Open brief leden 2e Kamer

REGEREN IS VOORUITZIEN

Arnhem, 16 juni 2006

Deze week heeft de Rechtbank te Den Bosch een opvallend positieve uitspraak gedaan t.g.v. uitgeprocedeerde asielzoekers:

'IND moet opsluiten kinderen beter motiveren'
Uitgegeven: 15 juni 2006 18:57
Laatst gewijzigd: 15 juni 2006 19:01

DEN BOSCH - De Immigratie- en Naturalisatiedienst IND moet tijdig een duidelijke belangenafweging maken als zij ouders met hun kinderen langdurig opsluit in vreemdelingenbewaring. Naarmate die detentie langer duurt, wordt die motivering zwaarwegender.
Dat valt op te maken uit een uitspraak van de rechtbank in Den Bosch eerder deze week. De rechter stelde twee kinderen van veertien en zestien jaar in vrijheid na vijf maanden opsluiting in het detentiecentrum in Zeist. Zij zaten daar samen met hun moeder in afwachting van hun uitzetting uit Nederland.
Afgewezen
Het gezin uit Mongolië verblijft al zes jaar in Nederland, maar is na hun afgewezen asielverzoek nu illegaal in Nederland. De moeder werkt niet mee aan haar terugkeer waarna zij in bewaring is genomen, samen met haar kinderen.
Advocate Corry Dreessen uit Maastricht kaartte de lange duur van de detentie al twee keer eerder aan bij de rechtbank. Ze verwees toen tevergeefs naar een uitspraak van de rechtbank in Amsterdam van vorig jaar. Die bepaalde dat kinderen hooguit enkele weken in een detentiecentrum mochten zitten.
Gemenigheid
Dreessen noemde het donderdag een gemenigheid van de rechter in Den Bosch dat hij niet inhoudelijk ingaat op de lange detentie. "Hij heeft alleen bepaald dat de IND een belangenafweging moet maken. Dat was hier niet gebeurd." In deze situatie heeft de rechter nu het belang van de invrijheidstelling boven het belang gesteld om de bewaring te laten voortduren.
Maar volgens Dreessen kan dit gegeven ook al hulp bieden aan andere kinderen die met hun ouders in bewaring zijn genomen in afwachting van uitzetting. Het is niet bekend hoeveel minderjarige kinderen dat precies zijn, maar het gaat om tientallen. Er is veel maatschappelijke weerstand tegen hun opsluiting.

De IND wijst erop dat de vreemdelingenbewaring van dit gezin op zich niet onrechtmatig is geweest. Er is ook geen schadevergoeding toegekend, aldus een woordvoerder in een reactie. De IND kijkt volgens hem sowieso naar de kwestie rondom kinderen in vreemdelingenbewaring.
Velen van uw vallen met vaste regelmaat over de houding en het gevoerde beleid van Rita Verdonk waarbij een enkele partij een daad wenst te stellen tegen dit wanbeleid van Rita Verdonk, doch ondervinden dan opeens geen steun van de andere partijen.

Regeren is vooruitzien, dat is een lering dit ik van school heb meegekregen waarbij ik helaas moet bemerken dat deze slagzin niet van toepassing op hen die voor dit vooruitzien verantwoordelijk zijn.

Sedert geruime tijd tracht ik uw aandacht te trekken voor het inhumane, hardvochtige en onaanvaardbare beleid tegen de familie Al-Sulayvani uit Arnhem zoals deze gevoerd wordt door Rita Verdonk en de IND.

Bijna 10 jaar heeft dit gezin gewacht op een verblijfsstatus in Nederland. Gezinnen die gelijk met hun (om gelijke redenen) uit Irak gevlucht zijn hebben in andere Europese lidstaten en Amerika een verblijfsvergunning gekregen, nu heeft dit gezin in week 20 een schrijven van de IND ontvangen dat zij met hun kinderen van 8 en 13 jaar binnen 8 weken ons land gedwongen dienen te verlaten. Wanneer men na 8 weken niet weg is zal dit gezin waarschijnlijk worden overgebracht naar het inmiddels fel bekritiseerde uitzettingscentrum Ter Apel waarna wederom na 8 weken 'overplaatsing' zal plaatsvinden naar vreemdelingendetentie.

Ik verzoek u vriendelijk doch dringen om nu eens werkelijk vooruit te zien, hierbij verwijzende naar de bijlagen, de motie Vlagtwedde en Art. 3 VN Verdrag Rechten van het Kind, zodat u achteraf Rita Verdonk niet op het vestje hoeft te spugen daar u op dit moment voor dit gezin met 2 kinderen erger kunt voorkomen.

In afwachting op uw berichtgeving,

Stichting Kinderontvoering
Jacques Smits
Venlosingel 259
6845 JT ­ Arnhem

T. 06-16290485

---

Bericht 12+, 15 juni 2006:

Humanere behandeling voor oude-wets asielzoekers, 98% van alle VNG gemeenten vóór; al 80 individuele gemeenteraden vóór; CDA raadsleden 82% vóór, VVD 37%, D66 91%

Beste geinteresseerde in asielzoekerszaken,

Op 14 juni, tijdens het congres in Maastricht van de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten), stemde 98% van alle gemeenten vóór een motie waarin het bestuur van de VNG werd opgedragen bij de rijksregering en de fracties in de Tweede Kamer een ruimhartiger pardon voor oude-wets asielzoekers te bepleiten. Slechts 7 van de 458 gemeenten stemden tegen. Hopelijk kunnen alle Tweede Kamer fracties samen, volgende week in een spoeddebat naar aanleiding van dit resultaat, tot iets moois komen. Als de oude-wetters dan maar voorop staan.

Toch blijft het belangrijk dat individuele gemeenteraden ookover en vóór een pardonregeling stemmen: de precieze stemverdeling binnen de gemeenteraad, met name de steun van leden vanregeringspartijen,kan nog steed veel toevoegen aan de VNG motie.

Tot nog toe hebben wij de gegevens achterhaald van 80 gemeenten dieeen motie aangenomen hebben, danwel de motie van de gemeente Vlagwedde steunen, sommige pas afgelopen week, waarin de raad

"verzoekt de regering en het parlement een specifieke regeling te treffen die meer aandacht besteedt aan de humane aspecten voor alle asielzoekers die onder de oude Vreemdelingenwet, dus voor 1 april 2001, hun (eerste) asielverzoek hebben ingediend, en zich thans nog in Nederland bevinden."

Nieuwe gemeenteraden sinds vorige bericht

Nieuwe gemeenten sinds bericht 12 van 7 juni zijn: Enschede, Grave, Grootegast, Menaldumadeel, Reiderland en Wormerland. In een aanzienlijk aantal andere gemeenten is de motie nu in procedure. Verder wijzen we er op dat veel tegenstemmende raadsleden aangaven dat ze het wel eens waren met de strekking van de motie, maar niet tegen het landelijk beleid in wilde gaan. Kennelijk is in sommige gemeenten niet duidelijk genoeg gemaakt dat vóór stemmen geen kwestie is van ingaan tegen het regeringsbeleid: er wordt immers door de vóórstemmers geen pardon verleend. Zij zeggen alleen wat zij graag zouden zien aan landelijk beleid, zoals gemeentes dat ook bij allerlei andere zaken doen. 'Den Haag' mag hun mening dan wegen.

Namen alle gemeenten

Naast Vlagtwedde gaat nu om Appingedam, Bellingwedde, De Marne, Eemsmond, Groningen (juli 2005), Grootegast, Menterwolde, Pekela, Reiderland, Scheemda, Stadskanaal, Veendam, Vlagtwedde, Zuidhorn (Gr); Bolsward, Heerenveen, Lemsterland, Menaldumadeel, Nijefurd, Ooststellingwerf, Tytsjerksteradiel, Wunseradiel (Fr); Coevorden, Westerveld (Dr); Enschede, Hengelo (2004), Hof van Twente, Raalte, Zwolle (Ov); Noordoostpolder (Fl); Apeldoorn (2004), Doesburg, Millingen a/d Rijn, Rheden, Wageningen, Westervoort (Gl); Bunnik, De Bilt, Utrecht (2003), Utrechtse Heuvelrug (U); Heemskerk, Heemstede, Heerhugowaard, Hilversum, Medemblik, Naarden, Wervershoof, Wormerland, Zandvoort (NH); Middelharnis, Noordwijk (2003) (ZH); Dirksland, Goes, Middelburg, Noord Beveland (Zl); Eindhoven, Etten-Leur, Gemert-Bakel, Grave, Oss, Roosendaal, Someren, Tilburg (NB); Beek, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Hunsel, Kerkrade, Kessel, Maastricht, Meerssen, Nuth, Onderbanken, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Valkenburg a/d Geul, Voerendaal (L). In de drie gemeenten Ede, Moerdijk en Rotterdam haalde de motie het niet. Samen waren deze 83 (80+3) gemeenten goed voor 1839 stemmende raadsleden, waarvan er 1521 vóór de motie stemde en 318 tegen. Met andere woorden, 83% van alle betrokken raadsleden stemde vóór. De drie-en-tachtig gemeenten hebben samen 4.094.000 inwoners en de 83% van de raadsleden die vóór stemden vertegenwoordigen 3.055.000 inwoners.
Steun bij raadsleden van de regeringspartijen

Wat de partijen betreft die ook in de huidige regering zitten,van de 421 CDA raadsleden (bijna een kwart van alle stemmende raadsleden) stemden er 345 vóór de motie (82%); van de 247 VVD raadsleden 92 (37%); en van de 56 D66 raadsleden 51 (91%). Dit beeld is heel anders dan de 100% tégen stemming van de Tweede Kamerleden van diezelfde partijen over hetzelfde onderwerp in april 2005. De betrokken gemeenten zijn over het hele land verspreid en variëren van klein (8.000) tot groot (600.000 inwoners). Leden van de drie regeringspartijen die vóór een humanere behandeling van oude-wets asielzoekers willen stemmen staan dus allerminst alleen binnen hun partij.Het is essentiëel dat, waar nog nodig, de partijleidingen duidelijk gemaakt wordt wat er plaatselijk van deze kwestie gevonden wordt. Het gaat toch om het verdere levenslot van mensen die al zoveel jaren in ons midden zijn, niet alleen om materiële zaken.

Steun bij raadsleden van de overige partijen

Van de meeste oppositiepartijen stemden een ruime meerderheid van de raadsleden vóór: PvdA 335 (97%), GroenLinks 140, ChristenUnie 63 , SP 73 (alle drie 100%). Alleen van de SGP stemden maar 13 van de 25 raadsleden vóór (52%). Waar mogelijk zijn de stemmen van combinatielijsten naar rato verdeeld tussen de regeringspartijen. De LPF is niet als zodanig vertegenwoordigd in raden van de 83betrokken gemeenten. Voor de lokale partijen stemden 468 raadsleden vóór en 59 tegen, 87% vóór dus.

Verdere politieke steun

Verder
- hebben de Provinciale Staten van Groningen, van Friesland en van Drenthe een motie gelijk aan die van Vlagtwedde aangenomen;
- hebben de CDA bestuurders uit alle twaalf gemeenten en de Provinciale Staten van Drenthe al op 3 februari 2004 uitgesproken vóór een generaal pardon voor oude-wets asielzoekers;
- heeft de CDA afdeling Friesland (statenfractie en partijbestuur) op 19 mei 2006 aan het kabinet en de eigen Tweede kamerfractie geschreven dat zij vinden dat erop 1 juli 2006 een generaal pardon moet komen voor alle asielzoekers die onder de oude wet naar Nederland kwamen;
- heeft D66 op haar landelijk congres op 13 mei 2006 met ruime meerderheid een motie aangenomen waarin zij verzoekt de D66-fractie te werken aan het benodigde draagvlak t.b.v. een specifiek pardon met uiterste effectuering op 1 juli, deze ambitie uit te dragen en dergelijke moties te steunen;
- heeft de Partij van de Arbeid op haar landelijk congres op 9 en 10 december 2005 zich ondubbelzinning vóór een speciaal pardon voor oudewets asielzoekers uitgesproken;
- heeft de gemeenteraad van Haren met algemene stemmen op 26 september besloten een brief te sturen naar de regering waarin verontrusting over zowel het oude als de nieuwe asielbeleid wordt uitgesproken.

Ik verzoek u het mij meteen te laten weten als u van andere gemeenten, provincies of partijen en afdelingen hoort die over een 'Vlagtwedde' of soortgelijke motie gestemd hebben, dan wel hun steun betuigd hebben aan de motie van de gemeente Vlagtwedde. Graag met vermelding met hoeveel stemmen vóór en tegen (per fractie), en zo mogelijk met de tekst van eventuele afwijkende moties. Ook hoor ik graag welke gemeenten enz. nog over zo'n motie gaan of willen gaan stemmen. Ik zal graag de overzichtstabel aanvullen en u op de hoogte houden.

Met dank aan met name de Limburgse collega's deze keer, die voor en op het VNG congres actief de boodschap van ons allen uitgedragen hebben.

Joost Brouwer

Van Harte Pardon Wageningen en de asielzoekerssteungroep Hartekreten van de Jozefschool
Wildekamp 32, 6721 JD Bennekom; tel. 0318 413468; e-mail BrouwerEAC@wanadoo.nl

---

Situatieschets

April 1997 is de familie Al-Sulayvani (vader Sopas, zwangere moeder Chennar en dochtertje Kashin) na een vlucht uit Irak Nederland binnengekomen.

Sopas moest vluchten omdat Saddam een aanhouding en executiebevel tegen ham had uitgevaardigd vanwege zijn werk in Noord Irak voor een Zweedse NCO.

Gedurende de gangbare procedures en na de geboorte in Nederland van het jongste kind Kawar krijgt dit gezin een woning aan de Venlosingel 200 te Arnhem.

Sopas gaat nachtdiensten bij TNT in Duiven werken om zijn gezin te voorzien van een inkomen totdat de Sociale Dienst Arnhem hem VERPLICHT om te STOPPEN met werken zodat ze hem een uitkering kunnen geven.

Na enige jaren WACHTEN komt de uitslag van het 1e asielverzoek en deze is afgewezen maar de IND geeft het advies om een 2e verzoek in te dienen.

Sopas en Chennar komen radeloos bij mij, ik zeg hun mijn hulp toe.

Medio 2001 kan ik de IND en Koninklijke Marechaussee het originele dus officiële aanhouding- en opsporingbevel uit Irak overhandigen, het enige waar de IND en KMar belangstelling voor had was hoe ik dit officiële document in mijn bezit kon krijgen.

De KMar controleert de 'echtheid' van dit document waarbij ze vertellen geen 'vergelijkingsmateriaal' te hebben.

Alles blijkt origineel te zijn, het papierformaat, de papierkwaliteit, het lettertype, de schrijfwijze, de 'schrijfinkt', de stempels maar... men twijfelt over de stempelinktkwaliteit.

Tot mei 2006 wordt er niets aan het dossier gedaan. Naar nu blijkt werd het 2e verzoek ook afgewezen en dient de familie binnen 8 weken het land te verlaten.

Is men na 8 weken nog niet weg, dan gaat dit gezin naar een uitzettingscentrum voor de duur van nog eens 8 weken en wanneer men dan nog het land niet uit is (waar naartoe dan ook) dan zal dit gezin in vreemdelingenhechtenis worden genomen.

Ter voorbereiding op de uitzetting werd dit gezin verplicht een document te ondertekenen op het politieburo te Arnhem, naar nu blijkt was dit een aanvraag eenmalig reisdocument voor de Irakese ambassade.

Nader onderzoek leert mij:

1. dit gezin werd gedwongen dit aanvraagformulier reisdocument te tekenen anders zouden er grote problemen ontstaan (volgens de politie);
2. Pauline KRIKKE (Burgemeester van Arnhem) heeft 2 jaar geleden schriftelijk laten weten geen medewerking te verlenen aan het uitzetten van o.a. dit gezin;
3. IND en KMar hebben het door mij aangeboden bewijsstuk inzake de opsporing en executie van Sopas volledig genegeerd;
4. de IND hanteert in de diverse gerechtelijke stukken diverse achternamen voor dit gezin, de ene keer is het Al-Sulayvani en dan weer Ramadan;
5. ik heb de IND erop gewezen eerst binnen hun organisatie orde op zaken te stellen alvorens zij dit gezin, van wie zij niet eens de werkelijke achternaam weten/hanteren, uit te zetten;
6. verwezen naar de zaak Ayaan Hirsi Ali (?) die op malafide wijze Nederland is binnengekomen, valse verklaringen heeft afgelegd en toch een Nederlands paspoort krijgt, dit recht is nu ook op dit gezin van toepassing waarbij vermeld dient te worden dat dit gezin NIMMER gelogen heeft;
7. de heer Marwar (Consul van Irak) heeft mij laten weten NIMMER medewerking te verlenen aan een gedwongen terugkeer naar Irak, aanvraagformulieren voor een gedwongen terugkeer verdwijnen dan ook direct in de versnipperaar;
8. bij bovenstaande werd verwezen naar het gesprek met Rita Verdonk op de Ambassade van Irak (3 weken) waarbij Rita duidelijk te verstaan is gegeven dat Irak NIMMER aan een gedwongen terugkeer zal meewerken, eerst dienen de asielzoekers van 3 jaar en ouder een verblijfsvergunning te krijgen daarna kan er gesproken worden over medewerking geven aan de terugkeer van de 'verse' asielzoekers die TOT 3 jaar geleden in Nederland zijn aangekomen.
9. inmiddels heeft de ambassade van Irak een 'beschermende' maatregel ingevoerd, wanneer er een verzoek tot terugkeerdocument wordt ingediend dan moet de aanvrager deze persoonlijk op de ambassade aanbieden, alle aanvragen van de IND gaan DIRECT de versnipperaar in.

Het IND spelletje:

1. Aanvraagformulier gedwongen invullen en ondertekenen;
2. Na 8 weken uithuisplaatsing en overplaatsing naar een uitzetcentrum;
3. Wederom na 8 weken overplaatsing naar vreemdelingendetentie omdat de ambassade geen medewerking verleent voor de aanvraag terugkeerdocument aangeboden door de IND;
4. Binnen de vreemdelingendetentie worden de aldaar aanwezige dusdanig onder druk gezet dat zij smeken om naar Irak te mogen, alles blijkt beter te zijn dat dit.

En dan is het IND spelletje rond, de asielzoekers geven te kennen vrijwillig naar Irak terug te willen.

Irak, een land vol onrust en aanslagen, op de rand van een burgeroorlog. Nederland (dus ook de IND en Verdonk) zijn verplicht zich te houden aan Art. 3 VN Verdrag Rechten van het Kind. Zij mogen NIMMER kinderen naar een gebied terugsturen waarbij niet voor de veiligheid etc. van deze kinderen kan worden ingestaan.

De IND en Verdonk/Donner/Bot KENNEN de houding van de Irakese Ambassade doch drijven hulpzoekenden nog verder de afgrond in dan zij al zitten en dat na 10 jaar aan het lijntje te zijn gehouden.

Er mag contact gelegd worden met:

Dhr. Marwan consul 070/3466138
Dhr. Subhi Democratische Partij Koerdistan in Nederland 036/5335747
J. Smits vertegenwoordiger van de familie Al-Sulayvani 06-16290485

---