Verbetering vermogenspositie gemeente Doetinchem in 2006
-14 juni 2006-
Op dinsdag 6 juni heeft het college van burgemeester en wethouders de
eerste bestuursrapportage 2006 vastgesteld. Met deze
bestuursrapportage wordt gerapporteerd over de uitvoering van de
Begroting 2006 in het eerste kwartaal van 2006. Dit is een
afwijkingenrapportage waarin de informatie staat over activiteiten en
projecten waarvan de uitvoering inhoudelijk en/of financieel opvallend
afwijkt van de Begroting 2006.
De eerste bestuursrapportage laat een te verwachten financieel
voordeel zien van ruim EUR 3 miljoen, waardoor invulling gegeven kan
worden aan de benodigde verbetering van de vermogenspositie. De
gemeenteraad behandelt de eerste bestuursrapportage 2006 op 6 juli
2006.
Financieel voordeel
Uit de eerste bestuursrapportage blijkt dat gemeente Doetinchem een
financieel voordeel verwacht. Nog niet alle risico's zijn in kaart
gebracht en dit kan negatieve financiële consequenties hebben omdat
voor financiële risico's voorzieningen moeten worden getroffen. De
algemene reserve van gemeente Doetinchem voldoet momenteel niet aan de
vastgestelde eis, hiervoor is nog ruim EUR 7 miljoen nodig. Veel
acties zijn er op gericht om de huidige vermogenspositie te verbeteren
en het ziet er vooralsnog naar uit dat de eerste stap in 2006 gezet
wordt. Het te verwachten financieel voordeel van ruim EUR 3 miljoen
wordt voornamelijk gerealiseerd door de verkoop van de preferente
aandelen Vitens. Overige incidentele voor- en nadelen zijn aan elkaar
gelijk.
Afwijkingenrapportage
De bestuursrapportage 2006 is een zgn. afwijkingendocument. Dit legt
veelal de nadruk op het slechte nieuws omdat aangegeven wordt welke
beleidsprestaties (nog) niet zijn gehaald. Het is goed om te weten dat
de meeste beleidsprestaties goed op koers liggen.
Mobiliteitsvisie
De ambitie om de concept-mobiliteitsvisie op 6 juli 2006 door de
gemeenteraad te laten vaststellen zal niet worden gehaald. De raad
heeft op 23 maart besloten een commissie van raadsleden in het leven
te roepen die het voortouw neemt in het proces, concrete voorstellen
doet om de kaderstellende discussie goed te kunnen voeren en het
college handvatten aanreikt om een nieuw voorstel Mobiliteitsvisie
Overwegen aan de gemeenteraad voor te stellen. Dit betekent een forse
vertraging voor het gereedkomen van de visie. De einddatum is
afhankelijk van de voorstellen van de raadscommissie.
Het onderdeel `herijken fondsen' staat los van de andere onderdelen
van de mobiliteitsvisie en gaat conform de planning gewoon door in de
tweede helft van 2006. De manier waarop het fonds bovenwijks en
mobiliteitsfonds worden gevoed en de bestedingen vanuit deze fondsen
zullen worden geëvalueerd.
Projecten
De visieprojecten `Coach Plus in de samenleving' en `Plattelandsvisie'
verlopen uitstekend en ook de herstructurering van Oosseld verloopt
volgens plan. In het rijtje van volgens verwachting lopende projecten
kunnen ook `Land van Wehl' en de totstandkoming van een
`Wijkvisie voor Noord' genoemd worden. Daarnaast lopen er diverse
activiteiten ter verbetering van de dienstverlening.
Eind 2006 zou het Masterplan Schil definitief worden vastgesteld. De
programmatische consequenties van het definitieve mobiliteitsplan
dienen verwerkt te worden in het Masterplan Schil. Op dit moment is de
verwachting dat het voorlopige mobiliteitsplan op zijn vroegst in
januari 2007 zal zijn afgerond. Vervolgens kan op zijn vroegst in
februari 2007 het Masterplan Schil voor inspraak worden vrijgegeven en
na de vaststelling van het mobiliteitsplan in september 2007 worden
vastgesteld. Om snel te kunnen anticiperen op de mobiliteitsvisie
wordt voor het Masterplan Schil in de planvoorbereiding rekening
gehouden met meerdere scenario's voor de infrastructuur.
Desalniettemin betekent vertraging van de mobiliteitsvisie ook een
vertraging van het Masterplan Schil van circa 6 tot 12 maanden en een
latere realisatie van de inrichting van de deelgebieden behorende tot
de Schil.
Gemeente Doetinchem