Gemeente Dordrecht


Persbericht

Tunnel Laan der Verenigde Naties al vóór zomer 2007 gedeeltelijk open voor verkeer

De gemeente Dordrecht en ProRail hebben aannemer Heijmans Beton- en Waterbouw opdracht gegeven de tunnel Laan der Verenigde Naties te bouwen. Deze tunnel vervangt de overbelaste spoorwegovergang, die veel files veroorzaakt. Heijmans is geselecteerd uit vijf aannemers en bood de beste prijs. Daarnaast heeft het bedrijf een werkmethode bedacht waardoor de tunnel al vóór de zomer 2007 gedeeltelijk open kan voor autoverkeer. In september 2007 gaat de tunnel geheel open. De gemeente Dordrecht en ProRail werken samen bij de bouw van de tunnel. Voor wethouder Ferdinand van de Oever is een goed bereikbare stad een belangrijk doel. Daar wordt op dit moment op veel plaatsen in de stad aan gewerkt. "Met deze tunnel gaat de doorstroom op de Laan der Verenigde Naties er sterk op vooruit en daarmee de bereikbaarheid van de stad", zo zei de wethouder tijdens de ondertekening van de overeenkomst tussen ProRail en Heijmans, vandaag op het Stadskantoor. Als spoorbeheerder juicht ProRail tunnels onder het spoor toe en werkt er actief aan mee. Tunnels zijn veiliger en zorgen voor een soepeler treinverkeer. ProRail is opdrachtgever voor de bouw van de tunnel en medefinancier.

Start van de werkzaamheden
Deze maand starten de voorbereidende werkzaamheden, zoals het verleggen van kabels en leidingen en het maken van nieuwe wegaansluitingen op het Leerpark en de Bastion-locatie. Op 18 septem! ber start de daadwerkelijke bouw v an de tunnel. Vanaf dan is de spoorwegovergang afgesloten voor autoverkeer. Voetgangers en (brom)fietsers kunnen wel gebruik maken van de spoorwegovergang. Het verkeer wordt omgeleid.

Verbetering bereikbaarheid
De tunnel is een lang gekoesterde wens van Dordrecht. De Laan der Verenigde Naties wordt onder het spoor door gelegd om de bereikbaarheid van de stad, stadsdelen en de regionale voorzieningen te garanderen en de verkeersdoorstroom te verbeteren. Het verkeer hoeft dan niet meer te wachten voor de gesloten spoorbomen en de veiligheid wordt verbeterd.

Pijn
De bouw van de tunnel is een ingrijpende operatie waardoor er in de stad onvermijdelijk verkeersoverlast zal ontstaan. Een omleidingplan moet de overlast zoveel mogelijk beperken. Dat is ook de reden dat juist nu op diverse plekken in de stad nog enkele afsluitingen noodzakelkijk zijn, zodat straks de beoogde omleidingsroutes, zoals het stukje Reeweg-Oost, allemaal ! beschikbaar zijn. Het heeft v olgens wethouder Van den Oever absolute prioriteit om alle bedrijven bereikbaar te houden, al zullen ook die van tijd tot tijd wel last hebben van de werkzaamheden. "Als we nu geen maatregelen nemen, heeft de stad straks een verkeersinfarct. Dan zijn we nog verder van huis," aldus wethouder verkeer en vervoer, Ferdinand van den Oever. Meer informatie is te vinden op www.dordrecht.nl/laandervn.

Beschikbare bestanden
OV_ProRail-Heijmans__30_.JPG OV_ProRail-Heijmans__18_.JPG Dordrecht, 16 juni 2006
Redactie
Leo den Otter
Communicatie

telefoon (078) 639 69 89
email L.den.Otter@dordrecht.nl

Joost van Vliet
Communicatieadviseur
ProRail
Telefoon (010)282 4122
e-mail joost.vanvliet@prorail.nl
Informatie
Age Wildschut
Projectmanager
ProRail
telefoon (06) 24 885 191

Cees van Oortmerssen
Projectmanager
Gemeente Dordrecht
telefoon (078) 639 65 37