Time : 11:29:30
Date : 20 June 2006
Sender Name: Expo-id

Brussels Expo investeert in geïntegreerd bezoekersmanagement

Op maandag 19 juni vatten in Brussels Expo de voorbereidingswerken aan voor de installatie van een geautomatiseerd
toegangscontrolesysteem voor exposanten en bezoekers. Het systeem zal in alle paleizen van Brussels Expo operationeel zijn en moet een beter beheer van het tentoonstellingspark en van de aan- en afvoerwegen mogelijk maken. Met de installatie gaat een investering van ruim 1 miljoen euro gepaard.

Elk jaar krijgt het tentoonstellingspark van Brussel tot 3 miljoen bezoekers over de vloer. Honderden firma's zijn in Brussels Expo aan de slag om standen op te bouwen of om standen weer af te breken, terwijl op datzelfde moment een paar honderd ondernemingen als exposant op Brussels Expo aanwezig zijn. Al die activiteit creëert aanzienlijke aan- en afvoerstromen van personen en goederen. Een optimaal beheer van die stromen is een belangrijke logistieke uitdaging waar de medewerkers van Brussels Expo elke dag mee geconfronteerd worden.
"De afgelopen jaren hebben we een grote expertise opgebouwd in het beheer van kritische tijdstippen tijdens de opbouw, implementatie en afbraak van manifestaties", zegt bestuurder-directeur Alex Coddens van Brussels Expo. "De bouw van een nieuwe onthaalinfrastructuur en de Prinses Astridhal in 1999 heeft de mogelijkheden om in Brussels Expo meerdere evenementen simultaan te laten plaatsvinden, gevoelig uitgebreid. Maar daardoor is ook het beheer van de aan- en afvoerstromen complexer geworden. Opbouw, implementatie en afbouw kruisen elkaar voortdurend. Om te zorgen dat al die fases voor de verschillende evenementen in optimale omstandigheden kunnen verlopen, willen we een groot deel van dat traject automatiseren."

e-ticketing

Het toegangscontrolesysteem zal bestaan uit 15 dubbele tourniquetpoorten. Vier daarvan worden permanent opgesteld in de voetgangersbrug over de Romeinse steenweg. De andere toegangsmodules zijn mobiel en kunnen overal binnen de perimeter van Brussels Expo opgesteld worden, in functie van de specifieke toegangsbehoeften voor het evenement. Voor de 'technische' ingangen en de ingangen voor leveranciers wordt de tourniquetpoort vervangen door een PDA-lezer. Het kloppende hart van het toegangscontrolesysteem is Exhibition Management Software (EMS) waarmee zowel de aanpak en de verspreiding van diverse categorieën toegangstitels als de validatie ervan beheerd worden. Brussels Expo ging voor de ontwikkeling en implementatie van het toegangscontrolesysteem in zee met de Zwitserse firma Elca uit Lausanne, die met haar SecuTix technologie onder meer op de International Motor Show in Genève hoge ogen gooide. Alex Coddens: "Het nieuwe systeem voor toegangscontrole zal niet alleen voor een vlottere instroom van bezoekers zorgen. Organisatoren krijgen een krachtig instrument in handen voor de 'demografische' analyse van hun evenement. Het antwoord op vragen als 'Wie komt op welke manier naar Brussels Expo?', 'Hoe lang blijft een bezoeker op mijn evenement?' of 'Wie bezoekt welke paleizen?' zijn met een simpele muisklik ter beschikking. Bovendien kan dankzij de e-ticketing module aanzienlijk bespaard worden. De organisator heeft de keuze tussen de klassieke benadering - tickets met streepjescodes (laten) drukken en daarna verspreiden - of diverse gedematerialiseerde oplossingen: reeksen streepjescodes kunnen elektronisch ter beschikking van exposanten gesteld worden, die ze naar keuze zelf afdrukken en verspreiden of op hun beurt elektronisch verspreiden. In dat geval is het de bezoeker-eindgebruiker die zijn eigen ticket print."

Bezoekersmarketing

Vooral voor publieksmanifestaties met veel betalende bezoekers zal het nieuwe toegangscontrolesysteem een aantal belangrijke voordelen bieden. Organisatoren hoeven niet langer tientallen kassa's te bemannen. Bezoekers kunnen hun tickets thuis vanuit hun luie zetel bestellen én betalen.
Indien de organisator dat wenst, kunnen in de bestelmodule een aantal specifieke vragen ingebouwd worden die de organisator in staat stellen zijn promotiecampagne of de positionering van het evenement te verfijnen of bij te sturen. Deze bijkomende dienstverlening kan de groei van de manifestaties die in Brussels Expo plaats vinden alleen maar ten goede komen.
Alex Coddens: "Met deze nieuwe investering vindt Brussels Expo opnieuw aansluiting bij de top van de Europese
tentoonstellingsparken. Het nieuwe toegangscontrolesysteem biedt een onmiskenbare meerwaarde voor drie vitale doelgroepen van Brussels Expo: de bezoekers, die voortaan sneller en comfortabeler het tentoonstellingspark binnenkomen; de exposanten, die voortaan gepersonaliseerde toegangstitels naar hun zakelijke relaties kunnen sturen; de organisatoren, die enkele krachtige instrumenten in handen krijgen om hun projecten nog beter te laten aansluiten bij de verwachtingen van exposanten en bezoekers."

Noot (