Gemeente Hellendoorn


Leerlingen Reggesteyn krijgen prijs van gemeente voor ontwerp kunstwerk

Wethouder Wilma Paalman-Vloedgraven maakt woensdag 21 juni om 14 uur in de aula van Scholengemeenschap Reggesteyn aan de Noetselerbergweg bekend welke brugklassers van Reggesteyn het beste hemelwater-kunstwerk hebben gemaakt. De gemeente Hellendoorn was de opdrachtgever voor de leerlingen, die het project uitvoerden in het kader van het zogeheten technasium.

De prijs voor de drie beste groepen bestaat uit een rondleiding over de bouw van het nieuwe Huis voor Cultuur en Bestuur. Bovendien worden de drie prijswinnende maquettes een maand lang tentoongesteld in de hal van het Raadhuis. De andere kunstwerk-maquettes zullen vanaf vandaag te zien zijn in de aula van het schoolgebouw aan de Noetselerbergweg.

Zo'n honderd brugklassers van Reggesteyn (vestigingen Noetselerbergweg en Rijssen) werkten de afgelopen maanden samen in groepjes aan de opdracht. Samen moesten ze berekeningen maken, ontwerpen schetsen en maquettes bouwen, volgens een vooraf opgesteld Programma van Eisen. De opdracht luidde het ontwerpen van een kunstwerk, passend in het vernieuwde Nijverdalse centrum, waarin hemelwater kan worden opgevangen. De gemeente deed dienst als opdrachtgever en jury en zal woensdagmiddag per kunstwerk haar oordeel toelichten. Van de jury maken deel uit: Carien ten Cate, landschapsarchitect bij Royal Haskoning, wethouder Wilma Paalman-Vloedgraven, Bert den Ouden, gemeentelijk beleidsmedewerker Kunst en Cultuur en Henk Bergboer, gemeentelijk beleidsmedewerker riolen en water.

Waterbeheer en Centrumplan
Water is een belangrijk onderwerp binnen de gemeente. Beheer en opvang van water, het opnieuw laten meanderen van de Regge, verbindingen leggen tussen de rivier en het centrum: het maakt allemaal deel uit van het waterbeleid van de gemeente. Een waterkunstwerk in het straks vernieuwde centrum past daar uitstekend bij. Vandaar deze (fictieve) opdracht.
Deelname aan het project was voor de gemeente bovendien een kans scholieren, als inwoners van de gemeente, te betrekken bij de ontwikkeling van het nieuwe centrum.

Technasium
De opdracht maakt deel uit van een proefproject op Reggesteyn dat de school volgend jaar invoert: het technasium.
Het technasium is een nieuwe onderwijsformule voor havo- en atheneumleerlingen die exacte vakken op een positieve en concrete manier behandelt.
In het technasium staan de vaardigheden 'onderzoeken' en 'ontwerpen' centraal. Scholieren werken in projectvorm gericht aan onderzoeksopdrachten. Om tot een tastbaar en realistisch resultaat te komen, werken ze samen met mensen uit de beroepspraktijk - in dit geval de gemeente Hellendoorn - en uit het vervolgonderwijs. Omdat de leerlingen zelf dingen onderzoeken of ontwerpen, leren ze op een praktische wijze hoe een ontwerp- of onderzoeksproces verloopt.