Goed rapportcijfer voor gemeentelijke dienstverlening
De inwoners van de gemeente Maassluis waarderen de gemeentelijke
dienstverlening met een 7,5. Dit blijkt uit een vergelijkend onderzoek
dat in opdracht van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten is
uitgevoerd door TNS NIPO. Het onderzoek heeft gelijktijdig
plaatsgevonden in 59 gemeenten en is onderdeel van Benchmarking
Publiekszaken, een project waarin gemeenten zich met elkaar
vergelijken. Maassluis scoort op klantvriendelijkheid van de
medewerkers een 8,2; de prijs van de gemeentelijke producten wordt met
een 6,4 beoordeeld. Verder scoort de bereikbaarheid van de gemeente
een 7,9, de privacy aan balie een 7,1 en de openingstijden een 7.0.
De bezoekers van het stadhuis hebben verder weinig klachten over de
wachttijd aan het gemeentelijke loket. De wachttijd wordt met een 7,8
beoordeeld. 80% heeft een wachttijd van minder een kwartier. Slechts
3% was van mening langer dan een half uur te hebben gewacht. De vaak
drukkere avondopenstelling is in de beoordeling meegenomen.
Verrassend is dat 47 % van de inwoners van Maassluis vooraf via
internet informatie inwint bij de gemeente; 37 % doet dit nog via de
telefonische weg. Het oordeel van bezoekers over het stadhuis
(bereikbaarheid, privacy, parkeerruimte etc.) zelf komt uit op een
7,4.
De gemeente verwacht in de komende periode zeker de digitale klant nog
beter van dienst te kunnen zijn. De gemeentelijke website wordt dit
jaar vernieuwd. Ook wordt het binnenkort mogelijk van huis uit 24 uur
per dag een aantal gemeentelijke producten online te bestellen en te
betalen via digitale legitimatie: DigID.
Ook op andere terreinen werkt de gemeente aan het verbeteren van de
dienstverlening.
Aan het eind van dit jaar krijgt het stadhuis een nieuw
informatiecentrum met meer balies. Dit past in de huidige plannen om
de gemeentelijke dienstverlening aan te passen aan nieuwe
ontwikkelingen. Voorbeelden hiervan zijn de invoering van de Wet
Maatschappelijke Ondersteuning en de Wet Inburgering. Ook komt er een
Bureau Gevonden Voorwerpen in het stadhuis. De onlangs geïntroduceerde
mogelijkheid om bij Burgerzaken op afspraak langs te komen, is al een
succes gebleken.
Vanaf 16 juni wordt gestart met een gemeentelijk onderzoek naar de
kwaliteit van de dienstverlening van burgerzaken. In tegenstelling tot
het bovenstaande onderzoek dat één keer per jaar wordt uitgevoerd, is
dit een permanent onderzoek. Bezoekers van het stadhuis kunnen een
schriftelijke vragenlijst invullen of via de website aangeven wat hun
mening is over de dienstverlening.
Gemeente Maassluis