AutoRai

Audi wint 24 Uur Le Mans met TDI-motor

(6/19/2006)
Voor het recordaantal van 235.000 toeschouwers zegevierde de nieuwe Audi R10 TDI sportwagen bij de 74e editie van de 24 Uur van Le Mans, een van de beroemdste autoraces ter wereld. Na 24 uren racen ging de auto met de Duitsers Frank Biela en Marco Werner en de Italiaan Emanuele Pirro als eerste over de eindstreep.
Daarmee haalde het trio de zesde Le Mans-overwinning voor Audi. Tevens was het de eerste maal dat een sportwagen met dieselmotor de overwinning bij de 24 Uur van Le Mans veiligstelde. De tweede Audi R10 TDI met de Deen Tom Kristensen, de Italiaan Dindo Capello en de Schot Allan McNish eindigde op de derde plaats.

De talrijke fans langs het circuit en de miljoenen televisiekijkers over de hele wereld zagen een indrukwekkende demonstratie van het potentieel van moderne dieselmotoren, waarbij Audi met de veelgeroemde TDI-technologie koploper is. De beide R10 TDIâs waren met hun circa 650 pk sterke V12-TDI-motoren verreweg de snelste en zuinigste autoâs op de baan. Gedurende de gehele race reed een van de beide Audi-diesel-sportwagens aan de leiding. Recordwinnaar Tom Kristensen reed de snelste ronde in de race met 3.31,211 minuten en was ook de eerste rijder die met een zogeheten LMP1-sportwagen 16 ronden met één tankinhoud reed. Bovendien vestigde Audi met een totaal van 380 ronden op het huidige 13,650 kilometer lange circuit een nieuw afstandsrecord.

In de race werd het geringere verbruik van de Audi TDI-motor ook voor de toeschouwers zichtbaar: de Audi-rijders kwamen gemiddeld elke 14 ronden binnen om 90 liter Shell V-Power Diesel te tanken. De andere deelnemers met benzinemotoren stopten vaker. Opvallend was ook hoe stil een 650 pk sterke raceauto kan zijn.

Hoewel de nieuwe Audi R10 TDI pas 200 dagen voor de race voor de eerste maal op een circuit werd getest, reed de auto in Le Mans al even probleemloos als zijn succesvolle voorganger, de Audi R8, die vijf keer de klassieke race won. De enige onverwachte pitstop was om
3.47 uur in de nacht van zaterdag op zondag, toen het Audi Sport Team Joest vanwege een probleem met de vijfde versnelling besloot de tandwielen in de versnellingsbak te wisselen. Dankzij een slimme constructie van de versnellingsbak kon dit binnen tien minuten worden uitgevoerd. In de ochtend werd een nieuwe voorkant gemonteerd nadat een koplamp defect was. Verder liep de winnende Audi als het spreekwoordelijke uurwerk.

Voor Frank Biela en Emanuele Pirro was het de vierde Le Mans-zege na 2000, 2001 en 2002. Daarmee staan ze nu op de vierde plaats in de lijst van Le Mans-winnaars, na Tom Kristensen, Jacky Ickx en Derek Bell. Voor Audi was het de zesde zege in Le Mans en de derde op rij. Maar eigenlijk is Audi-technologie in Le Mans al zeven jaar ongeslagen, want ook de Bentley Speed 8, die in 2003 won, werd aangedreven door een FSI-motor die bij Audi Sport ontwikkeld was.

Dindo Capello, Tom Kristensen en Allan McNish completeerden het Audi-succes met de derde plaats. De Audi R10 TDI met startnummer 7 reed aanvankelijk aan de leiding, totdat in het vierde uur de injectoren aan de rechterkant van de V12-motor vervangen moesten worden. Daardoor viel het team terug naar de 16e plaats, maar met snelle rondetijden werkten Capello, Kristensen en McNish zich weer op naar de derde plaats. In de nacht en vroege ochtend had het team nog meer problemen. Na een aanrijding met een GT1-auto raakte de bodemplaat los en vanwege het vervangen van de linker turbocompressor verloor het team bijna een uur in de pits. Toch haalden de rijders nog het podium.

Na de overwinningen bij de 12-uursrace in het Amerikaanse Sebring en de 24 Uur van Le Mans blijft de Audi R10 TDI ongeslagen. Er wacht echter al een volgende uitdaging: vanaf 15 juli strijdt het Team Audi Sport North America met twee Audiâs R10 TDI om de titel in de American Le Mans Series.

Na de race verklaarde Prof. Dr. Martin Winterkorn, voorzitter van de raad van bestuur van AUDI AG: âDeze historische zege in Le Mans is de grootste overwinning in de succesvolle sporthistorie van Audi. Het laat zien wat onze âvoorsprong door techniekâ inhoudt. Dat de dieselmotor nu definitief is doorgebroken in de autosport, was mogelijk dankzij onze ervaring als uitvinders van de TDI-technologie. Nu al heeft de helft van alle verkochte Audiâs een TDI-motor. Met deze indrukwekkende prestatie in Le Mans kunnen we nog meer klanten van de voordelen van onze TDI-technologie overtuigen.â

Audi-Sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich zei: âDit was al de zesde Le Mans-zege voor Audi, maar verreweg de moeilijkste en de belangrijkste. We zijn dit project begonnen met een leeg vel papier en hebben gedaan wat voor ons nog niemand op deze manier gedaan heeft. We wisten hoe moeilijk het zou worden om hier met een zo krachtige dieselmotor te winnen. Le Mans is altijd goed voor verrassingen die je op geen enkele testbank of testcircuit kunt simuleren. Maar nu het is gelukt, is de voldoening nog groter! Dank aan het team, de rijders en onze technische partners!â

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster