Technische Universiteit Delft

Infrastructuur
23 mei 2006 door M&C

Promotie van dhr. M.L.C. de Bruijne: "Networked reliability. Institutional fragmentation and the reliability of service provision in critical infrastructures"

19 juni 2006 | 12:30 uur
plaats: Aula TU Delft

hr. M.L.C. de Bruijne | doctorandus in de bestuurskunde promotor | Prof.mr.dr. E.F. ten Heuvelhof (fac TBM)

Networked reliability. Institutional fragmentation and the reliability of service provision in critical infrastructures Kritieke infrastructuren vormen de bloedvaten van westerse maatschappijen. De diensten en producten die deze systemen leveren, zijn essentieel. In recent hervormde kritieke infrastructuren lijken zich de afgelopen jaren echter steeds vaker problemen voor te doen. Wat is er gebeurd in de kritieke infrastructuren? Vitale diensten worden niet langer geleverd door monopolistische publieke nutsbedrijven, maar door (geliberaliseerde) markten en netwerken van organisaties. Kritieke infrastructuren zijn institutioneel gefragmenteerd. Hoe hebben deze markthervormingen de betrouwbaarheid van de dienstverlening beïnvloedt? Dit proefschrift bestudeert het dagelijks functioneren van kritieke infrastructuren en gaat na hoe markthervormingen de totstandkoming van een betrouwbare dienstverlening beïnvloedt. Hoe worden organisaties die verantwoordelijk zijn voor het betrouwbaar functioneren van infrastructuren geraakt door markthervormingen en hoe gaan zij om met de gevolgen hiervan?
Networked reliability beschrijft het functioneren van de California Independent System Operator (CAISO) tegen de achtergrond van markthervormingen in de elektriciteitssector en een daaruit voortvloeiende elektriciteitscrisis. Een tweede studie beschrijft hoe KPN Mobile in de Nederlandse, geliberaliseerde mobiele telefoniemarkt, haar mobiele netwerk bedient.
Networked reliability belicht de consequenties van recente markthervormingen en institutionele fragmentatie voor het functioneren van kritieke infrastructuren en concludeert dat de betrouwbaarheid van de dienstverlening in toenemende mate het resultaat is van real-time operaties. Diegenen die werkzaam zijn in de controlekamers van kritieke infrastructuren moeten in een nieuwe, grillige en onvoorspelbare omgeving onconventionele middelen inzetten om een continue en betrouwbare dienstverlening te kunnen blijven realiseren.