Gemeente Maassluis

Goed rapportcijfer voor gemeentelijke dienstverlening

De inwoners van de gemeente Maassluis waarderen de gemeentelijke dienstverlening met een 7,5. Dit blijkt uit een vergelijkend onderzoek dat in opdracht van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten is uitgevoerd door TNS NIPO. Het onderzoek heeft gelijktijdig plaatsgevonden in 59 gemeenten en is onderdeel van Benchmarking Publiekszaken, een project waarin gemeenten zich met elkaar vergelijken. Maassluis scoort op klantvriendelijkheid van de medewerkers een 8,2; de prijs van de gemeentelijke producten wordt met een 6,4 beoordeeld. Verder scoort de bereikbaarheid van de gemeente een 7,9, de privacy aan balie een 7,1 en de openingstijden een 7.0.

De bezoekers van het stadhuis hebben verder weinig klachten over de wachttijd aan het gemeentelijke loket. De wachttijd wordt met een 7,8 beoordeeld. 80% heeft een wachttijd van minder een kwartier. Slechts 3% was van mening langer dan een half uur te hebben gewacht. De vaak drukkere avondopenstelling is in de beoordeling meegenomen.

Verrassend is dat 47 % van de inwoners van Maassluis vooraf via internet informatie inwint bij de gemeente; 37 % doet dit nog via de telefonische weg. Het oordeel van bezoekers over het stadhuis (bereikbaarheid, privacy, parkeerruimte etc.) zelf komt uit op een 7,4.

De gemeente verwacht in de komende periode zeker de digitale klant nog beter van dienst te kunnen zijn. De gemeentelijke website wordt dit jaar vernieuwd. Ook wordt het binnenkort mogelijk van huis uit 24 uur per dag een aantal gemeentelijke producten online te bestellen en te betalen via digitale legitimatie: DigID.

Ook op andere terreinen werkt de gemeente aan het verbeteren van de dienstverlening.

Aan het eind van dit jaar krijgt het stadhuis een nieuw informatiecentrum met meer balies. Dit past in de huidige plannen om de gemeentelijke dienstverlening aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen. Voorbeelden hiervan zijn de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de Wet Inburgering. Ook komt er een Bureau Gevonden Voorwerpen in het stadhuis. De onlangs geïntroduceerde mogelijkheid om bij Burgerzaken op afspraak langs te komen, is al een succes gebleken.

Vanaf 16 juni wordt gestart met een gemeentelijk onderzoek naar de kwaliteit van de dienstverlening van burgerzaken. In tegenstelling tot het bovenstaande onderzoek dat één keer per jaar wordt uitgevoerd, is dit een permanent onderzoek. Bezoekers van het stadhuis kunnen een schriftelijke vragenlijst invullen of via de website aangeven wat hun mening is over de dienstverlening.