Gerechtelijke organisatie

Uitkomsten Klantwaarderingsonderzoek geven positief beeld en prikkelen tot nadere analyse

Utrecht, 16 juni 2006 - De tien deelnemende rechtbanken aan het Klantwaarderingsonderzoek 2005 zijn tevreden met de uitkomsten die een positieve stijging laten zien op alle onderzochte aspecten: administratieve zaaksbehandeling; zittingbezoek; functioneren van de rechter(s) en informatievoorziening.

Hoge score

Zo is de tevredenheid over het optreden van de rechters ter zitting toegenomen. Ook is er een toenemende tevredenheid over de doorlooptijden van zaken en de administratieve zaaksbehandeling. De gemiddelde score op de algemene tevredenheid over de dienstverlening van de rechtbanken is 84%. In 2001 was dit 81%, toen al een hoge score.

Verbeterpunten

De rechtbanken hebben de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan de kwaliteitsverbetering van de organisatie, zoals meer uniformiteit van werken en intervisie. Dit werpt zijn vruchten af, zoals uit de gegevens van het onderzoek blijkt. Er zijn ook verbeterpunten, zoals de wachttijden voor aanvang van een zaak, het gebrek aan privacy in de wachtruimten en de motivering van beslissingen. Men vindt dat rechters bij afwijking van inhoudelijke richtlijnen voor rechtseenheid hun uitspraken onvoldoende motiveren.

Dit is een aantal conclusies uit het klantwaarderingsonderzoek dat tien rechtbanken hebben gehouden en waarin zowel de professionele klanten als rechtzoekenden, verdachten en opgeroepen getuigen konden zeggen wat men van de rechtspraak vond. Het onderzoek is uitgevoerd door Bureau Prisma â Organisatieontwikkeling RO en draagt bij aan de verdere kwaliteitsverbetering van de rechtbanken. De onderzoeksperiode liep van oktober tot en met december 2005. In de afzonderlijke gerechten vindt nu een nadere analyse van de verkregen gegevens plaats.

De deelnemende rechtbanken aan het Klantwaarderingsonderzoek zijn: Alkmaar, Almelo, Assen, Dordrecht, Groningen, Leeuwarden, Maastricht, Middelburg, Roermond en Zutphen.

Het eindrapport âDe zaak meer op ordeâ is op deze site gepubliceerd.

Bron: Centrale redactie rechtspraak.nl Datum actualiteit: 16 juni 2006 Naar