) doorgeven van verhuizing, (5) indienen
van bezwaren, (6) aangifte hondenbelasting, (7) aanvragen
parkeervergunning, (8) kapvergunning, (9) evenementenvergunning en
(10) het maken van afspraken.
Hengelo staat op plaats 15 in de top 25 van de gemeenten met het meest
volwassen digitale loket. De Hengelose aanpak wordt gekenmerkt door
gezond verstand, pragmatiek en gebruik van bewezen technieken. De 10
beoordeelde producten worden allen al geruime tijd door Hengelo in het
digitale loket aangeboden.
Opvallend in het onderzoek was dat van deze 25 gemeenten er 11 geen
gebruik maakten van DigiD.(www.digid.nl) De gemeente Hengelo gaat dit
hulpmiddel vanaf eind juni / begin juli 2006 inzetten in haar digitale
dienstverlening. Hierover leest u binnenkort meer. Het
loket.hengelo.nl wordt binnenkort vernieuwd.
U kunt hier het volledige artikel uit Overheid Innovatief lezen. (pdf,
439 kB)