Gemeente Wassenaar

COLLEGE WERKPLAN 2006-2010

verwante onderwerpen:

2006 College werkplan 2006-20102006 brief
collegewerkplanCoalitieakkoordCollege
Wassenaar, 12-06-2006

Hieronder treft u een samenvatting van het geheel

Op maandagavond 19 juni a.s. presenteert het college zijn collegewerkplan 2006-2010 aan de Wassenaarse bevolking en op 26 juni a.s. wordt het besproken met de gemeenteraad.

Samenvatting College werkplan 2006-2010

Wassenaar vanaf 1 januari 2007

Het college van Burgemeester en Wethouders zet zich als een sterk en slagvaardig gemeentebestuur in voor de belangen van de Wassenaarders. De komende periode vinden cultuurveranderingen plaats die zowel intern als extern zichtbaar en meetbaar zijn. Deze veranderingen zijn inmiddels in gang gezet en zijn uiterlijk 1 januari 2007 geëffectueerd en beschikt Wassenaar over een slagvaardig bestuursapparaat.

Wat mag u na 1 januari 2007 van uw gemeente verwachten?

Afgelopen is het met uitgebreide notaâs, de gemeente werkt met zogenaamd A4-management. Zowel het schrijven als het lezen van notaâs kost veel tijd. Door beperking van gemeentelijke stukken tot maximaal een A4 wordt er alleen nog gesproken over hoofdlijnen. De gemeente stelt zichzelf ten doel om kwalitatief hoogstaande dienstverlening tegen een zo laag mogelijke kostprijs te leveren. Dit betekent dat men binnen de gemeente effectief omgaat met middelen als tijd en budget.

Daarnaast komt de gemeente met dienstverlening die wordt vastgelegd in een serie korte en bondige kwaliteitshandvesten onder het motto: afspraak is afspraak. De gemeente laat vooraf weten hoe lang iets gaat duren en wat het gaat kosten. Houdt de gemeente zich hier niet aan, dan kunt u de gemeente hierop aanspreken.

De gemeente dient de burger, in lijn met het collegeprogramma worden de burgers van Wassenaar in het bestuurlijke proces betrokken. Accountmanagers dragen er zorg voor dat problemen die worden gesignaleerd adequaat worden aangepakt.

De gemeente legt zich toe op het actief informeren van haar burgers. De gemeente dient een transparant overheidslichaam te zijn en dat zal Wassenaar ook worden. Door tijdige en duidelijke informatiestromen zullen de burgers worden geïnformeerd over de voorgestelde aanpak van problemen en over hun mogelijkheden bij te dragen aan oplossingen.

De gemeente kan niet zonder de inspraak en informatie vanuit haar burgers en verwacht dan ook een kritische opbouwende rol om ervoor te zorgen dat Wassenaar gaat functioneren als een gemeente zoals een burger dat mag verwachten.

Inspraak in beleid

Het college hecht groot belang aan de mening van de burger en betrekt deze vroegtijdig bij de besluitvorming. Een nieuwe inspraakverordening draagt hier aan bij. Daarnaast mogen Wassenaarders meepraten over het profiel voor hun nieuwe burgemeester.

Wijkverenigingen en andere organisaties en verenigingen spelen een belangrijke rol in het bevorderen van sociale samenhang in wijken en buurten. De gemeente faciliteert hen dan ook met een vast aanspreekpunt binnen de gemeente en betrekt deze verenigingen intensief bij haar beleidsvorming. Ook de jeugd wordt betrokken bij beleids-en besluitvorming.

Een veilige gemeente

Het college zet zich de komende jaren in voor het verbeteren van het gevoel van veiligheid. Dit bijvoorbeeld door het voeren van een integraal veiligheidsbeleid, een meer coördinerende taak voor de wijkagent en de invoering van de bestuurlijke boete.

Sociaal beleid op Wassenaarse schaal

De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) wordt uitgevoerd op een voor Wassenaar passende wijze. De invoering zal zoveel mogelijk budgettair neutraal geschieden en in nauw overleg met vertegenwoordigers van de doelgroepen en de werkgroep burgerparticipatie. De één-loket functie bij de SWOW voor zorgvragers wordt gesitueerd in het Van Heeckerenhuis.

Het college hecht grote waarde aan vrijwilligerswerk voor de vormgeving van de sociale cohesie op alle welzijnsterreinen. De vrijwilligerscentrale zal haar vacaturebank professionaliseren, de vrijwilligerspas wordt doorontwikkeld en de steunfunctie van de centrale krijgt verder vorm.

Sportbeoefening van de jeugd wordt bevorderd onder ander door, de invoering van een sportpas voor alle jongeren van 13 jaar. Het nieuwe zwembad wordt in deze periode gerealiseerd.

Het college zet zich in dat een belangrijk deel van de mensen met een uitkering uitstroomt naar betaald werk of in een reïntegratie- of hulpverleningstraject terechtkomt.

Onderwijs en cultuur in Wassenaar

Jongeren groeien op in een veilige leefomgeving en krijgen kwalitatief goed onderwijs. Luxe schoolverzuim wordt aangepakt en voortijdig schoolverlaten wordt voorkomen.

Ook in 2010 is er nog steeds een laagdrempelig, breed en gevarieerd aanbod van kunst en cultuur.

Locale initiatieven gericht op ontwikkelingssamenwerking worden gestimuleerd.

Huisvesting en woningbouw

In de periode 2005-2009 wordt de bouw van 350 woningen gerealiseerd, waarvan 105 in de sociale sector. Het college zal voor de periode daarna met maatschappelijke organisaties, onder meer met de woningcorporaties, in overleg treden. Het college zal zo effectief en efficiënt mogelijk huisvesting voor maatschappelijke organisaties verzorgen. Hierover wordt intensief overleg gevoerd met de betrokken organisaties.

Groene gemeente in stedelijk gebied

Het behoud van het dorpse en groene karakter van de gemeente is voor het college de leidraad bij ruimtelijke ontwikkelingen. De gemeente zet zich in voor behoud van de groene buffers aan de noordrand (Valkenburg) en zuidrand (Duindigt e.o.) en werkt hiertoe nauw samen met de omliggende gemeenten. Bestemmingsplannen worden optimaal toegankelijk gemaakt voor inwoners van Wassenaar. Particulier initiatief tot natuurgerichte ontwikkeling wordt door de gemeente gestimuleerd. In de komende vier jaar kan een vergunning op het gebied van ruimtelijke ordening en milieu eenvoudiger, efficiënter en sneller worden verleend. Milieuhinder wordt voorkomen en toepassing van duurzame energie en energiebesparing worden gestimuleerd.

Infrastructuur en groen worden optimaal op elkaar afgestemd. De Wassenaarse bevolking wordt betrokken bij de kwaliteitsdiscussie van de openbare ruimte. Grondwater overlast wordt preventief bestreden en de grootschalige bagger- en rioleringswerkzaamheden worden uitgevoerd. Een verhoging van de rioolrechten zal waar mogelijk niet voorkomen.

Verkeersveiligheid en leefbaarheid

In 2010 is de verkeersveiligheid in Wassenaar vergroot, is het sluipverkeer teruggedrongen en is de leefbaarheid vergroot. Het jaarlijks aantal verkeersslachtoffers wordt met 10% teruggebracht en de verkeersintensiteit op de sluiproutes is met minimaal 10% afgenomen. Dit onder ander door het weren van vrachtwagens in de dorpskern en het bevorderen van de fiets. Het college is voorstander van een oost-west route ten noorden van Wassenaar, passend binnen de doelstellingen van het gemeentelijk verkeersbeleid, voordat op Valkenburg met de bebouwing wordt aangevangen.

Economische ontwikkeling

Economische bedrijvigheid wordt gestimuleerd en de werkgelegenheid bevorderd. In Wassenaar worden startende ondernemers en werkzoekende geholpen bij het beginnen van een eigen bedrijf. De duurzame kwaliteit van de economische activiteiten in het algemeen en de winkelgebieden in het bijzonder worden gegarandeerd.

Geen stijging belastingen

Voor 2007-2010 blijft, in beginsel, de stijging van de tarieven voor belasting en rechten beperkt tot uitsluitend een correctie voor inflatie. Bezwaarschriften tegen de WOZ-beschikkingen worden binnen 6 maanden (wettelijke termijn is 12 maanden) afgehandeld.

Jaarlijks wordt in de paragraaf lokale heffingen bij de programmarekening verantwoording afgelegd over de ontwikkeling van de OZB-opbrengst.

Het financiële beleid van de gemeente is open, inzichtelijk, realistisch en restrictief. Het college verstrekt duidelijke, tijdige en realistische informatie over de inhoudelijke en financiële stand van zaken in de begroting- en rekeningdocumenten aan de raad. Dit wordt ondersteund door een nieuw systeem van budgetteren.