Spannende ontknoping bij Drachten Nationals
Drachten, 18 juni 2006 - Met de Drachten Nationals is dit weekend in Drachten het Nederlands dragrace-seizoen 2006 op spectaculaire wijze van start gegaan. De meer dan 5.500 toeschouwers konden onder zomerse omstandigheden drie dagen lang genieten van snelle en spannende runs die veelal pas op de finishlijn werden beslist. De finales leverden daarbij ook nog een aantal verrassende winnaars op. Voor het nodige vuurwerk, en wel in letterlijke zin, zorgde Gerd Habermann door met zijn van een vliegtuigmotor voorziene Jet Funny Car een vlammende show op te voeren.
Onder ideale weersomstandigheden hadden de dragracers er dit weekend duidelijk zin in. Naast een recordaantal Nederlandse deelnemers was ook een groot aantal internationale rijders naar Drachten afgereisd om te strijden voor de eerste punten in het Open Nederlands Kampioenschap. In de meeste klassen waren de verschillen zo klein dat tijdens de eliminaties fracties van seconden veelal beslisten over winst of een vroegtijdige aftocht. Een hoofdrol werd tijdens de Drachten Nationals opgeëist door de buiten de competitie meerijdende Gerd Habermann. Met zijn Jet Funny Car stal de Duitser niet alleen de show maar zette daarbij ook nog uiterst snelle tijden op de klokken. Onder de geluiden van een vertrekkende straaljager was Habermann op de 1/8 mijl (201 meter) goed voor een tijd van 4,63 seconden en een snelheid van 288 kilometer per uur!
De snelste autoklasse die in Drachten voor de titelstrijd aan de start kwam, de Competition Eliminator, werd gewonnen door de Duitser Stefan Giese nadat Jan Scheppers (Aalsmeer) in de finale door een rood licht zichzelf uitschakelde. In de klasse Super Comp verraste Kees Groeneweg (Oostzaan) in de finale de regerend Nederlands kampioen Lothar Feidt (Duitsland) en pakte daarmee als outsider de overwinning. Een felle strijd leverden de maar liefst zeventien Super Gassers waaruit Paul Vrind (Den Haag) in de finale als winnaar tevoorschijn kwam door de Duitser Daniel Ackermann naar het tweede plan te verwijzen. Ronde na ronde moest dit tweetal tot het uiterste gaan om steeds pas op de finishlijn het voordeel te pakken. Ondanks een kapotte versnellingsbak ging de winst in de klasse Super Street Car nog bijna naar Gordon van Swol (Voorburg). Pas in de finale moest de regerend Nederlands kampioen zijn meerdere erkennen in Olav Schwiderek (Duitsland). De klasse Streetmachines A kende een wel heel bijzondere eindstrijd. Uit 27 rijders bleven namelijk de twee in IJmuiden naast elkaar wonende Ronald Blaazer en André Dam als finalisten over. Het burengevecht werd in het voordeel van Blaazer beslist. De klasse Streetmachines B werd tenslotte gewonnen door Michel Clement (Heerlen) terwijl de winst bij de Junior Dragsters ging naar debutante Danique Stevens (Haarlem).
Bij de motoren was Martijn de Haas niet alleen goed voor de winst in de klasse Funny Bike, maar de man uit Waddinxveen deed dit ook nog eens in een nieuw Nederlands record. De klasse Super Street Bike kende met Charly Anasagasti (Zwolle) en Hendrik Zimmerman (Rotterdam) een spannende finale waaruit de laatste als winnaar naar voren kwam. De klasse Ultimate Street Bike leverde een overwinning op voor John-Ken Bregita (Delft) die op de finishlijn Marcel Westerhuis (Almere) het nakijken gaf. In de klasse Streetbike greep Vincent Driehuijs (Waddinxveen) de winst ten koste van Roel van Binsbergen (Alphen a/d Rijn). Met Ricardo Giliberto kwam in de klasse Super Twin Top Gas een onverwachte winnaar naar voren. In de finale profiteerde de Italiaan van een rood licht van favoriet Job Heezen (Elst). In de klasse Street Twin ging de winst naar Erik Pijcke (Lisserbroek) die in de finale Piet Verhoef (Oudeschoot) op achterstand zette terwijl in de klasse Super Street Twin de grootste beker met Stefan Graff naar Duitsland verdween.
Voor de redactie