http://www.evo.nl
19-06-2006 - EVO: âAandacht voor rijstijltrainingen en veiligheidscultuur
vergroten verkeersveiligheidâ
en veiligheidscultuur vergroten verkeersveiligheidâ
EVO steunt de proef van het ministerie van Verkeer en Waterstaat
waarbij een snelheidsmonitor in 120 bestelauto's wordt ingebouwd. Het
is een van de drie onderdelen van het convenant bestelverkeer dat
vorig jaar door de minister, EVO, TLN en KNV werd ondertekend. Doel
van het convenant is de vergroting van de verkeersveiligheid in het
bestelverkeer.
EVO stelt dat de sleutel tot een veiliger bestelverkeer ligt in de
combinatie van meer aandacht vanuit het management voor
schadepreventie en trainingen voor chauffeurs.
In het convenant is tevens afgesproken dat EVO, TLN en KNV ervoor
zorgen dat meer bestelautochauffeurs deelnemen aan een
rijstijltraining. EVO heeft daarom voor bestelautochauffeurs een
aantal rijstijltrainingen ontwikkeld. Ook bevorderen de organisaties
het gebruik van de Safety Scan. Dit is een computerprogramma dat
bedrijven helpt bij het reduceren van schade en ongevallen. Het
ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft dit instrument eind 2004
samen met de organisaties ontwikkeld.
Afgesproken is dat een verplichte snelheidsbegrenzer voor bestelauto's
tot 2008 uitblijft, maar van bedrijven met bestelautoâs wel wordt
verwacht dat zij zelf actie (blijven) ondernemen om ongevallen te
voorkomen. Dat lijkt de afgelopen jaren steeds beter te lukken nu
blijkt dat voor de tweede keer op rij het aantal ongevallen met
bestelauto's is afgenomen.
Dat EVO-leden verkeersveiligheid serieus nemen blijkt wel uit het feit
dat er meer aanmeldingen voor de proef binnen kwamen dan nodig was. De
noodzaak om schade en ongevallen zo veel mogelijk te beperken, leeft
bij grote en kleine ondernemingen. Geen enkele ondernemer zit te
wachten op schade en ongevallen, want dat zorgt naast ellende en
verdriet ook voor onnodige kosten. Het aantal bedrijven dat werk maakt
van veiligheid en brokkenmakers aanpakt, neemt daarom nog steeds toe.
EVO werkt ook mee aan de proef gericht op veiliger vrachtverkeer,
omdat de dodehoekproblematiek aandacht nodig blijft hebben. EVO vindt
het goed dat bedrijven op vrijwillige basis aan dit project mee kunnen
werken.
Overigens vraagt EVO zich af of het rijden er voor de chauffeur
overzichtelijker op wordt door alle spiegels en camera's die geplaatst
worden. Dat is ook de reden dat EVO vindt dat nieuwe technieken
gestimuleerd moeten worden. Zo zijn er ook systemen die met
warmtesensoren of met radar werken. Groot voordeel van dat soort
systemen is dat die actief kunnen registreren of er zich een fietser
of voetganger in de dode hoek bevindt en dat deze vervolgens de
chauffeur een signaal kunnen geven.