EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

19 juni 2006

EVO: 'Rederijen berekenen kosten vertragingen ECT ten onrechte door aan bedrijfsleven'

Begin mei introduceerde het containeroverslagbedrijf ECT in de Rotterdamse haven een nieuw computersysteem. De implementatie hiervan leidt tot ernstige vertragingen bij het aan- en afleveren van containers. Rederijen hebben aangegeven de kosten hiervan in rekening te brengen bij de opdrachtgevers, de verladers. EVO raadt ondernemers aan deze kosten niet te accepteren en de scheepvaartondernemingen terug te verwijzen naar ECT.

Indien rederijen schade lijden als gevolg van de fouten van hun contractspartner, dan moet die schade daar worden verhaald en niet over de schutting bij de verlader worden gegooid. Nu worden verladers opgezadeld met de financiële gevolgen van een niet functionerend systeem waar zij part noch deel aan hebben. Als rederijen en ECT het echt niet eens kunnen worden, dan is het aan de rechter om zich hierover uit te spreken.

De vertragingen bij de ECT leiden er toe dat containers langer op de terminal blijven staan dan was voorzien. Dit betekent sowieso al een schadepost voor ondernemers, want goederen komen te laat aan op de plaats van bestemming waardoor productieprocessen stil komen te liggen en winkelschappen leeg blijven.

Doordat afvaarten worden gemist zijn sommige verladers bovendien genoodzaakt om lading per vliegtuig te versturen. Ook moeten zij vaak voor duurdere vervoersconcepten kiezen bij het transport van of naar de terminal. Regelmatig is het voorgekomen dat rederijen moesten uitwijken naar Antwerpen of Amsterdam. Vaak is dat voor de verlader ook al een extra kostenpost.

Bovendien heeft het vertrouwen in de Rotterdamse haven een flinke knauw gekregen. Sommige ondernemers geven aan niet langer via deze haven hun goederen te laten vervoeren. EVO stelt dat deze reputatieschade alleen maar versterkt wordt door het feit dat nu ook nog eens rederijen de kosten doorberekenen aan verladers en expediteurs. De extra kosten bedragen gemiddeld vijftig euro per container per dag.