Ingezonden persbericht
DNVPR004NL0606
Leger des Heils kiest DNV voor HKZ-certificering
Rotterdam, 19 juni 2006 - De Stichting Leger des Heils Welzijns- en Gezondheidszorg werkt sinds eind 2004 hard aan een op HKZ gestoeld kwaliteitsmanagementsysteem. Zij hoopt begin 2007 voor vijf HKZ-schema's en het ISO-9001:2000 schema gecertificeerd te worden. DNV Certification BV zal als onafhankelijke certificatie-instelling de externe toetsing ervan uitvoeren.
Door het land verspreid bieden 15 werkeenheden (circa 216 vestigingen) van de Stichting Leger des Heils Welzijns- en Gezondheidszorg hulp, met name aan mensen die nergens anders hulp kunnen krijgen en tussen wal en schip dreigen te vallen. 'Onze hulpverlening moet daarom zeer vraaggericht zijn', zegt Jos Sesink, issuemanager, Stichting Leger des Heils Welzijns- en Gezondheidszorg. 'Bovendien moeten wij als hulpverlenende instantie aan steeds meer eisen en normen voldoen, bijvoorbeeld als we in aanmerking willen blijven komen voor subsidies. De HKZ-certificering is daarom een logische stap in ons kwaliteitsstreven.'
De Stichting Leger des Heils Welzijns- en Gezondheidszorg is een organisatie die zich kenmerkt door een samenhangende systematiek in het bieden van hulp, zorg en steun bij complexe problemen.
De hulpvragers die aankloppen bij het Leger des Heils komen vaak met één of twee handen vol problemen die het Leger des Heils allemaal kan behandelen. De cliënt staat centraal, waarin het Leger des Heils zorgt voor een volledige aanpak van de problemen van de client. Dit laatste houdt in dat de hulpverlener de cliënt niet alleen benadert vanuit de functie van de voorziening waar hij werkt (bijvoorbeeld verslavingszorg), maar op alle levensgebieden inventariseert welke verwachtingen en behoeften er leven bij de cliënt, temeer daar vele cliënten van W&G te kampen hebben met multi-problematiek.
Het gevolg hiervan is dat afdelingen werken met hulpverlenings- en zorgplannen waarbij inzet gepleegd wordt vanuit de expertise in verschillende werksoorten.
Bij de vaststelling volgens welk HKZ-normschema een afdeling getoetst dient te worden gaf dat in eerste instantie problemen: van sommige werkvelden bestaat (nog) geen HKZ-normschema, de afdelingen bieden integrale hulpverlening en er is daarom meestal sprake van samengestelde producten.
Om HKZ-certificering toch mogelijk te maken is allereerst door een groep van deskundigen, aangevuld met een beleidsmedewerker van HKZ als adviseur, een interpretatiedocument geschreven dat richting zal geven aan de toetsing.
In Nederland zijn door HKZ, de Stichting harmonisatie kwaliteitsbeoordeling in de zorgsector, voor verschillende specifieke vormen van zorg aparte certificeerbare HKZ schema's ontwikkeld. Deze schema's zijn gebaseerd op de ISO 9001:2000.
'Met deze HKZ-certificaties kunnen we zichtbaar maken dat we intern de zaken goed op orde hebben en dat onze cliënten (35.000 per jaar) altijd centraal staan', zegt Sesink. 'De certificering helpt de organisatie ook om voortdurend en systematisch te werken aan verbetering van het zorgaanbod. Een kwaliteitsmanagementsysteem binnen een instelling opbouwen betekent meer dan alleen maar voldoen aan normen. Alle werkwijzen en processen moeten in hun onderlinge samenhang beschreven zijn, zodat er duidelijkheid is voor de werkenden. Hoe gaat men om met een bepaalde situatie? Waar moet men aan denken en wat vooral niet vergeten? Wie heeft welke taken en verantwoordelijkheden? Die duidelijkheid is erg belangrijk, zeker omdat een groot deel van onze hulpverlening in teamverband wordt uitgevoerd. Nu al, in de aanloop naar de certificering, blijkt dat onze organisatie transparanter wordt en efficiënter werkt. Cliënten worden duidelijker en tijdiger geïnformeerd. Hun wensen en behoeften worden beter in kaart gebracht. Medewerkers zijn gemotiveerder voor hun werk. Fouten worden sneller ontdekt en meer voorkomen.'
'DNV is door de Raad van Accreditatie geaccrediteerd om de certificering voor HKZ-schema's uit te voeren', zegt Rob Jansen, sales executive/lead auditor, DNV Certification BV. 'We hebben ervaring in de gezondheidszorg en hadden eerder al een van de onderdelen binnen het Leger des Heils gecertificeerd. 'In gesprekken met het Leger des Heils hebben we aangegeven hoe wij tegen het certificatietraject aankijken en met welke aspecten zij rekening moet houden.'
'Die eerdere samenwerking is plezierig verlopen en ook nu weer sprak de manier waarop DNV naar wensen en eisen luistert en vervolgens vertaalt naar een praktische aanpak voor certificering, ons aan', zegt Sesink.
'Een normaal certificatietraject start met een documentenstudie en de beoordeling of de vereiste documenten en registraties aanwezig zijn', legt Jansen uit. 'Vervolgens spreken we met hoger management, midden-management en mensen in de uitvoering. Tijdens die gesprekken wordt naar voorbeelden gevraagd en worden praktijksituaties en dossiers bekeken en beoordeeld. Een combinatie van die zaken moet uiteindelijk leiden tot het wel of niet voordragen van de organisatie - of een deel van de organisatie - voor het certificaat. Wordt de initiële audit succesvol afgerond en zijn er geen ernstige tekortkomingen in de organisatie, dan ontvangt men een certificaat dat drie jaar geldig is. Na een initiële audit volgt jaarlijks een periodieke audit. Daarbij kijken wij of men nog steeds aan de eisen voldoet en of de eventuele tekortkomingen van een vorige audit effectief zijn opgelost. Met de verbeterpunten van de periodieke audit wordt een continu verbeterproces in gang gezet. DNV probeert met deze stijl van auditeren klanten steeds een steuntje in de rug te geven.'
DNV is een onafhankelijke, zelfstandige stichting waarvan het hoofdkantoor in Oslo (Noorwegen) is gevestigd. De stichting is wereldwijd vertegenwoordigd via 5.800 medewerkers in 300 kantoren in ruim 100 landen. DNV heeft als stichting geen aandeelhouders en kan zich op de markt als onafhankelijke instantie presenteren. DNV is in 1864 opgericht en heeft als doelstelling 'de bescherming van het leven, bezit en het milieu'. De stichting is internationaal in meerdere bedrijfstakken actief, heeft een sterke marktpositie en een groot aantal klanten binnen sectoren als de zeevaart (DNV is een van 's werelds grootste classificatie-instanties), olie & gas en de verwerkingsindustrie. DNV is een van 's werelds grootste certificatie-/registratie-instellingen en biedt een allesomvattend programma op het gebied van managementsysteemcertificatie. Met ruim 50.000 wereldwijd verstrekte certificaten roept het begrip 'DNV-gecertificeerd' het beeld op van een organisatie waar veiligheid, kwaliteit en milieumanagement hoog in het vaandel staat. Kijk voor meer informatie op www.dnv.nl
De Stichting Leger des Heils Welzijns- en Gezondheidszorg, onderdeel van het Internationale Leger des Heils, is een landelijk werkende christelijke organisatie die materiële en immateriële hulp verleent aan mensen die een beroep doen op de 15 werkeenheden van de stichting. Bij de stichting werken ruim 3800 medewerkers en circa 800 vrijwilligers die in 2005 professioneel, energiek en pragmatisch hulp verleenden aan ruim 35.000 mannen, vrouwen en kinderen. Dit gebeurt vanuit een christelijke motivatie waarin rechtvaardigheid en solidariteit centrale waarden zijn. De werkeenheden worden bij de uitvoering van hun activiteiten ondersteund door het Stichtingsbureau te Almere.
Kijk voor meer informatie op: www.legerdesheils.nl
Neem voor redactionele informatie contact op met:
DNV Certification EMG
Dietmar Laske Tessa Vroegop
Tel. +31 10 29 22 740 Tel. + 31 164 317 013
Fax. +31 10 49 79 870 Fax. +31 164 317 039
E-mail: dietmar.laske@dnv.com E-mail: tvroegop@emg.nl
Mevrouw Voorham, directeur van de Stichting Leger des Heils Welzijns- en Gezondheidszorg (links) en Richard Stolk, managing director van DNV Certification (rechts) ondertekenen op 1 juni het contract voor drie jaar samenwerking. (Foto DNV, DNVPR004a)
De Stichting Leger des Heils Welzijns- en Gezondheidszorg is met Det Norske Veritas Certification BV voor de komende drie jaar een verbintenis aangegaan voor de certificering van HKZ schema's. (Foto DNV, DNVPR004b)
Dit persbericht en bijbehorende foto kunt u downloaden van
www.PressReleaseFinder.com.
Of u kunt contact opnemen met Tessa Vroegop
(tvroegop@emg.nl, +31 164 317 013)
-----------------------
DNV press release
June/ 19/2006