Ingezonden persbericht


P e r s b e r i c h t

Meer films van en naar Amsterdam dan in Amsterdam

Er wordt per dag bijna drie keer zo vaak film gekeken aan boord van Nederlandse vliegtuigen die naar of van Amsterdam vliegen dan in de hoofdstad zelf. Dat staat in de vandaag verschenen editie van Advanced Traveller, een reismagazine voor en door reisprofessionals, dat elk kwartaal wordt uitgegeven door ATP, The Advanced Travel Partner.

Aan boord van alle Nederlandse vliegtuigen wordt dagelijks bijna 22.000 keer een speelfilm bekeken. Dat blijkt uit informatie die de redactie van Advanced Traveller kreeg van de vier Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. Aan boord van KLM-vliegtuigen op routes van en naar Amsterdam worden per dag circa 20.000 speelfilms bekeken. Daar komen dagelijks nog ruim 1.000 films aan boord van toestellen van Martinair bij, alsook zo'n 550 bij Transavia en 220 bij ArkeFly.

Met die 22.000 films per dag van en naar Amsterdam worden in Nederlandse vliegtuigen bijna drie keer zoveel films bekeken als in de hoofdstad zelf. Uit cijfers (over 2004) van de gemeente Amsterdam blijkt namelijk dat gemiddeld 8.500 mensen per dag een bioscoop bezoeken.

Worden bij de filmkijkers in de lucht de buitenlandse luchtvaartmaatschappijen die Amsterdam aandoen opgeteld, dan wordt er waarschijnlijk van en naar Nederland meer in de lucht gekeken dan in Nederland. Want in ons land pikten dagelijks gemiddeld 55.000 mensen een bioscoopje. Aanleiding voor het onderzoek van de redactie van Advanced Traveller is een jubileum van Inflight Entertainment.

In de nieuwe editie van Advanced Traveller wordt verder aandacht besteed aan de drukste luchthavens ter wereld, met Schiphol nog net in de Top Tien. Een vergelijking tussen de drukte op onze nationale luchthaven in 2005 en die in 1995 wordt grafisch in beeld gebracht. In tien jaar tijd twintig miljoen passagiers meer. NS' president-directeur Aad Veenman laat zijn licht schijnen over toekomstige ontwikkelingen in het (snelle) treinverkeer en Roberto Payer, general manager van Amsterdam-Hilton belicht de strategie van het succesvolle hotel. In een overzichtsartikel worden internationale initiatieven op een rij gezet waarmee sterf- of geboortedagen van bekende kunstenaars (zoals Rembrandt, Mozart, Ibsen en Cézanne) dit jaar worden gebruik om toeristen te trekken.

ontdek ATP > ATP magazine.


- Einde Bericht -

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht