Ingezonden persbericht
Persbericht vrijdag 16-06-2006
Gratis energie is duur en misleidend
EINDHOVEN Met vaste energieprijzen voor 1 tot 3 jaar en zelfs tot 1 jaar lang 'gratis energie', werven energiebedrijven tegenwoordig klanten. Deze aanbiedingen suggereren goedkopere energie maar blijken uiteindelijk veel duurder dan de bestaande leveringscontracten met variabele energieprijzen. Gratis energie bestaat niet en is misleidend naar de consument, aldus Paul van Selms van consumentencollectief www.UnitedConsumers.com, dat onderzoek deed naar stroom- en aardgasaanbiedingen.
Gratis energie bestaat niet
"Voor niets gaat alleen de zon op" en dat is in de energiemarkt niet anders. Een voorbeeld: een drie jarig contract voor stroom en aardgas, biedt de consument 1 jaar lang gratis stroom. De analyse van de voorwaarden bij dergelijke contracten toont aan dat de consument een sigaar uit eigen doos krijgt, aldus onderzoeker Van Selms. De consument betaald veelal een fors hogere vaste prijs (15 procent per jaar of meer) voor de 2 jaar stroom die hij wel betaald. Daarnaast staat in de voorwaarden dat de aardgasprijs gedurende het driejarige contract, door de leverancier zelf mag worden aangepast en niet vast is. De aanbieder creëert daarmee een vrijbrief om met extra aardgas prijsverhogingen in de contractperiode, het gratis jaar stroom, terug te verdienen.
Vaste prijzen misleidend
Energiebedrijven gebruiken de emotie rondom stijgende olieprijzen om consumenten vaste prijscontracten verkopen. 'Kies voor een vaste prijs, om toekomstige prijsstijgingen tegen te gaan', schreeuwen de marketingcampagnes. Wat niet verteld wordt is dat het vaste prijs-(leverings)tarief fors hoger ligt. Het risico van toekomstige prijsstijgingen wordt immers door de energiebedrijven berekend en gewoon in het vaste prijstarief doorbelast naar de consument.
Omgerekend dienen energieprijzen in drie jaar soms tot meer dan 40% te stijgen wil de consument voordeel hebben van huidig vaste prijscontract van 3 jaar.
Het CBS registreerde, de afgelopen 3 jaar, een energieprijsstijging van ca 27 procent (zie bron www.CBS.nl). De energiebedrijven hanteren dus een ruime marge. Het verschil 13 procent betaald de consument extra aan riscopremie.
De onwetende consument blijft achter met een 'goed' gevoel van; 1 jaar gratis stroom en de zekerheid van een vaste prijs. Terwijl de consument per saldo alles zelf betaald en niet goedkoper uit is. "Het niet communiceren van zeer bepalende contractvoorwaarden is misleidend", aldus Van Selms.
Kan energie dan wel goedkoper?
Jawel, aldus Van Selms. De consument kan voordeel halen door de aanvullende voorwaarden van aanbiedingen en kortingen goed te vergelijken. Energie prijsvergelijkingssites doen dat overigens nog steeds beperkt. Het zelf vergelijken van alle voorwaarden via website bezoek is dus een vereiste voor echt goedkopere energie, anders betaal je zelf je zogenaamde voordeel.
"Energie aanbiedingen/kortingen zonder langdurige contractperioden en zonder vaste prijzen en gebaseerd op de landelijk variabele tarieven zijn en blijven vooralsnog de goedkoopste", aldus van Selms. "Kijk ook maar naar de jaarlijks prijsaanpassingen per as. 1 juli. Variabele energieprijzen stijgen dan nauwelijks en soms geheel niet."