Ingezonden persbericht


Persbericht

4 op de 5 Nederlanders voelt zich betrokken bij Oranje

Oranje Index daalt licht ondanks explosieve stijging van de consumentenbeleving

Amstelveen, 20 juni 2006 ­ De overwinning op Ivoorkust heeft de oranjebeleving onder het Nederlandse volk flink doen stijgen. 80% van de Nederlanders voelt zich inmiddels betrokken bij Oranje, terwijl 33% aangeeft al deel te hebben genomen aan een Oranje- en/of WK-promotie. De consumenten index, één van de indicatoren van het Oranje Index onderzoek, stijgt hierdoor dan ook explosief. Ondanks deze stijging laat de Oranje Index als geheel een lichte daling zien: van 1060 naar 973. Dit wordt vooral veroorzaakt door een afname van de hoeveelheid publicitaire aandacht rondom Oranje.

Niettemin is het huidige Oranje Index cijfer van 973 nog steeds ruimschoots hoger dan in dezelfde periode tijdens het EK 2004. Toen werd na de tweede poulewedstrijd tegen Tsjechië het Oranje Index cijfer vastgesteld op 804. Het indexcijfer wordt door TBWA\Brand Experience Company in samenwerking met Trendbox berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig worden gemeten en gepubliceerd via www.oranje-index.nl. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje en het WK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het WK, en de opinie van een panel van vooraanstaande voetbalkenners en marketingexperts.

Consumenten
Na de wedstrijd tegen Ivoorkust is de consumenten index fors gestegen: van 142 naar 168. In 2004 stond de consumenten index na de verliespartij tegen Tsjechië op 147. Naast de toegenomen betrokkenheid en participatie in Oranje/WK-promoties, zien we nog enkele opvallende resultaten terugkomen in het door Trendbox uitgevoerde consumentenonderzoek:
· De interesse in het WK-toernooi is weer stevig toegenomen: het was 59% in de voorgaande meting, het is 67% nu.

· Ook het vertrouwen in de prestaties van Oranje is gestegen. Dacht in de meting na Nederland - Servië & Montenegro nog maar 48% aan een kwartfinaleplaats, nu denkt 71% dat Oranje deze weet te halen.

· En tenslotte wordt ook de berichtgeving over Oranje in de media beter gevolgd: 63% zegt dit momenteel goed te volgen, tegenover 48% in de vorige meting.

Publicitair
Het is opvallend dat de publicitaire index in deze meting is gedaald. Stond de index na Nederland ­ Servië & Montenegro nog op 2243, nu heeft deze een waarde van 1911. Wellicht dat deze daling valt te verklaren door het feit dat de start van het WK zeer veel aandacht heeft getrokken en dat er momenteel een relatieve `publicitaire rust' heerst rondom het Nederlands elftal. Twee jaar geleden tijdens het EK 2004 was dit wel anders na de ongelukkig verloren wedstrijd tegen Tsjechië. De daling valt zowel waar te nemen in de landelijke dagbladen (onder andere minder voorpagina-artikelen), als op radio en TV. Echter nog steeds is de huidige publicitaire waarde van 1911 hoger dan de waarde gemeten in dezelfde periode in 2004: toen was deze 1799.

Commercieel
Het geheel aan commerciële activiteiten rondom Oranje en het WK heeft zich de afgelopen week gestabiliseerd. Een lichte daling valt waar te nemen in printmedia en in de reclameblokken, maar dit wordt binnen de commerciële index gecompenseerd door een lichte
---

stijging in winkelpromoties. Bij elkaar levert dit een stijging op van 8 punten, waardoor de commerciële index nu uitkomt op 1586.

Experts
De expert index vertoont een kleine daling, van 151 naar 149. De voetbalexperts zijn kritischer geworden over het spelniveau van het Nederlands elftal na de uiterst moeizame winstpartij tegen Ivoorkust. De marketing experts zijn daarentegen wat positiever gestemd. Zij roemen daarnaast de wijze waarop Duitsland zich aan de wereld presenteert. De strakke organisatie en de toegankelijkheid van het toernooi voor de fans buiten het stadion worden hierbij veelvuldig genoemd.

Achtergrond bij de Oranje Index
In de aanloop naar en tijdens het WK Voetbal 2006 is de Oranje Index (www.oranje-index.nl) een graadmeter voor de Oranjebeleving in Nederland. De Oranje Index verschaft inzichten over hoe Nederland het WK Voetbal beleeft. Wanneer zijn de eerste symptomen van de Oranjekoorts waar te nemen? Hoe verspreidt het Oranjevirus zich, en welke rol spelen media en commerciële partijen hierbij? De Oranje Index brengt in kaart hoe intens de Oranjebeleving is en hoe die zich ontwikkelt.

Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\Brand Experience Company, een adviesbureau gespecialiseerd in beleveniscommunicatie en sponsoring. De Oranje Index is ontwikkeld in samenwerking met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index. Het voetbal expertpanel bestaat uit: Cees van Cuilenborg (editorial director Voetbal International), Alex Tielbeke (directeur Eredivisie CV), Lex Muller (chef sport SBS), Christiaan Ruesink (pv. chef sport AD Sportwereld), Humberto Tan (sportpresentator/journalist Talpa), Jaap Hofman (chef sport RTL Nederland) en Matthijs van Nieuwkerk (presentator/journalist Holland Sport).
Het marketing expertpanel bestaat uit: Chris Woerts (commercieel directeur Feyenoord), Erik Romijn (manager sponsoring Heineken), Jeroen Stuart (manager sponsoring Nationale- Nederlanden), Mark de Klerk (Sports Marketing Nike), Frank Leenders (managing director TEAM), Vincent Pijpers (Manager Communicatiespecialismen Rabobank Nederland), Jan de Jong (adjunct directeur NOS) en Jeroen den Tex (VP Global Marketing Communication Philips Consumer Electronics).