Antwoorden op kamervragen van Kant over de gevolgen van
aanbestedingsprocedures in de zorg
Kamerstuk, 19-6-2006
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
19 juni 2006
DBO-K-U-2690498
Antwoorden van staatssecretaris Ross op kamervragen van het kamerlid
Kant over de gevolgen van aanbestedingsprocedures in de zorg
(2050614570).
Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht dat het psychomedisch centrum
Vijverdal onvoldoende middelen toegewezen heeft gekregen door het
zorgkantoor voor hun cliëntencategorie? 1)
Antwoord 1
In de berichtgeving in De Limburger van 27 mei jl. wordt vermeld dat
de ondernemingsraad van psychomedisch centrum Vijverdal vreest voor
zorg aan de zwaardere cliëntcategorie doordat het zorgkantoor
onvoldoende middelen zou toewijzen. De Raad van Bestuur van Vijverdal
neemt uitdrukkelijk afstand van de berichtgeving en noemt deze zelfs
schadelijk voor Vijverdal. De Raad van Bestuur ziet in het zorgkantoor
een belangrijke partner die haar verantwoordelijkheid neemt bij de
financiële problemen van Vijverdal.
Vraag 2
Wat is uw reactie indien bij het contracteren onvoldoende rekening is
gehouden met de zorgzwaarte?
Antwoord 2
Volgens de berichtgeving van Raad van Bestuur van Vijverdal en
zorgkantoor lijkt hiervan geen sprake. De zorgplicht voor de cliënten
ligt bij het zorgkantoor. De instelling moet de cliënten van passende
zorg voorzien binnen de met het zorgkantoor gemaakte
productieafspraken.
Vraag 3
Wat zijn de gevolgen voor cliënten van deze instelling door het tekort
aan financiering?
Antwoord 3
Uit berichtgeving van het zorgkantoor blijkt dat alle cliënten die op
31 december 2005 in zorg waren 100% garantie voor hun zorg krijgen,
van gedwongen verkassen naar andere aanbieders is geen sprake. En
verder ligt de zorgplicht bij het zorgkantoor, het zorgkantoor kan ook
andere aanbieders contracteren en zal een passende oplossing moeten
zoeken als een (nieuwe) cliënt niet door Vijverdal kan worden
geholpen.
Vraag 4
Bent u van mening dat de marktwerking, door het loslaten van de
contracteerplicht, gevolgen heeft voor de kwaliteit en de
toegankelijkheid van zorg? Zo neen, waarom niet?
Antwoord 4
Nee. Voor de intramurale zorg bestaat de contracteerplicht nog. Door
het loslaten van de contracteerplicht in de extramurale zorg kan een
zorgkantoor zorg inkopen bij de instelling waar de prijs/kwaliteit
verhouding het beste aansluit bij de wensen van de cliënten. De
zorgplicht ligt bij het zorgkantoor. Het zorgkantoor moet alles in het
werk stellen om de beste zorg voor de cliënt, tegen een redelijke
prijs in te kopen. Dit komt de toegankelijkheid en kwaliteit van de
zorg ten goede.
Vraag 5
Bent u bereid deze kwestie voor te leggen aan de Zorgautoriteit in
oprichting met de vraag of er sprake is van aantasting van de
kwaliteit en verschraling van de zorg door deze marktwerking?
Antwoord 5
Nee. De Nederlandse Zorgautoriteit (in oprichting) heeft hierin geen
taak. De Inspectie van de Gezondheidszorg is belast met het toezicht
op de kwaliteit van de zorg.
Vraag 6
Kunnen deze vragen worden beantwoord vóór 22 juni 2006?
Antwoord 6
Ja.
1) De Limburger, 27 mei jl.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport