Ingezonden persbericht


MarketResponse kiest voor SAS Enterprise BI Server en Enterprise Guide Marktonderzoeksbureau herbruikt onderzoeksgegevens en doet gestaafde voorspellingen

Huizen, 16 juni 2006 ­ Marktonderzoeksbureau MarketReponse en SAS, leverancier van business intelligence-software, hebben een overeenkomst gesloten voor het gebruik van SAS Enterprise BI Server® en SAS Enterprise Guide®. MarketResponse heeft voor SAS gekozen om de krachtige rapportage- en analysemogelijkheden, waardoor het mogelijk is om de verwerking en rapportering van onderzoeken binnen één platform uit te voeren.

MarketResponse ging eind 2005 op zoek naar een geïntegreerd systeem voor haar marktonderzoeksgegevens en `best practice'-onderzoeken. Deze onderzoeken kunnen worden hergebruikt in de dienstverlening, zodat nieuwe klanten meeprofiteren van eerder opgedane kennis. De krachtige rapportagemogelijkheden en analyses die door SAS-software worden mogelijk gemaakt, geven MarketResponse een grote toegevoegde waarde die haar onderscheidt van andere onderzoeksbureau's.

Leo van Doorn, directeur MarketResponse: "Wij willen onze dienstverlening ook binnen de huidige klantenkring uitbreiden door aan up en cross selling te doen. Dat betekent dat we een grote behoefte aan nieuwe informatie uit bestaande gegevens hebben. SAS-software biedt ons een diepgaand analytisch inzicht in onze bestaande marktonderzoeksgegevens. We halen meer uit nieuwe en bestaande gegevens en zetten deze om in informatie waar onze klanten in hun markten waarde mee kunnen genereren. SAS doet onze advieskracht naar onze klanten groeien. Een klant als Holland Casino heeft mede voor ons gekozen vanwege de krachtige rapportages die we dankzij SAS kunnen aanbieden".

SAS BI Challenge
MarketResponse heeft voor SAS gekozen, nadat het de `SAS BI Challenge' is aangegaan: binnen tien dagen werden door SAS met behulp van BI Server enkele rapportages voor MarketResponse geproduceerd. Dit imponeerde MarketResponse, omdat voorheen alleen ingewijde data-analisten dergelijke rapportages konden maken en er bovendien een sterke integratie bleek te zijn met de Office paketten.

Eén bron
SAS Enterprise BI Server, waarvoor MarketResponse heeft gekozen, wordt gevoed met data uit bestaande systemen. Daardoor maken alle medewerkers nu gebruik maken van dezelfde brondata. Daarnaast maakt MarketResponse gebruik van SAS Enterprise Guide, waarmee het mogelijk is om op een eenvoudige manier data te analyseren en rapporteren.

SAS Nederland / PublieksWerk 1/2

Tijdwinst
Voor MarketResponse is SAS' integratie met Microsoft Office dus een belangrijk voordeel. Dit zorgt ervoor dat de onderzoeksinformatie in Office-documenten beschikbaar komt. Informatie kan zo eenvoudig in presentaties en rapporten worden verwerkt.

"Ongeveer twintig keer per jaar werkten onze ervaren data-analisten vier uur aan ons prijselasticiteitsmodel. Met behulp van SAS neemt deze berekening nu nog slechts 15 seconden in beslag: met een druk op de knop is de informatie beschikbaar", zegt directeur Van Doorn.

MarketResponse
MarketReponse is een van de grootste marktonderzoekbureaus in Nederland en tot de klantenkring behoren onder andere Delta Lloyd, Fortis, Philips, Laurus, Sanoma en Sara Lee. MarketResponse doet kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Het onderzoeksbureau heeft een vast panel van 25.000 huishoudens die een representatieve afspiegeling vormen van de Nederlandse samenleving. MarketResponse is in 1985 opgericht en er zijn 100 medewerkers in Nederland en 10 in Hongarije werkzaam.

Dertig jaar SAS
SAS is marktleider op het gebied van business intelligence software en dienstverlening. Meer dan 40.000 bedrijven, waaronder 96 van de top 100 van de Fortune Global 500-organisaties, gebruiken SAS- software om hun prestaties te verbeteren door grote hoeveelheden gegevens inzichtelijk te maken om zo sneller accurate zakelijke beslissingen te nemen; winstgevender relaties te ontwikkelen met leveranciers en klanten; wet- en regelgeving na te leven; baanbrekend onderzoek te verrichten en betere producten te ontwikkelen. SAS is toonaangevend in data-integratie, data-opslag en geavanceerde en traditionele business intelligence toepassingen vanuit een enterprise intelligence platform.

SAS levert haar klanten al sinds 1976 The Power to Know. Er werken wereldwijd 10.000 mensen verspreid over 424 kantoren. SAS staat voor drie decennia groei op rij: resulterend in een recordomzet van 1,68 miljard dollar in 2005. SAS' visie, `meer dan het denkbare uit data halen' en haar missie, met SAS-software meer waarde toevoegen aan ondernemingen, blijven ook in de komende periode ongewijzigd. Meer informatie is te vinden op www.sas.com/nl.

Meer informatie voor de redactie:
MarketResponse SAS Institute B.V. PublieksWerk B.V. Leo van Doorn Hetty Boerakker Marije Verdouw t: (033) 330 33 90 t: (035) 699 68 49 t: (020) 486 21 39 e: l.van.doorn@marketresponse.nl e: hetty.boerakker@snl.sas.com e: marije@publiekswerk.nl

SAS Nederland / PublieksWerk 2/2


---- --