Uitkomsten Klantwaarderingsonderzoek geven positief beeld en prikkelen
tot nadere analyse
Utrecht, 16 juni 2006 - De tien deelnemende rechtbanken aan het
Klantwaarderingsonderzoek 2005 zijn tevreden met de uitkomsten die een
positieve stijging laten zien op alle onderzochte aspecten:
administratieve zaaksbehandeling; zittingbezoek; functioneren van de
rechter(s) en informatievoorziening.
Hoge score
Zo is de tevredenheid over het optreden van de rechters ter zitting
toegenomen. Ook is er een toenemende tevredenheid over de
doorlooptijden van zaken en de administratieve zaaksbehandeling. De
gemiddelde score op de algemene tevredenheid over de dienstverlening
van de rechtbanken is 84%. In 2001 was dit 81%, toen al een hoge
score.
Verbeterpunten
De rechtbanken hebben de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan de
kwaliteitsverbetering van de organisatie, zoals meer uniformiteit van
werken en intervisie. Dit werpt zijn vruchten af, zoals uit de
gegevens van het onderzoek blijkt. Er zijn ook verbeterpunten, zoals
de wachttijden voor aanvang van een zaak, het gebrek aan privacy in de
wachtruimten en de motivering van beslissingen. Men vindt dat rechters
bij afwijking van inhoudelijke richtlijnen voor rechtseenheid hun
uitspraken onvoldoende motiveren.
Dit is een aantal conclusies uit het klantwaarderingsonderzoek dat
tien rechtbanken hebben gehouden en waarin zowel de professionele
klanten als rechtzoekenden, verdachten en opgeroepen getuigen konden
zeggen wat men van de rechtspraak vond. Het onderzoek is uitgevoerd
door Bureau Prisma â Organisatieontwikkeling RO en draagt bij aan de
verdere kwaliteitsverbetering van de rechtbanken. De onderzoeksperiode
liep van oktober tot en met december 2005. In de afzonderlijke
gerechten vindt nu een nadere analyse van de verkregen gegevens
plaats.
De deelnemende rechtbanken aan het Klantwaarderingsonderzoek zijn:
Alkmaar, Almelo, Assen, Dordrecht, Groningen, Leeuwarden, Maastricht,
Middelburg, Roermond en Zutphen.
Het eindrapport âDe zaak meer op ordeâ is op deze site gepubliceerd.
Bron: Centrale redactie rechtspraak.nl
Datum actualiteit: 16 juni 2006 Naar
Gerechtelijke organisatie