Time : 11:29:30
Date : 20 June 2006
Sender Name: Expo-id
Brussels Expo investeert in geïntegreerd bezoekersmanagement
Op maandag 19 juni vatten in Brussels Expo de voorbereidingswerken
aan voor de installatie van een geautomatiseerd
toegangscontrolesysteem voor exposanten en bezoekers. Het systeem zal
in alle paleizen van Brussels Expo operationeel zijn en moet een
beter beheer van het tentoonstellingspark en van de aan- en
afvoerwegen mogelijk maken. Met de installatie gaat een investering
van ruim 1 miljoen euro gepaard.
Elk jaar krijgt het tentoonstellingspark van Brussel tot 3 miljoen
bezoekers over de vloer. Honderden firma's zijn in Brussels Expo aan
de slag om standen op te bouwen of om standen weer af te breken,
terwijl op datzelfde moment een paar honderd ondernemingen als
exposant op Brussels Expo aanwezig zijn. Al die activiteit creëert
aanzienlijke aan- en afvoerstromen van personen en goederen. Een
optimaal beheer van die stromen is een belangrijke logistieke
uitdaging waar de medewerkers van Brussels Expo elke dag mee
geconfronteerd worden.
"De afgelopen jaren hebben we een grote expertise opgebouwd in het
beheer van kritische tijdstippen tijdens de opbouw, implementatie en
afbraak van manifestaties", zegt bestuurder-directeur Alex Coddens
van Brussels Expo. "De bouw van een nieuwe onthaalinfrastructuur en
de Prinses Astridhal in 1999 heeft de mogelijkheden om in Brussels
Expo meerdere evenementen simultaan te laten plaatsvinden, gevoelig
uitgebreid. Maar daardoor is ook het beheer van de aan- en
afvoerstromen complexer geworden. Opbouw, implementatie en afbouw
kruisen elkaar voortdurend. Om te zorgen dat al die fases voor de
verschillende evenementen in optimale omstandigheden kunnen verlopen,
willen we een groot deel van dat traject automatiseren."
e-ticketing
Het toegangscontrolesysteem zal bestaan uit 15 dubbele
tourniquetpoorten. Vier daarvan worden permanent opgesteld in de
voetgangersbrug over de Romeinse steenweg. De andere toegangsmodules
zijn mobiel en kunnen overal binnen de perimeter van Brussels Expo
opgesteld worden, in functie van de specifieke toegangsbehoeften voor
het evenement. Voor de 'technische' ingangen en de ingangen voor
leveranciers wordt de tourniquetpoort vervangen door een PDA-lezer.
Het kloppende hart van het toegangscontrolesysteem is Exhibition
Management Software (EMS) waarmee zowel de aanpak en de verspreiding
van diverse categorieën toegangstitels als de validatie ervan beheerd
worden. Brussels Expo ging voor de ontwikkeling en implementatie van
het toegangscontrolesysteem in zee met de Zwitserse firma Elca uit
Lausanne, die met haar SecuTix technologie onder meer op de
International Motor Show in Genève hoge ogen gooide.
Alex Coddens: "Het nieuwe systeem voor toegangscontrole zal niet
alleen voor een vlottere instroom van bezoekers zorgen. Organisatoren
krijgen een krachtig instrument in handen voor de 'demografische'
analyse van hun evenement. Het antwoord op vragen als 'Wie komt op
welke manier naar Brussels Expo?', 'Hoe lang blijft een bezoeker op
mijn evenement?' of 'Wie bezoekt welke paleizen?' zijn met een
simpele muisklik ter beschikking. Bovendien kan dankzij de
e-ticketing module aanzienlijk bespaard worden. De organisator heeft
de keuze tussen de klassieke benadering - tickets met streepjescodes
(laten) drukken en daarna verspreiden - of diverse
gedematerialiseerde oplossingen: reeksen streepjescodes kunnen
elektronisch ter beschikking van exposanten gesteld worden, die ze
naar keuze zelf afdrukken en verspreiden of op hun beurt elektronisch
verspreiden. In dat geval is het de bezoeker-eindgebruiker die zijn
eigen ticket print."
Bezoekersmarketing
Vooral voor publieksmanifestaties met veel betalende bezoekers zal
het nieuwe toegangscontrolesysteem een aantal belangrijke voordelen
bieden. Organisatoren hoeven niet langer tientallen kassa's te
bemannen. Bezoekers kunnen hun tickets thuis vanuit hun luie zetel
bestellen én betalen.
Indien de organisator dat wenst, kunnen in de bestelmodule een aantal
specifieke vragen ingebouwd worden die de organisator in staat
stellen zijn promotiecampagne of de positionering van het evenement
te verfijnen of bij te sturen. Deze bijkomende dienstverlening kan de
groei van de manifestaties die in Brussels Expo plaats vinden alleen
maar ten goede komen.
Alex Coddens: "Met deze nieuwe investering vindt Brussels Expo
opnieuw aansluiting bij de top van de Europese
tentoonstellingsparken. Het nieuwe toegangscontrolesysteem biedt een
onmiskenbare meerwaarde voor drie vitale doelgroepen van Brussels
Expo: de bezoekers, die voortaan sneller en comfortabeler het
tentoonstellingspark binnenkomen; de exposanten, die voortaan
gepersonaliseerde toegangstitels naar hun zakelijke relaties kunnen
sturen; de organisatoren, die enkele krachtige instrumenten in handen
krijgen om hun projecten nog beter te laten aansluiten bij de
verwachtingen van exposanten en bezoekers."
Noot (