Gemeente Doetinchem

Gemeente Doetinchem sluit 2005 af met financieel positief resultaat


-14 juni 2006-
Het college van burgemeester en wethouders heeft de jaarstukken 2005 vastgesteld. In deze zogenaamde jaarrekening legt de gemeente verantwoording af voor de uitgaven en inkomsten in 2005. Daartoe vergelijkt de gemeente de inkomsten en uitgaven met dezelfde posten in de begroting 2005. Het resultaat van 2005 is EUR 823.000,- positief ten opzichte van de begroting 2005.

Daarnaast was de gemeente wettelijk verplicht in het kader van het Besluit begroting en verantwoording om een aantal zaken boekhoudkundig anders te verwerken. Hierdoor moest de jaarrekening met ruim EUR 6 miljoen worden bijgesteld. De raad behandelt de jaarrekening op 6 juli 2006.

Positief resultaat
Het positieve resultaat is vooral het gevolg van een aantal meevallers, zoals de bijdrage van de Veiligheidsraad voor de brandweer (EUR 32.000,-), minder uitgaven voor de Wet voorziening gehandicapten (EUR 237.000,-), hogere belastingopbrengsten (EUR 342.000,-) en een rentevoordeel van EUR 745.000,-, dat het gevolg is van het later uitvoeren van projecten dan gepland. Daarnaast waren er tegenvallers, zoals minder dekking van de loonkosten (EUR 938.000,-) en voorzieningen Wedeo (EUR 82.000,-).

Verantwoording infrastructuur
Doel van de jaarrekening is verantwoording af te leggen over het beleid. De infrastructuur is een belangrijk beleidsveld en een grote post op de begroting. In 2005 was de start van de uitvoering van de Bedrijvenweg-Wijnbergsebrug een belangrijk project. Op 16 december 2004 stelde de gemeenteraad een investeringsbudget beschikbaar van ruim 11 miljoen euro voor de aanleg van de
Bedrijvenweg-Wijnbergsebrug. Op 8 februari 2005 verleende het college een aannemerscombinatie opdracht voor het ontwerp, de realisatie en het 15-jarig onderhoud van Bedrijvenweg, Wijnbergsebrug en de verkeersregelinstallaties. Op 22 februari 2005 tekenden de gemeente en de aannemerscombinatie het contract. De aanleg van deze weg en brug is met vier maanden vertraagd. De aanleiding voor de vertraging was het beschikbaar komen van nieuwe cijfers (prognoses) over de verkeersintensiteiten op de wegen. Besloten is om vast te houden aan de oorspronkelijke berekeningen en geen technische aanpassingen door te voeren. Uitgangspunt is verder dat het budget nu ook voorziet in de aanleg van voet-/fietspaden en busvoorzieningen. Hierdoor is voor hetzelfde geld meer gerealiseerd dan oorspronkelijk was afgesproken. De uitvoering startte uiteindelijk in augustus 2005. De bedrijvenweg is sinds mei 2006 gedeeltelijk in gebruik.
Een ander groot infrastructureel werk is de aanleg van rotondes en een nieuw wegdek in de Weemstraat. De Weemstraat is de belangrijke verbinding tussen de A18 en Liemersweg. Resultaat van de werkzaamheden is dat de verkeersveiligheid en verkeersafwikkeling duidelijk zijn verbeterd in Doetinchem-West. Deze opdracht is binnen het budget gebleven.

Verantwoording Masterplan Schil/projecten
Een ander groot beleidsveld is De Schil. Doel van het Masterplan Schil is de regie naar de gemeente toe te trekken over de ruimtelijke en functionele kwaliteit van het gebied rondom de binnenstad. Het Masterplan Schil omvat diverse bouwinitiatieven in het bestaande stedelijke gebied, zoals plannen voor Heelweg, Ruimzicht, het Connexxionterrein, De Veentjes,
Varkensweide, Veemarkt, Hamburgerbroek en vele andere plannen. De verplaatsing van de schouwburg van De Veentjes naar het Connexxionterrein valt daarbij natuurlijk op.
Voor Hamburgerbroek is een nieuw plan opgesteld waarin, vanwege de financiële haalbaarheid, de papierfabriek blijft gehandhaafd. De plannen voor IJsseltuinen en Wijnbergen zijn in 2005 zo ver gekomen, dat in 2006 gestart kan worden met woningbouw.
De herstructurering van Oosseld verloopt volgens plan. In Wehl is het woonzorgcentrum Oldershove gerealiseerd. In Gaanderen vorderen de plannen voor het Pelgrimterrein.

Verantwoording Wet op de maatschappelijke ondersteuning In 2005 is veel energie gestoken in de voorbereidingen voor de invoering van de Wet op de maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Deze wet gaat in op 1 januari 2007. Doetinchem is een van de zesentwintig proeftuingemeenten en een van de acht gemeenten voor de pilot meervoudige huishoudelijke verzorging. Mede naar aanleiding van deze pilot heeft de Tweede Kamer besloten om de volledige huishoudelijke verzorging vanuit de AWBZ over te hevelen naar de Wmo (en niet de enkelvoudige zoals eerst de bedoeling was). Doetinchem plaatst de invoering van de Wmo in het perspectief van het te ontwikkelen sociaal actieprogramma, waarin terreinen als welzijn, zorg, werk, inkomen, onderwijs, integratie en vrije tijdsactiviteiten op een integrale manier aan elkaar verbonden worden. De invoering van de Wmo is een belangrijke aanleiding voor deze manier van werken. In 2005 is veel overlegd met partners in de stad, zoals cliëntenorganisaties en met andere overheden. Er is nog veel werk te doen, maar de voorbereidingen liggen op schema.

Verantwoording prestatieafspraken
In 2005 voerde de gemeente een nieuwe manier van werken in, waarbij resultaten meetbaar worden en daardoor ook beter te beoordelen. Het betreft zowel afspraken met partners als met onderdelen van de gemeentelijke organisatie. Een van deze afspraken betreft de afhandeling van post. Voor de inwoners van Doetinchem is het belangrijk dat zij snel antwoord krijgen op een vraag. Jaarlijks komen er 21.000 poststukken binnen bij de gemeente. De gemeente stelde zich de norm dat brieven (ongeveer 5.600 stuks van alle binnengekomen post) binnen vijf weken moeten zijn beantwoord. In 2005 is dit gelukt. De vijfwekennorm wordt al geruime tijd niet meer overschreden.

Verantwoording bezuinigingen
De begroting 2005 was de eerste begroting van de samengevoegde nieuwe gemeente Doetinchem. Voor de begroting 2005 gaf de gemeenteraad het college kaders mee in de vorm het scenario coach+ met bijbehorende ombuigingsopdrachten. Concreet betekent dit dat de gemeente binnen drie jaar (periode 2006 t/m 2008) EUR 3,1 miljoen op de gemeentelijke begroting moet bezuinigen. In het kader van de takendiscussie is in 2005 ook hard gewerkt aan een nieuw subsidiebeleid. Bij de uitwerking van de raadsopdracht is intensief overlegd met partners, zoals (sport)vereniging, instellingen en (economische) partners. In het raadsvoorstel is rekening gehouden met de wens van de raad om niet alleen te bezuinigen, maar ook andere accenten te leggen en vernieuwingen te realiseren. In 2006 worden de bezuinigingen en ombuigingen gerealiseerd.