AutoRai

Kia Carnival: de betrouwbare alleskunner

(6/19/2006)
Kia introduceert de nieuwe Carnival, een full-size MPV met veel interieurruimte en uitmuntende toegankelijkheid. Krachtige motoren en geheel nieuw ontworpen wielophanging garanderen tegelijk sportief en aangenaam reizen. De Carnival is de sterke uitdager van gevestigde namen zoals Renault Espace, Peugeot 807 en Chrysler Voyager. Terwijl de vorige Carnival vooral bekend stond om diens gunstige exploitatiekosten, zal de nieuwe europese Carnival zich bewijzen als âreliable multiplayerâ: een betrouwbare alleskunner. Naast de aantrekkelijke prijs en lage onderhoudskosten beschikt de Carnival ook nog eens over een heel toegankelijke ruimte, royaal comfort en dynamische prestaties.

Het design is van binnen en van buiten uitgesproken modern. Het plaatwerk is tot op het laatste onderdeel nieuw. Kia heeft research & design centers in Korea, Japan, de USA en Duitsland. De nieuwe Carnival draagt duidelijk sporen van met name de europese ontwerpers: de overheersende rondingen van carrosseriepanelen maken plaats voor een geraffineerde balans tussen licht gebogen vlakken en strakke welvingen. Hierbij is versiering tot het absolute minimum teruggebracht, waarvoor de elegantie van de vormen zelf in de plaats komt.

Het front is stoer en scherp gelijnd. Van opzij gezien loopt de motorkap sterker naar onder en staat de basis van de voorruit verder naar het front toe. Hierdoor is er een vloeiendere overgang naar de hoge daklijn. De carrosseriepanelen opzij en achter zijn hoekiger en stabieler gevormd. Deze indruk wordt nog versterkt door de grotere wielen die de wielkasten goed vullen en bovendien verder naar de buitenkant van de Carnival zijn geplaatst.

De evolutie gaat verder dan het visuele aspect. De maatvoering van de nieuwe Carnival doet op het eerste gezicht vermoeden dat de luchtweerstand toeneemt: hij is korter, breder en hoger dan zijn voorganger. Echter, precies het omgekeerde is bereikt door toepassing van de nieuwste inzichten op het gebied van aërodynamica. De Carnival heeft minder energie nodig voor hogere prestaties. In het verlengde hiervan daalt het windgeruis en het praktisch brandstofverbruik.

âMet de nieuwe Carnival bieden wij de consument een ruime MPV met sterk verbeterde kwaliteit en een strakker, meer verfrissend uiterlijk,â aldus Jung-Moon Park, Senior Executive Vice President en COO (Chief Operating Officer) van Kia Motors. âWe hebben de nieuwe Carnival ontworpen om de groeiende verwachtingen van Kia klanten te overtreffen, We hebben een uitmuntend voertuig gemaakt met meer stijl en gebruiksgemak, meer rijplezier voor de bestuurder en een aangename omgeving voor de passagiers.â

MPV speelt glansrol in Europa
De Carnival meet 4,81 m in de lengte en is daarmee 30 cm korter dan de recent geïntroduceerde âlong bodyâ die bestemd is voor de amerikaanse markt. Dit is een direct resultaat van uitvoerig consumentenonderzoek en het bewijs dat Kia dergelijke signalen in daden omzet. De europese consument geeft namelijk meer prioriteit aan handzaamheid in druk verkeer, mits de functionaliteit van het zevenzitter concept behouden blijft.

De Carnival biedt zeven volwaardige stoelen in twee + drie + twee opstelling. Deze indeling maakt optimaal gebruik van de toegenomen hoogte en breedte van het koetswerk. Elk van de vijf stoelen op de middelste en achterste zitrij kan individueel worden verschoven, versteld, omgeklapt of uit de auto worden genomen. Om de veelzijdigheid van de Carnival daadwerkelijk tot een feit te maken, is het gewicht van de stoelen bescheiden gehouden. Toch is de maatvoering genereus. Zo hebben de voorstoelen 53 cm brede zittingen en de overige zitplaatsen zijn 50 cm breed. Alleen de middelste stoel op de tweede zitrij is wat compacter uitgevoerd op bijna 46 cm breedte.

De bestuurdersplek is een toonbeeld van ergonomie en aantrekkelijk design. Zo is de korte versnellingshendel niet op de vloer, maar in de uitstulpende middenconsole geplaatst; direct onder handbereik en met korte schakelwegen. Het stuurwiel is uiteraard in hoogte verstelbaar, zodat kleine én grote bestuurders hun ideale zitpositie kunnen kiezen voor ontspannen reizen. Airconditioning voorin én achterin is standaard. Vanaf de EX uitvoering is de Carnival voorzien van climate control met gescheiden temperatuurzones links en rechts. Bovendien hebben de achterpassagiers dan een eigen controlepaneel om hun microklimaat zelf in te stellen.

Full-size reiswagen met dynamische rijprestaties De nieuwe Carnival is precies dat: geheel nieuw. Er worden hogere standaards gezet op belangrijke punten zoals ruimte in het passagierscompartiment, zitcomfort, kwaliteit van de interieurafwerking, praktische gebruiksmogelijkheden en veelomvattende uitrusting. Een direct opvallende kwaliteit is de rust in het passagierscompartiment; ingenieurs noemen dat een laag niveau van NVH (Noise, Vibration & Harshness). Op dit punt van beheersing van geluid, trillingen en hardheid is de nieuwe Carnival tenminste gelijk aan en vaak superieur ten opzichte van de concurrerende MPVâs in Europa. Ten opzichte van zijn voorganger is het geluidsniveau over het gehele toerenbereik van de dieselmotor bijvoorbeeld zoân 5 dB verminderd. Dit is voor het menselijk oor waarneembaar als een significante verbetering, maar objectief staat 3 dB al voor een halvering van de geluiddruk op het oor. Een verbetering met 5 dB betekent dat ongeveer tweederde van het objectief meetbare geluid achterwege blijft.

De topsnelheid verschilt naar gelang de gekozen motor en transmissie, maar is steeds op een hoog niveau dat past bij lange reizen in Europa. Met automatische transmissie haalt de V6 benzinemotor 182 km/h en de turbodieselmotor laat 194 km/h noteren. In combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak zijn deze waarden respectievelijk 192 en 197 km/h.

Om het hoogste haalbare comfort te kunnen combineren met sportief weggedrag en absolute zekerheid bij hoge kruissnelheid, is de wielophanging rondom onafhankelijk. De voorwielen hebben een herziene McPerson ophanging, waarbij het bovenste ophangpunt tevens scharnier is voor de besturing. De schroefveren en (stikstof-) gasgevulde schokdempers zijn compact samengebouwd in de veerpoten, waarbij de veer uit het middelpunt is geplaatst voor het meest soepele aanspreken op kleine oneffenheden.

De achterwielophanging is zelfs zo compact dat die grotendeels in de wielbolling past en dus nauwelijks ruimte van het interieur wegneemt. De benaming in-wheel multi-link voor de combinatie van korte dwarsliggende reactiearmen aan de bovenzijde en langere sleeparmen onder, accentueert dit geringe ruimtebeslag.

Op de voor en achteras zijn torsiestabilisatoren gemonteerd. Dit zijn beweeglijke dwarsverbindingen tussen de veren aan de linker- en rechterzijde van de auto. Bij rechtuit rijden laat de stabilisator elke veer vrij om één wiel soepel op het wegdek te houden ter wille van optimaal comfort. In bochten raken de buitenste wielen zwaarder belast, hetgeen via de stabilisatoren gecompenseerd wordt door een deel van de veerdruk naar het binnenste wiel over te hevelen. Zo blijft de Carnival betamelijk vlak boven het wegdek, ook bij hoge snelheid en zware lading in scherpe bochten of bij een uitwijkmanoeuvre.

De tandheugel stuurinrichting met variabele overbrenging maakt inparkeren extra makkelijk en bevordert tevens de stuurprecisie op de snelweg. De nieuwe Carnival is iets korter en beduidend breder dan zijn voorganger, inclusief kortere wielbasis (-15 mm) en grotere spoorbreedte (voor +60 mm en achter +85 mm). Dit geeft samen met de veel stijvere carrosserie een merkbaar grotere wendbaarheid en stabiliteit. De nieuwe Carnival blijft onder alle omstandigheden beter rechtop boven het wegdek; er is ook bij een vlotte rijstijl merkbaar minder neiging tot rollen, duiken of steigeren.

De wielen en banden zijn afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau 225/70 op 16 inch velgen (LX) of 235/60 op 17 inch velgen (vanaf EX). Ook de grotere wielmaat garandeert goed veercomfort, terwijl de stuurprecisie zelfs nog iets uitsteekt boven het toch al prima niveau van de 16 inch wielen. Afrolgeluiden op ruw wegdek kunnen het interieur nauwelijks bereiken, omdat de wielophanging voor en achter, inclusief besturing, aan geïsoleerde subframes is bevestigd. Deze constructie absorbeert de meeste trillingen, zodat de overblijvende doorgifte aan de vloer van de Carnival een ongekend laag geluidsniveau inhoudt.

Bij het grote laadvermogen en de hoge topsnelheid van de Carnival horen uitmuntende remmen. Op de vooras zijn inwendig geventileerde remschijven voorzien en ook de achterwielen zijn met schijfremmen uitgevoerd. Het remsysteem heeft een vierkanaals ABS Anti-lock Brake System, zodat elk wiel afzonderlijk wordt bewaakt. Indien een wiel dreigt te blokkeren, zal ABS de remdruk naar dat wiel pulsgewijs iets verminderen zolang de beperkte grip dat nodig maakt. EBD Electronic Brake-force Distribution zorgt ervoor dat ABS minder vaak hoeft in te grijpen, door de remdruk naar de achterwielen pro-actief af te stemmen op de beladingsgraad.

Bij het EX Luxe uitrustingsniveau wordt het remsysteem uitgebreid met BAS Brake Assist System, ESP Electronic Stability Program en TCS Traction Control System. BAS herkent een noodstop door de snelheid waarmee de bestuurder op het pedaal trapt. In dat geval verhoogt het systeem direct de remdruk meer dan de bestuurder zelf kan doen, zodat de remweg nog korter wordt. ESP herkent ongewenst onderstuur (doorschuiven over de voorwielen) en overstuur (uitzwaaien van de achterzijde) op glad wegdek of als gevolg van een onverwacht obstakel dat de bestuurder met een plotselinge stuurbeweging wil ontwijken. Door automatisch en selectief remmen van één wiel ontstaat een giermoment, dat de Carnival helpt in de koers te blijven die de bestuurder wenst. Dit selectief remmen wordt tevens door TCS gebruikt om een spinnend aangedreven wiel in toom te houden, waarmee tegelijk de aandrijfkracht naar het wiel met betere grip wordt geleid.

De Carnival is specifiek ontworpen om ook bij een onverhoopte botsing van voren, van opzij of zelfs een roll-over incident, zijn inzittenden optimaal te beschermen. De botsenergie wordt gecontroleerd verwerkt in de zelfdragende carrosserie en zoveel mogelijk om de inzittenden heen geleid. Airbags voor, opzij bij de voorstoelen en volledig langs de raampartijen links en rechts verminderen de kans op letsel. Actieve hoofdsteunen op de voorstoelen bewegen bij een ongeval naar het hoofd toe om de kans op whiplash letsel te verminderen.

Excellent soepele 2.7 V6 benzinemotor met CVVT en VIS De 2.7 V6 benzinemotor met CVVT Continuously Variable Valve Timing levert 139 kW (189 pk) maximum vermogen bij 6.000 toeren per minuut. De hoogste trekkracht is 249 Nm bij 4.000 toeren. De V6 voldoet uiteraard aan de Euro-4 emissienorm.

De V6 excelleert met een laag geluidsniveau en aangename souplesse. Hierbij speelt de variabele kleptiming een belangrijke rol, die als het ware drie motorconcepten in één verenigt. Zonder CVVT zou een keus gemaakt moeten worden tussen efficiënt rijden in stop-go stadsverkeer, zuinig en schoon rijden bij matige kruissnelheid, of tenslotte maximale prestaties op de Autobahn. Bij stationair draaiende motor is elke overlap in de opening van de inlaat- en uitlaatkleppen ongewenst. De V6 loopt zijdezacht dankzij de strikte scheiding van het onverbrande mengsel tegenover de verbrandingsproducten. Bij matige toerentallen en matige belasting leidt zoân scheiding tot ongewenste âpompverliezenâ. De eerste prioriteit is nu economie en milieu. CVVT voorziet hierin door de opening van inlaat en uitlaatkleppen -heel precies gedoseerd- te laten overlappen. De zuigers werken dus minder als een fietspomp die nodeloos veel lucht samendrukken. Bovendien mengt een klein deel van de uitlaatgassen zich met de verse buitenlucht die instroomt. Dit heeft een gunstig effect op de verbranding, met schonere uitlaatgassen als resultaat. De motor draait, zowel in tijd als reisafstand uitgedrukt, het overgrote deel van zijn lange leven in deze schone en zuinige modus. Slechts indien maximale prestaties gewenst zijn, elimineert CVVT de overlap van de kleptiming bij hoge toerentallen en hoge belasting.

Een belangrijke ondersteunende rol speelt het drietraps VIS Variable Intake System. Bij lage toerentallen zorgt een verlengd inlaatkanaal voor natuurlijke drukvulling: de massa van de langere kolom instromende lucht stuwt bij geopende inlaatkleppen meer lucht in de cilinders. Bij hoge toerentallen gaat de inlaatlucht juist via de kortste weg met de minste weerstand door het inlaatspruitstuk, omdat de hoge stroomsnelheid extra âdrukvullingâ overbodig maakt.

De V6 is zuiniger dan voorheen mede dankzij de mechanische afstelling van de klepspeling die levenslang onderhoudsvrij is (mits dit om de 90.000 km gecontroleerd wordt). Bovendien is de spanning van de zuigerveren geoptimaliseerd: niet minder, maar ook niet meer dan nodig om goede afdichting te geven bij de laagst mogelijke weerstand. Verder is de riem van de nokkenasaandrijving geluidsarm; deze leidt naar vier (!) bovenliggende nokkenassen die direct de vier kleppen per cilinder bedienen.

Krachtige en economische 2.9 CRDi VGT dieselmotor De dieselmotor met VGT Variable Geometry Turbo heeft voor het maximum vermogen van 136 kW (185 pk) niet meer dan 3.800 toeren per minuut nodig. De hoogste trekkracht van 343 Nm is reeds beschikbaar bij 1.750 toeren en blijft op ditzelfde hoge niveau paraat tot 3.500 toeren. Ook de dieselmotor voldoet vanzelfsprekend aan de Euro-4 emissienorm.

De variabele geometrie verenigt twee typen turbolader in één huis. Bij lage toerentallen is een snel aansprekende turbo gewenst, waarvoor een klein en licht loopwerk nuttig is. Bij hoge toerentallen en het bijbehorende luchtvolume is echter een grote en daarmee zwaardere turbolader noodzakelijk. De VGT heeft geen âturbogatâ onderin en komt evenmin âadem tekortâ bovenin het toerenbereik. Rondom het turbinewiel is een ring van elektrisch verstelbare schoepen geplaatst. Deze schoepen richten de uitlaatgassen bij lage toerentallen en bijbehorend gering volume, op het buitenste deel van de turbinebladen. Hierdoor komt een verrassend hoge stuwkracht uit een relatief gering volume en snelheid van de uitlaatgassen. Bij hoge toerentallen staan de verstelbare schoepen meer naar het midden van het turbinewiel gericht, om maximaal volume en snelheid van de uitlaatgassen door te laten.

Ten opzichte van de vorige versie van de 2.9 CRDi common-rail dieselmotor met directe brandstofinspuiting zorgt de VGT constructie voor een substantiële toename van de trekkracht met 11% (ruim 33 Nm) en zelfs 28% meer vermogen (30 kW of 41 pk). De vrije ademhaling met deze prestaties als resultaat wordt mogelijk gemaakt door dubbele bovenliggende nokkenassen die vier kleppen per cilinder bedienen.

Kia Carnival adviesprijzen inclusief BPM en BTW Benzine:

2.7 V6 LX ⬠29.995,- 2.7 V6 EX ⬠33.995,- 2.7 V6 EX aut ⬠36.195,- 2.7 V6 EX Luxe ⬠38.995,- 2.7 V6 EX Luxe aut ⬠41.195,- Diesel:
2.9 CRDi VGT LX ⬠33.995,- 2.9 CRDi VGT EX ⬠37.995,- 2.9 CRDi VGT EX aut ⬠40.195,- 2.9 CRDi VGT EX Luxe ⬠42.995,- 2.9 CRDi VGT EX Luxe aut ⬠45.195,-

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster