Gemeente Doetinchem sluit 2005 af met financieel positief resultaat
-14 juni 2006-
Het college van burgemeester en wethouders heeft de jaarstukken 2005
vastgesteld. In deze zogenaamde jaarrekening legt de gemeente
verantwoording af voor de uitgaven en inkomsten in 2005. Daartoe
vergelijkt de gemeente de inkomsten en uitgaven met dezelfde posten in
de begroting 2005. Het resultaat van 2005 is EUR 823.000,- positief
ten opzichte van de begroting 2005.
Daarnaast was de gemeente wettelijk verplicht in het kader van het
Besluit begroting en verantwoording om een aantal zaken boekhoudkundig
anders te verwerken. Hierdoor moest de jaarrekening met ruim EUR 6
miljoen worden bijgesteld. De raad behandelt de jaarrekening op 6 juli
2006.
Positief resultaat
Het positieve resultaat is vooral het gevolg van een aantal
meevallers, zoals de bijdrage van de Veiligheidsraad voor de brandweer
(EUR 32.000,-), minder uitgaven voor de Wet voorziening gehandicapten
(EUR 237.000,-), hogere belastingopbrengsten (EUR 342.000,-) en een
rentevoordeel van EUR 745.000,-, dat het gevolg is van het later
uitvoeren van projecten dan gepland. Daarnaast waren er tegenvallers,
zoals minder dekking van de loonkosten (EUR 938.000,-) en
voorzieningen Wedeo (EUR 82.000,-).
Verantwoording infrastructuur
Doel van de jaarrekening is verantwoording af te leggen over het
beleid. De infrastructuur is een belangrijk beleidsveld en een grote
post op de begroting. In 2005 was de start van de uitvoering van de
Bedrijvenweg-Wijnbergsebrug een belangrijk project. Op 16 december
2004 stelde de gemeenteraad een investeringsbudget beschikbaar van
ruim 11 miljoen euro voor de aanleg van de
Bedrijvenweg-Wijnbergsebrug. Op 8 februari 2005 verleende het college
een aannemerscombinatie opdracht voor het ontwerp, de realisatie en
het 15-jarig onderhoud van Bedrijvenweg, Wijnbergsebrug en de
verkeersregelinstallaties. Op 22 februari 2005 tekenden de gemeente en
de aannemerscombinatie het contract. De aanleg van deze weg en brug is
met vier maanden vertraagd. De aanleiding voor de vertraging was het
beschikbaar komen van nieuwe cijfers (prognoses) over de
verkeersintensiteiten op de wegen. Besloten is om vast te houden aan
de oorspronkelijke berekeningen en geen technische aanpassingen door
te voeren. Uitgangspunt is verder dat het budget nu ook voorziet in de
aanleg van voet-/fietspaden en busvoorzieningen. Hierdoor is voor
hetzelfde geld meer gerealiseerd dan oorspronkelijk was afgesproken.
De uitvoering startte uiteindelijk in augustus 2005. De bedrijvenweg
is sinds mei 2006 gedeeltelijk in gebruik.
Een ander groot infrastructureel werk is de aanleg van rotondes en een
nieuw wegdek in de Weemstraat. De Weemstraat is de belangrijke
verbinding tussen de A18 en Liemersweg. Resultaat van de werkzaamheden
is dat de verkeersveiligheid en verkeersafwikkeling duidelijk zijn
verbeterd in Doetinchem-West. Deze opdracht is binnen het budget
gebleven.
Verantwoording Masterplan Schil/projecten
Een ander groot beleidsveld is De Schil. Doel van het Masterplan Schil
is de regie naar de gemeente toe te trekken over de ruimtelijke en
functionele kwaliteit van het gebied rondom de binnenstad. Het
Masterplan Schil omvat diverse bouwinitiatieven in het bestaande
stedelijke gebied, zoals plannen voor Heelweg, Ruimzicht, het
Connexxionterrein, De Veentjes,
Varkensweide, Veemarkt, Hamburgerbroek en vele andere plannen. De
verplaatsing van de schouwburg van De Veentjes naar het
Connexxionterrein valt daarbij natuurlijk op.
Voor Hamburgerbroek is een nieuw plan opgesteld waarin, vanwege de
financiële haalbaarheid, de papierfabriek blijft gehandhaafd. De
plannen voor IJsseltuinen en Wijnbergen zijn in 2005 zo ver gekomen,
dat in 2006 gestart kan worden met woningbouw.
De herstructurering van Oosseld verloopt volgens plan. In Wehl is het
woonzorgcentrum Oldershove gerealiseerd. In Gaanderen vorderen de
plannen voor het Pelgrimterrein.
Verantwoording Wet op de maatschappelijke ondersteuning
In 2005 is veel energie gestoken in de voorbereidingen voor de
invoering van de Wet op de maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Deze
wet gaat in op 1 januari 2007. Doetinchem is een van de zesentwintig
proeftuingemeenten en een van de acht gemeenten voor de pilot
meervoudige huishoudelijke verzorging. Mede naar aanleiding van deze
pilot heeft de Tweede Kamer besloten om de volledige huishoudelijke
verzorging vanuit de AWBZ over te hevelen naar de Wmo (en niet de
enkelvoudige zoals eerst de bedoeling was). Doetinchem plaatst de
invoering van de Wmo in het perspectief van het te ontwikkelen sociaal
actieprogramma, waarin terreinen als welzijn, zorg, werk, inkomen,
onderwijs, integratie en vrije tijdsactiviteiten op een integrale
manier aan elkaar verbonden worden. De invoering van de Wmo is een
belangrijke aanleiding voor deze manier van werken. In 2005 is veel
overlegd met partners in de stad, zoals cliëntenorganisaties en met
andere overheden. Er is nog veel werk te doen, maar de voorbereidingen
liggen op schema.
Verantwoording prestatieafspraken
In 2005 voerde de gemeente een nieuwe manier van werken in, waarbij
resultaten meetbaar worden en daardoor ook beter te beoordelen. Het
betreft zowel afspraken met partners als met onderdelen van de
gemeentelijke organisatie. Een van deze afspraken betreft de
afhandeling van post. Voor de inwoners van Doetinchem is het
belangrijk dat zij snel antwoord krijgen op een vraag. Jaarlijks komen
er 21.000 poststukken binnen bij de gemeente. De gemeente stelde zich
de norm dat brieven (ongeveer 5.600 stuks van alle binnengekomen post)
binnen vijf weken moeten zijn beantwoord. In 2005 is dit gelukt. De
vijfwekennorm wordt al geruime tijd niet meer overschreden.
Verantwoording bezuinigingen
De begroting 2005 was de eerste begroting van de samengevoegde nieuwe
gemeente Doetinchem. Voor de begroting 2005 gaf de gemeenteraad het
college kaders mee in de vorm het scenario coach+ met bijbehorende
ombuigingsopdrachten. Concreet betekent dit dat de gemeente binnen
drie jaar (periode 2006 t/m 2008) EUR 3,1 miljoen op de gemeentelijke
begroting moet bezuinigen. In het kader van de takendiscussie is in
2005 ook hard gewerkt aan een nieuw subsidiebeleid. Bij de uitwerking
van de raadsopdracht is intensief overlegd met partners, zoals
(sport)vereniging, instellingen en (economische) partners. In het
raadsvoorstel is rekening gehouden met de wens van de raad om niet
alleen te bezuinigen, maar ook andere accenten te leggen en
vernieuwingen te realiseren. In 2006 worden de bezuinigingen en
ombuigingen gerealiseerd.
Gemeente Doetinchem