Ingezonden persbericht
Persbericht
4 op de 5 Nederlanders voelt zich betrokken bij Oranje
Oranje Index daalt licht ondanks explosieve stijging van de
consumentenbeleving
Amstelveen, 20 juni 2006 De overwinning op Ivoorkust heeft de oranjebeleving onder
het Nederlandse volk flink doen stijgen. 80% van de Nederlanders voelt zich inmiddels
betrokken bij Oranje, terwijl 33% aangeeft al deel te hebben genomen aan een Oranje-
en/of WK-promotie. De consumenten index, één van de indicatoren van het Oranje
Index onderzoek, stijgt hierdoor dan ook explosief. Ondanks deze stijging laat de
Oranje Index als geheel een lichte daling zien: van 1060 naar 973. Dit wordt vooral
veroorzaakt door een afname van de hoeveelheid publicitaire aandacht rondom Oranje.
Niettemin is het huidige Oranje Index cijfer van 973 nog steeds ruimschoots hoger dan in
dezelfde periode tijdens het EK 2004. Toen werd na de tweede poulewedstrijd tegen Tsjechië
het Oranje Index cijfer vastgesteld op 804. Het indexcijfer wordt door TBWA\Brand
Experience Company in samenwerking met Trendbox berekend op basis van vier indicatoren
die regelmatig worden gemeten en gepubliceerd via www.oranje-index.nl. Deze indicatoren
zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje
en het WK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het WK, en de opinie van een panel van
vooraanstaande voetbalkenners en marketingexperts.
Consumenten
Na de wedstrijd tegen Ivoorkust is de consumenten index fors gestegen: van 142 naar 168. In
2004 stond de consumenten index na de verliespartij tegen Tsjechië op 147. Naast de
toegenomen betrokkenheid en participatie in Oranje/WK-promoties, zien we nog enkele
opvallende resultaten terugkomen in het door Trendbox uitgevoerde consumentenonderzoek:
· De interesse in het WK-toernooi is weer stevig toegenomen: het was 59% in de
voorgaande meting, het is 67% nu.
· Ook het vertrouwen in de prestaties van Oranje is gestegen. Dacht in de meting na
Nederland - Servië & Montenegro nog maar 48% aan een kwartfinaleplaats, nu denkt
71% dat Oranje deze weet te halen.
· En tenslotte wordt ook de berichtgeving over Oranje in de media beter gevolgd: 63%
zegt dit momenteel goed te volgen, tegenover 48% in de vorige meting.
Publicitair
Het is opvallend dat de publicitaire index in deze meting is gedaald. Stond de index na
Nederland Servië & Montenegro nog op 2243, nu heeft deze een waarde van 1911. Wellicht
dat deze daling valt te verklaren door het feit dat de start van het WK zeer veel aandacht
heeft getrokken en dat er momenteel een relatieve `publicitaire rust' heerst rondom het
Nederlands elftal. Twee jaar geleden tijdens het EK 2004 was dit wel anders na de
ongelukkig verloren wedstrijd tegen Tsjechië. De daling valt zowel waar te nemen in de
landelijke dagbladen (onder andere minder voorpagina-artikelen), als op radio en TV. Echter
nog steeds is de huidige publicitaire waarde van 1911 hoger dan de waarde gemeten in
dezelfde periode in 2004: toen was deze 1799.
Commercieel
Het geheel aan commerciële activiteiten rondom Oranje en het WK heeft zich de afgelopen
week gestabiliseerd. Een lichte daling valt waar te nemen in printmedia en in de
reclameblokken, maar dit wordt binnen de commerciële index gecompenseerd door een lichte
---
stijging in winkelpromoties. Bij elkaar levert dit een stijging op van 8 punten, waardoor de
commerciële index nu uitkomt op 1586.
Experts
De expert index vertoont een kleine daling, van 151 naar 149. De voetbalexperts zijn
kritischer geworden over het spelniveau van het Nederlands elftal na de uiterst moeizame
winstpartij tegen Ivoorkust. De marketing experts zijn daarentegen wat positiever gestemd. Zij
roemen daarnaast de wijze waarop Duitsland zich aan de wereld presenteert. De strakke
organisatie en de toegankelijkheid van het toernooi voor de fans buiten het stadion worden
hierbij veelvuldig genoemd.
Achtergrond bij de Oranje Index
In de aanloop naar en tijdens het WK Voetbal 2006 is de Oranje Index (www.oranje-index.nl)
een graadmeter voor de Oranjebeleving in Nederland. De Oranje Index verschaft inzichten
over hoe Nederland het WK Voetbal beleeft. Wanneer zijn de eerste symptomen van de
Oranjekoorts waar te nemen? Hoe verspreidt het Oranjevirus zich, en welke rol spelen media
en commerciële partijen hierbij? De Oranje Index brengt in kaart hoe intens de
Oranjebeleving is en hoe die zich ontwikkelt.
Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\Brand Experience Company, een adviesbureau
gespecialiseerd in beleveniscommunicatie en sponsoring. De Oranje Index is ontwikkeld in
samenwerking met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende
marktpartijen leveren daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index.
Het voetbal expertpanel bestaat uit: Cees van Cuilenborg (editorial director Voetbal
International), Alex Tielbeke (directeur Eredivisie CV), Lex Muller (chef sport SBS), Christiaan
Ruesink (pv. chef sport AD Sportwereld), Humberto Tan (sportpresentator/journalist Talpa),
Jaap Hofman (chef sport RTL Nederland) en Matthijs van Nieuwkerk (presentator/journalist
Holland Sport).
Het marketing expertpanel bestaat uit: Chris Woerts (commercieel directeur Feyenoord), Erik
Romijn (manager sponsoring Heineken), Jeroen Stuart (manager sponsoring Nationale-
Nederlanden), Mark de Klerk (Sports Marketing Nike), Frank Leenders (managing director
TEAM), Vincent Pijpers (Manager Communicatiespecialismen Rabobank Nederland), Jan de
Jong (adjunct directeur NOS) en Jeroen den Tex (VP Global Marketing Communication
Philips Consumer Electronics).