Gemeente Hellendoorn
Leerlingen Reggesteyn krijgen prijs van gemeente voor ontwerp kunstwerk
Wethouder Wilma Paalman-Vloedgraven maakt woensdag 21 juni om 14 uur
in de aula van Scholengemeenschap Reggesteyn aan de Noetselerbergweg
bekend welke brugklassers van Reggesteyn het beste
hemelwater-kunstwerk hebben gemaakt. De gemeente Hellendoorn was de
opdrachtgever voor de leerlingen, die het project uitvoerden in het
kader van het zogeheten technasium.
De prijs voor de drie beste groepen bestaat uit een rondleiding over
de bouw van het nieuwe Huis voor Cultuur en Bestuur. Bovendien worden
de drie prijswinnende maquettes een maand lang tentoongesteld in de
hal van het Raadhuis. De andere kunstwerk-maquettes zullen vanaf
vandaag te zien zijn in de aula van het schoolgebouw aan de
Noetselerbergweg.
Zo'n honderd brugklassers van Reggesteyn (vestigingen Noetselerbergweg
en Rijssen) werkten de afgelopen maanden samen in groepjes aan de
opdracht. Samen moesten ze berekeningen maken, ontwerpen schetsen en
maquettes bouwen, volgens een vooraf opgesteld Programma van Eisen. De
opdracht luidde het ontwerpen van een kunstwerk, passend in het
vernieuwde Nijverdalse centrum, waarin hemelwater kan worden
opgevangen. De gemeente deed dienst als opdrachtgever en jury en zal
woensdagmiddag per kunstwerk haar oordeel toelichten. Van de jury
maken deel uit: Carien ten Cate, landschapsarchitect bij Royal
Haskoning, wethouder Wilma Paalman-Vloedgraven, Bert den Ouden,
gemeentelijk beleidsmedewerker Kunst en Cultuur en Henk Bergboer,
gemeentelijk beleidsmedewerker riolen en water.
Waterbeheer en Centrumplan
Water is een belangrijk onderwerp binnen de gemeente. Beheer en opvang
van water, het opnieuw laten meanderen van de Regge, verbindingen
leggen tussen de rivier en het centrum: het maakt allemaal deel uit
van het waterbeleid van de gemeente. Een waterkunstwerk in het straks
vernieuwde centrum past daar uitstekend bij. Vandaar deze (fictieve)
opdracht.
Deelname aan het project was voor de gemeente bovendien een kans
scholieren, als inwoners van de gemeente, te betrekken bij de
ontwikkeling van het nieuwe centrum.
Technasium
De opdracht maakt deel uit van een proefproject op Reggesteyn dat de
school volgend jaar invoert: het technasium.
Het technasium is een nieuwe onderwijsformule voor havo- en
atheneumleerlingen die exacte vakken op een positieve en concrete
manier behandelt.
In het technasium staan de vaardigheden 'onderzoeken' en 'ontwerpen'
centraal. Scholieren werken in projectvorm gericht aan
onderzoeksopdrachten. Om tot een tastbaar en realistisch resultaat te
komen, werken ze samen met mensen uit de beroepspraktijk - in dit
geval de gemeente Hellendoorn - en uit het vervolgonderwijs. Omdat de
leerlingen zelf dingen onderzoeken of ontwerpen, leren ze op een
praktische wijze hoe een ontwerp- of onderzoeksproces verloopt.