COLLEGE WERKPLAN 2006-2010
verwante onderwerpen:
2006 College werkplan 2006-20102006 brief
collegewerkplanCoalitieakkoordCollege
Wassenaar, 12-06-2006
Hieronder treft u een samenvatting van het geheel
Op maandagavond 19 juni a.s. presenteert het college zijn
collegewerkplan 2006-2010 aan de Wassenaarse bevolking en op 26 juni
a.s. wordt het besproken met de gemeenteraad.
Samenvatting College werkplan 2006-2010
Wassenaar vanaf 1 januari 2007
Het college van Burgemeester en Wethouders zet zich als een sterk en
slagvaardig gemeentebestuur in voor de belangen van de Wassenaarders.
De komende periode vinden cultuurveranderingen plaats die zowel intern
als extern zichtbaar en meetbaar zijn. Deze veranderingen zijn
inmiddels in gang gezet en zijn uiterlijk 1 januari 2007
geëffectueerd en beschikt Wassenaar over een slagvaardig
bestuursapparaat.
Wat mag u na 1 januari 2007 van uw gemeente verwachten?
Afgelopen is het met uitgebreide notaâs, de gemeente werkt met
zogenaamd A4-management. Zowel het schrijven als het lezen van notaâs
kost veel tijd. Door beperking van gemeentelijke stukken tot maximaal
een A4 wordt er alleen nog gesproken over hoofdlijnen. De gemeente
stelt zichzelf ten doel om kwalitatief hoogstaande dienstverlening
tegen een zo laag mogelijke kostprijs te leveren. Dit betekent dat men
binnen de gemeente effectief omgaat met middelen als tijd en budget.
Daarnaast komt de gemeente met dienstverlening die wordt vastgelegd in
een serie korte en bondige kwaliteitshandvesten onder het motto:
afspraak is afspraak. De gemeente laat vooraf weten hoe lang iets gaat
duren en wat het gaat kosten. Houdt de gemeente zich hier niet aan,
dan kunt u de gemeente hierop aanspreken.
De gemeente dient de burger, in lijn met het collegeprogramma worden
de burgers van Wassenaar in het bestuurlijke proces betrokken.
Accountmanagers dragen er zorg voor dat problemen die worden
gesignaleerd adequaat worden aangepakt.
De gemeente legt zich toe op het actief informeren van haar burgers.
De gemeente dient een transparant overheidslichaam te zijn en dat zal
Wassenaar ook worden. Door tijdige en duidelijke informatiestromen
zullen de burgers worden geïnformeerd over de voorgestelde aanpak van
problemen en over hun mogelijkheden bij te dragen aan oplossingen.
De gemeente kan niet zonder de inspraak en informatie vanuit haar
burgers en verwacht dan ook een kritische opbouwende rol om ervoor te
zorgen dat Wassenaar gaat functioneren als een gemeente zoals een
burger dat mag verwachten.
Inspraak in beleid
Het college hecht groot belang aan de mening van de burger en betrekt
deze vroegtijdig bij de besluitvorming. Een nieuwe inspraakverordening
draagt hier aan bij. Daarnaast mogen Wassenaarders meepraten over het
profiel voor hun nieuwe burgemeester.
Wijkverenigingen en andere organisaties en verenigingen spelen een
belangrijke rol in het bevorderen van sociale samenhang in wijken en
buurten. De gemeente faciliteert hen dan ook met een vast
aanspreekpunt binnen de gemeente en betrekt deze verenigingen
intensief bij haar beleidsvorming. Ook de jeugd wordt betrokken bij
beleids-en besluitvorming.
Een veilige gemeente
Het college zet zich de komende jaren in voor het verbeteren van het
gevoel van veiligheid. Dit bijvoorbeeld door het voeren van een
integraal veiligheidsbeleid, een meer coördinerende taak voor de
wijkagent en de invoering van de bestuurlijke boete.
Sociaal beleid op Wassenaarse schaal
De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) wordt uitgevoerd op een
voor Wassenaar passende wijze. De invoering zal zoveel mogelijk
budgettair neutraal geschieden en in nauw overleg met
vertegenwoordigers van de doelgroepen en de werkgroep
burgerparticipatie. De één-loket functie bij de SWOW voor
zorgvragers wordt gesitueerd in het Van Heeckerenhuis.
Het college hecht grote waarde aan vrijwilligerswerk voor de
vormgeving van de sociale cohesie op alle welzijnsterreinen. De
vrijwilligerscentrale zal haar vacaturebank professionaliseren, de
vrijwilligerspas wordt doorontwikkeld en de steunfunctie van de
centrale krijgt verder vorm.
Sportbeoefening van de jeugd wordt bevorderd onder ander door, de
invoering van een sportpas voor alle jongeren van 13 jaar. Het nieuwe
zwembad wordt in deze periode gerealiseerd.
Het college zet zich in dat een belangrijk deel van de mensen met een
uitkering uitstroomt naar betaald werk of in een reïntegratie- of
hulpverleningstraject terechtkomt.
Onderwijs en cultuur in Wassenaar
Jongeren groeien op in een veilige leefomgeving en krijgen kwalitatief
goed onderwijs. Luxe schoolverzuim wordt aangepakt en voortijdig
schoolverlaten wordt voorkomen.
Ook in 2010 is er nog steeds een laagdrempelig, breed en gevarieerd
aanbod van kunst en cultuur.
Locale initiatieven gericht op ontwikkelingssamenwerking worden
gestimuleerd.
Huisvesting en woningbouw
In de periode 2005-2009 wordt de bouw van 350 woningen gerealiseerd,
waarvan 105 in de sociale sector. Het college zal voor de periode
daarna met maatschappelijke organisaties, onder meer met de
woningcorporaties, in overleg treden. Het college zal zo effectief en
efficiënt mogelijk huisvesting voor maatschappelijke organisaties
verzorgen. Hierover wordt intensief overleg gevoerd met de betrokken
organisaties.
Groene gemeente in stedelijk gebied
Het behoud van het dorpse en groene karakter van de gemeente is voor
het college de leidraad bij ruimtelijke ontwikkelingen. De gemeente
zet zich in voor behoud van de groene buffers aan de noordrand
(Valkenburg) en zuidrand (Duindigt e.o.) en werkt hiertoe nauw samen
met de omliggende gemeenten. Bestemmingsplannen worden optimaal
toegankelijk gemaakt voor inwoners van Wassenaar. Particulier
initiatief tot natuurgerichte ontwikkeling wordt door de gemeente
gestimuleerd. In de komende vier jaar kan een vergunning op het gebied
van ruimtelijke ordening en milieu eenvoudiger, efficiënter en
sneller worden verleend. Milieuhinder wordt voorkomen en toepassing
van duurzame energie en energiebesparing worden gestimuleerd.
Infrastructuur en groen worden optimaal op elkaar afgestemd. De
Wassenaarse bevolking wordt betrokken bij de kwaliteitsdiscussie van
de openbare ruimte. Grondwater overlast wordt preventief bestreden en
de grootschalige bagger- en rioleringswerkzaamheden worden uitgevoerd.
Een verhoging van de rioolrechten zal waar mogelijk niet voorkomen.
Verkeersveiligheid en leefbaarheid
In 2010 is de verkeersveiligheid in Wassenaar vergroot, is het
sluipverkeer teruggedrongen en is de leefbaarheid vergroot. Het
jaarlijks aantal verkeersslachtoffers wordt met 10% teruggebracht en
de verkeersintensiteit op de sluiproutes is met minimaal 10%
afgenomen. Dit onder ander door het weren van vrachtwagens in de
dorpskern en het bevorderen van de fiets. Het college is voorstander
van een oost-west route ten noorden van Wassenaar, passend binnen de
doelstellingen van het gemeentelijk verkeersbeleid, voordat op
Valkenburg met de bebouwing wordt aangevangen.
Economische ontwikkeling
Economische bedrijvigheid wordt gestimuleerd en de werkgelegenheid
bevorderd. In Wassenaar worden startende ondernemers en werkzoekende
geholpen bij het beginnen van een eigen bedrijf. De duurzame kwaliteit
van de economische activiteiten in het algemeen en de winkelgebieden
in het bijzonder worden gegarandeerd.
Geen stijging belastingen
Voor 2007-2010 blijft, in beginsel, de stijging van de tarieven voor
belasting en rechten beperkt tot uitsluitend een correctie voor
inflatie. Bezwaarschriften tegen de WOZ-beschikkingen worden binnen 6
maanden (wettelijke termijn is 12 maanden) afgehandeld.
Jaarlijks wordt in de paragraaf lokale heffingen bij de
programmarekening verantwoording afgelegd over de ontwikkeling van de
OZB-opbrengst.
Het financiële beleid van de gemeente is open, inzichtelijk,
realistisch en restrictief. Het college verstrekt duidelijke, tijdige
en realistische informatie over de inhoudelijke en financiële stand
van zaken in de begroting- en rekeningdocumenten aan de raad. Dit
wordt ondersteund door een nieuw systeem van budgetteren.
Gemeente Wassenaar