Rechtbank Roermond
Resultaten Klantwaarderingsonderzoek 2005
Roermond, 19 juni 2006 - In oktober en november 2005 heeft de
rechtbank Roermond een klantwaarderingsonderzoek uitgevoerd onder haar
professionele klanten en onder rechtzoekenden. In twee maanden tijd
zijn 480 vragenlijsten verzonden aan advocaten, deurwaarders,
officieren van justitie en contactpersonen bij instellingen in de
justitiële keten. Daarnaast zijn onder rechtzoekenden (burgers) 65
interviews afgenomen.
Het klantwaarderingsonderzoek van de rechtbank Roermond maakt deel uit
van een grootscheeps waarderingsonderzoek onder in totaal 10
rechtbanken, de zogeheten âmaatrechtbankenâ. Dat zijn de rechtbanken
Alkmaar, Almelo, Assen, Dordrecht, Groningen, Leeuwarden, Maastricht,
Middelburg, Zutphen en Roermond. Het is de tweede keer dat de
rechtbank Roermond een dergelijk onderzoek heeft gehouden. In 2002
vond het vorige onderzoek plaats.
Resultaten professionele klanten
De resultaten van het onderzoek zijn inmiddels bekend. Van de 480 door
de rechtbank Roermond verstuurde vragenlijsten zijn 191 ingevuld
teruggestuurd: een respons van 40%. Het beeld dat professionele
klanten van de rechtbank Roermond hebben is positief. De rechtbank
Roermond is een professionele, vriendelijke en goed georganiseerde
organisatie, die wel wat minder intern gericht, bureaucratisch en star
mag zijn.
Van onze professionele klanten is 83% tevreden tot zeer tevreden over
het contact met de rechtbank. De gemiddelde score van alle deelnemende
gerechten aan het onderzoek ligt op 84%. Uit de antwoorden van onze
professionele klanten blijkt dat zij sinds 2002 meer tevreden geworden
zijn over administratieve zaaksbehandeling, advocatenkamer en de
bestaande overleggen. Minder tevreden zijn ze over wachttijden voor
zittingen en de privacy in de wachtruimten. Men is in gelijke mate
tevreden over het rechterlijk functioneren.
Ten opzichte van de andere maatrechtbanken zijn onze professionele
klanten significant meer tevreden over onze doorlooptijden, de
snelheid van het doen uitspraken en de faciliteiten van de
advocatenkamer, maar minder tevreden over de manier waarop regels voor
uitstel en aanhouding van rechtszaken worden toegepast, het door de
griffie tijdig verstrekken van stukken en het omgaan met
verhinderdata.
Burgers
Uit de 65 interviews, die in het kader van het
klantwaarderingsonderzoek onder rechtzoekenden (burgers) zijn gehouden
blijkt dat de burgers tevreden zijn over de duur van de rechterlijke
procedure en de faciliteiten in de wachtruimten, iets minder tevreden
zijn over het rechterlijk functioneren, het luisteren naar standpunten
door de rechter en de onpartijdigheid van de rechter en weinig
tevreden zijn over de informatievoorziening met betrekking tot de gang
van zaken op de zitting en over de wachttijden. Daarnaast hadden
burgers bepaalde verwachtingen voordat zij naar de rechtbank waren
gekomen. Zo gaven zij aan dat de zitting meestal sneller verliep dan
verwacht en hadden sommigen andere verwachtingen van de faciliteiten
en de beveiliging.
De resultaten van het klantwaarderingsonderzoek 2005 worden besproken
met de relevante partijen, waarna eventuele verbeteracties ter hand
worden genomen.
Bron: Rechtbank Roermond
Datum actualiteit: 19 juni 2006 Naar boven