Kia Carnival: de betrouwbare alleskunner
(6/19/2006)
Kia introduceert de nieuwe Carnival, een full-size MPV met veel
interieurruimte en uitmuntende toegankelijkheid. Krachtige motoren en
geheel nieuw ontworpen wielophanging garanderen tegelijk sportief en
aangenaam reizen. De Carnival is de sterke uitdager van gevestigde
namen zoals Renault Espace, Peugeot 807 en Chrysler Voyager.
Terwijl de vorige Carnival vooral bekend stond om diens gunstige
exploitatiekosten, zal de nieuwe europese Carnival zich bewijzen als
âreliable multiplayerâ: een betrouwbare alleskunner. Naast de
aantrekkelijke prijs en lage onderhoudskosten beschikt de Carnival ook
nog eens over een heel toegankelijke ruimte, royaal comfort en
dynamische prestaties.
Het design is van binnen en van buiten uitgesproken modern. Het
plaatwerk is tot op het laatste onderdeel nieuw. Kia heeft research &
design centers in Korea, Japan, de USA en Duitsland. De nieuwe
Carnival draagt duidelijk sporen van met name de europese ontwerpers:
de overheersende rondingen van carrosseriepanelen maken plaats voor
een geraffineerde balans tussen licht gebogen vlakken en strakke
welvingen. Hierbij is versiering tot het absolute minimum
teruggebracht, waarvoor de elegantie van de vormen zelf in de plaats
komt.
Het front is stoer en scherp gelijnd. Van opzij gezien loopt de
motorkap sterker naar onder en staat de basis van de voorruit verder
naar het front toe. Hierdoor is er een vloeiendere overgang naar de
hoge daklijn. De carrosseriepanelen opzij en achter zijn hoekiger en
stabieler gevormd. Deze indruk wordt nog versterkt door de grotere
wielen die de wielkasten goed vullen en bovendien verder naar de
buitenkant van de Carnival zijn geplaatst.
De evolutie gaat verder dan het visuele aspect. De maatvoering van de
nieuwe Carnival doet op het eerste gezicht vermoeden dat de
luchtweerstand toeneemt: hij is korter, breder en hoger dan zijn
voorganger. Echter, precies het omgekeerde is bereikt door toepassing
van de nieuwste inzichten op het gebied van aërodynamica. De Carnival
heeft minder energie nodig voor hogere prestaties. In het verlengde
hiervan daalt het windgeruis en het praktisch brandstofverbruik.
âMet de nieuwe Carnival bieden wij de consument een ruime MPV met
sterk verbeterde kwaliteit en een strakker, meer verfrissend
uiterlijk,â aldus Jung-Moon Park, Senior Executive Vice President en
COO (Chief Operating Officer) van Kia Motors. âWe hebben de nieuwe
Carnival ontworpen om de groeiende verwachtingen van Kia klanten te
overtreffen, We hebben een uitmuntend voertuig gemaakt met meer stijl
en gebruiksgemak, meer rijplezier voor de bestuurder en een aangename
omgeving voor de passagiers.â
MPV speelt glansrol in Europa
De Carnival meet 4,81 m in de lengte en is daarmee 30 cm korter dan de
recent geïntroduceerde âlong bodyâ die bestemd is voor de amerikaanse
markt. Dit is een direct resultaat van uitvoerig consumentenonderzoek
en het bewijs dat Kia dergelijke signalen in daden omzet. De europese
consument geeft namelijk meer prioriteit aan handzaamheid in druk
verkeer, mits de functionaliteit van het zevenzitter concept behouden
blijft.
De Carnival biedt zeven volwaardige stoelen in twee + drie + twee
opstelling. Deze indeling maakt optimaal gebruik van de toegenomen
hoogte en breedte van het koetswerk. Elk van de vijf stoelen op de
middelste en achterste zitrij kan individueel worden verschoven,
versteld, omgeklapt of uit de auto worden genomen. Om de
veelzijdigheid van de Carnival daadwerkelijk tot een feit te maken, is
het gewicht van de stoelen bescheiden gehouden. Toch is de maatvoering
genereus. Zo hebben de voorstoelen 53 cm brede zittingen en de overige
zitplaatsen zijn 50 cm breed. Alleen de middelste stoel op de tweede
zitrij is wat compacter uitgevoerd op bijna 46 cm breedte.
De bestuurdersplek is een toonbeeld van ergonomie en aantrekkelijk
design. Zo is de korte versnellingshendel niet op de vloer, maar in de
uitstulpende middenconsole geplaatst; direct onder handbereik en met
korte schakelwegen. Het stuurwiel is uiteraard in hoogte verstelbaar,
zodat kleine én grote bestuurders hun ideale zitpositie kunnen kiezen
voor ontspannen reizen. Airconditioning voorin én achterin is
standaard. Vanaf de EX uitvoering is de Carnival voorzien van climate
control met gescheiden temperatuurzones links en rechts. Bovendien
hebben de achterpassagiers dan een eigen controlepaneel om hun
microklimaat zelf in te stellen.
Full-size reiswagen met dynamische rijprestaties
De nieuwe Carnival is precies dat: geheel nieuw. Er worden hogere
standaards gezet op belangrijke punten zoals ruimte in het
passagierscompartiment, zitcomfort, kwaliteit van de
interieurafwerking, praktische gebruiksmogelijkheden en veelomvattende
uitrusting. Een direct opvallende kwaliteit is de rust in het
passagierscompartiment; ingenieurs noemen dat een laag niveau van NVH
(Noise, Vibration & Harshness). Op dit punt van beheersing van geluid,
trillingen en hardheid is de nieuwe Carnival tenminste gelijk aan en
vaak superieur ten opzichte van de concurrerende MPVâs in Europa. Ten
opzichte van zijn voorganger is het geluidsniveau over het gehele
toerenbereik van de dieselmotor bijvoorbeeld zoân 5 dB verminderd. Dit
is voor het menselijk oor waarneembaar als een significante
verbetering, maar objectief staat 3 dB al voor een halvering van de
geluiddruk op het oor. Een verbetering met 5 dB betekent dat ongeveer
tweederde van het objectief meetbare geluid achterwege blijft.
De topsnelheid verschilt naar gelang de gekozen motor en transmissie,
maar is steeds op een hoog niveau dat past bij lange reizen in Europa.
Met automatische transmissie haalt de V6 benzinemotor 182 km/h en de
turbodieselmotor laat 194 km/h noteren. In combinatie met de
handgeschakelde versnellingsbak zijn deze waarden respectievelijk 192
en 197 km/h.
Om het hoogste haalbare comfort te kunnen combineren met sportief
weggedrag en absolute zekerheid bij hoge kruissnelheid, is de
wielophanging rondom onafhankelijk. De voorwielen hebben een herziene
McPerson ophanging, waarbij het bovenste ophangpunt tevens scharnier
is voor de besturing. De schroefveren en (stikstof-) gasgevulde
schokdempers zijn compact samengebouwd in de veerpoten, waarbij de
veer uit het middelpunt is geplaatst voor het meest soepele aanspreken
op kleine oneffenheden.
De achterwielophanging is zelfs zo compact dat die grotendeels in de
wielbolling past en dus nauwelijks ruimte van het interieur wegneemt.
De benaming in-wheel multi-link voor de combinatie van korte
dwarsliggende reactiearmen aan de bovenzijde en langere sleeparmen
onder, accentueert dit geringe ruimtebeslag.
Op de voor en achteras zijn torsiestabilisatoren gemonteerd. Dit zijn
beweeglijke dwarsverbindingen tussen de veren aan de linker- en
rechterzijde van de auto. Bij rechtuit rijden laat de stabilisator
elke veer vrij om één wiel soepel op het wegdek te houden ter wille
van optimaal comfort. In bochten raken de buitenste wielen zwaarder
belast, hetgeen via de stabilisatoren gecompenseerd wordt door een
deel van de veerdruk naar het binnenste wiel over te hevelen. Zo
blijft de Carnival betamelijk vlak boven het wegdek, ook bij hoge
snelheid en zware lading in scherpe bochten of bij een
uitwijkmanoeuvre.
De tandheugel stuurinrichting met variabele overbrenging maakt
inparkeren extra makkelijk en bevordert tevens de stuurprecisie op de
snelweg. De nieuwe Carnival is iets korter en beduidend breder dan
zijn voorganger, inclusief kortere wielbasis (-15 mm) en grotere
spoorbreedte (voor +60 mm en achter +85 mm). Dit geeft samen met de
veel stijvere carrosserie een merkbaar grotere wendbaarheid en
stabiliteit. De nieuwe Carnival blijft onder alle omstandigheden beter
rechtop boven het wegdek; er is ook bij een vlotte rijstijl merkbaar
minder neiging tot rollen, duiken of steigeren.
De wielen en banden zijn afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau
225/70 op 16 inch velgen (LX) of 235/60 op 17 inch velgen (vanaf EX).
Ook de grotere wielmaat garandeert goed veercomfort, terwijl de
stuurprecisie zelfs nog iets uitsteekt boven het toch al prima niveau
van de 16 inch wielen. Afrolgeluiden op ruw wegdek kunnen het
interieur nauwelijks bereiken, omdat de wielophanging voor en achter,
inclusief besturing, aan geïsoleerde subframes is bevestigd. Deze
constructie absorbeert de meeste trillingen, zodat de overblijvende
doorgifte aan de vloer van de Carnival een ongekend laag geluidsniveau
inhoudt.
Bij het grote laadvermogen en de hoge topsnelheid van de Carnival
horen uitmuntende remmen. Op de vooras zijn inwendig geventileerde
remschijven voorzien en ook de achterwielen zijn met schijfremmen
uitgevoerd. Het remsysteem heeft een vierkanaals ABS Anti-lock Brake
System, zodat elk wiel afzonderlijk wordt bewaakt. Indien een wiel
dreigt te blokkeren, zal ABS de remdruk naar dat wiel pulsgewijs iets
verminderen zolang de beperkte grip dat nodig maakt. EBD Electronic
Brake-force Distribution zorgt ervoor dat ABS minder vaak hoeft in te
grijpen, door de remdruk naar de achterwielen pro-actief af te stemmen
op de beladingsgraad.
Bij het EX Luxe uitrustingsniveau wordt het remsysteem uitgebreid met
BAS Brake Assist System, ESP Electronic Stability Program en TCS
Traction Control System. BAS herkent een noodstop door de snelheid
waarmee de bestuurder op het pedaal trapt. In dat geval verhoogt het
systeem direct de remdruk meer dan de bestuurder zelf kan doen, zodat
de remweg nog korter wordt. ESP herkent ongewenst onderstuur
(doorschuiven over de voorwielen) en overstuur (uitzwaaien van de
achterzijde) op glad wegdek of als gevolg van een onverwacht obstakel
dat de bestuurder met een plotselinge stuurbeweging wil ontwijken.
Door automatisch en selectief remmen van één wiel ontstaat een
giermoment, dat de Carnival helpt in de koers te blijven die de
bestuurder wenst. Dit selectief remmen wordt tevens door TCS gebruikt
om een spinnend aangedreven wiel in toom te houden, waarmee tegelijk
de aandrijfkracht naar het wiel met betere grip wordt geleid.
De Carnival is specifiek ontworpen om ook bij een onverhoopte botsing
van voren, van opzij of zelfs een roll-over incident, zijn inzittenden
optimaal te beschermen. De botsenergie wordt gecontroleerd verwerkt in
de zelfdragende carrosserie en zoveel mogelijk om de inzittenden heen
geleid. Airbags voor, opzij bij de voorstoelen en volledig langs de
raampartijen links en rechts verminderen de kans op letsel. Actieve
hoofdsteunen op de voorstoelen bewegen bij een ongeval naar het hoofd
toe om de kans op whiplash letsel te verminderen.
Excellent soepele 2.7 V6 benzinemotor met CVVT en VIS
De 2.7 V6 benzinemotor met CVVT Continuously Variable Valve Timing
levert 139 kW (189 pk) maximum vermogen bij 6.000 toeren per minuut.
De hoogste trekkracht is 249 Nm bij 4.000 toeren. De V6 voldoet
uiteraard aan de Euro-4 emissienorm.
De V6 excelleert met een laag geluidsniveau en aangename souplesse.
Hierbij speelt de variabele kleptiming een belangrijke rol, die als
het ware drie motorconcepten in één verenigt. Zonder CVVT zou een
keus gemaakt moeten worden tussen efficiënt rijden in stop-go
stadsverkeer, zuinig en schoon rijden bij matige kruissnelheid, of
tenslotte maximale prestaties op de Autobahn. Bij stationair draaiende
motor is elke overlap in de opening van de inlaat- en uitlaatkleppen
ongewenst. De V6 loopt zijdezacht dankzij de strikte scheiding van het
onverbrande mengsel tegenover de verbrandingsproducten. Bij matige
toerentallen en matige belasting leidt zoân scheiding tot ongewenste
âpompverliezenâ. De eerste prioriteit is nu economie en milieu. CVVT
voorziet hierin door de opening van inlaat en uitlaatkleppen -heel
precies gedoseerd- te laten overlappen. De zuigers werken dus minder
als een fietspomp die nodeloos veel lucht samendrukken. Bovendien
mengt een klein deel van de uitlaatgassen zich met de verse
buitenlucht die instroomt. Dit heeft een gunstig effect op de
verbranding, met schonere uitlaatgassen als resultaat. De motor
draait, zowel in tijd als reisafstand uitgedrukt, het overgrote deel
van zijn lange leven in deze schone en zuinige modus. Slechts indien
maximale prestaties gewenst zijn, elimineert CVVT de overlap van de
kleptiming bij hoge toerentallen en hoge belasting.
Een belangrijke ondersteunende rol speelt het drietraps VIS Variable
Intake System. Bij lage toerentallen zorgt een verlengd inlaatkanaal
voor natuurlijke drukvulling: de massa van de langere kolom
instromende lucht stuwt bij geopende inlaatkleppen meer lucht in de
cilinders. Bij hoge toerentallen gaat de inlaatlucht juist via de
kortste weg met de minste weerstand door het inlaatspruitstuk, omdat
de hoge stroomsnelheid extra âdrukvullingâ overbodig maakt.
De V6 is zuiniger dan voorheen mede dankzij de mechanische afstelling
van de klepspeling die levenslang onderhoudsvrij is (mits dit om de
90.000 km gecontroleerd wordt). Bovendien is de spanning van de
zuigerveren geoptimaliseerd: niet minder, maar ook niet meer dan nodig
om goede afdichting te geven bij de laagst mogelijke weerstand. Verder
is de riem van de nokkenasaandrijving geluidsarm; deze leidt naar vier
(!) bovenliggende nokkenassen die direct de vier kleppen per cilinder
bedienen.
Krachtige en economische 2.9 CRDi VGT dieselmotor
De dieselmotor met VGT Variable Geometry Turbo heeft voor het maximum
vermogen van 136 kW (185 pk) niet meer dan 3.800 toeren per minuut
nodig. De hoogste trekkracht van 343 Nm is reeds beschikbaar bij 1.750
toeren en blijft op ditzelfde hoge niveau paraat tot 3.500 toeren. Ook
de dieselmotor voldoet vanzelfsprekend aan de Euro-4 emissienorm.
De variabele geometrie verenigt twee typen turbolader in één huis.
Bij lage toerentallen is een snel aansprekende turbo gewenst, waarvoor
een klein en licht loopwerk nuttig is. Bij hoge toerentallen en het
bijbehorende luchtvolume is echter een grote en daarmee zwaardere
turbolader noodzakelijk. De VGT heeft geen âturbogatâ onderin en komt
evenmin âadem tekortâ bovenin het toerenbereik. Rondom het turbinewiel
is een ring van elektrisch verstelbare schoepen geplaatst. Deze
schoepen richten de uitlaatgassen bij lage toerentallen en bijbehorend
gering volume, op het buitenste deel van de turbinebladen. Hierdoor
komt een verrassend hoge stuwkracht uit een relatief gering volume en
snelheid van de uitlaatgassen. Bij hoge toerentallen staan de
verstelbare schoepen meer naar het midden van het turbinewiel gericht,
om maximaal volume en snelheid van de uitlaatgassen door te laten.
Ten opzichte van de vorige versie van de 2.9 CRDi common-rail
dieselmotor met directe brandstofinspuiting zorgt de VGT constructie
voor een substantiële toename van de trekkracht met 11% (ruim 33 Nm)
en zelfs 28% meer vermogen (30 kW of 41 pk). De vrije ademhaling met
deze prestaties als resultaat wordt mogelijk gemaakt door dubbele
bovenliggende nokkenassen die vier kleppen per cilinder bedienen.
Kia Carnival adviesprijzen inclusief BPM en BTW
Benzine:
2.7 V6 LX ⬠29.995,-
2.7 V6 EX ⬠33.995,-
2.7 V6 EX aut ⬠36.195,-
2.7 V6 EX Luxe ⬠38.995,-
2.7 V6 EX Luxe aut ⬠41.195,-
Diesel:
2.9 CRDi VGT LX ⬠33.995,-
2.9 CRDi VGT EX ⬠37.995,-
2.9 CRDi VGT EX aut ⬠40.195,-
2.9 CRDi VGT EX Luxe ⬠42.995,-
2.9 CRDi VGT EX Luxe aut ⬠45.195,-
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai