Gemeente Doetinchem

Verbetering vermogenspositie gemeente Doetinchem in 2006


-14 juni 2006-
Op dinsdag 6 juni heeft het college van burgemeester en wethouders de eerste bestuursrapportage 2006 vastgesteld. Met deze bestuursrapportage wordt gerapporteerd over de uitvoering van de Begroting 2006 in het eerste kwartaal van 2006. Dit is een afwijkingenrapportage waarin de informatie staat over activiteiten en projecten waarvan de uitvoering inhoudelijk en/of financieel opvallend afwijkt van de Begroting 2006.

De eerste bestuursrapportage laat een te verwachten financieel voordeel zien van ruim EUR 3 miljoen, waardoor invulling gegeven kan worden aan de benodigde verbetering van de vermogenspositie. De gemeenteraad behandelt de eerste bestuursrapportage 2006 op 6 juli 2006.

Financieel voordeel
Uit de eerste bestuursrapportage blijkt dat gemeente Doetinchem een financieel voordeel verwacht. Nog niet alle risico's zijn in kaart gebracht en dit kan negatieve financiële consequenties hebben omdat voor financiële risico's voorzieningen moeten worden getroffen. De algemene reserve van gemeente Doetinchem voldoet momenteel niet aan de vastgestelde eis, hiervoor is nog ruim EUR 7 miljoen nodig. Veel acties zijn er op gericht om de huidige vermogenspositie te verbeteren en het ziet er vooralsnog naar uit dat de eerste stap in 2006 gezet wordt. Het te verwachten financieel voordeel van ruim EUR 3 miljoen wordt voornamelijk gerealiseerd door de verkoop van de preferente aandelen Vitens. Overige incidentele voor- en nadelen zijn aan elkaar gelijk.

Afwijkingenrapportage
De bestuursrapportage 2006 is een zgn. afwijkingendocument. Dit legt veelal de nadruk op het slechte nieuws omdat aangegeven wordt welke beleidsprestaties (nog) niet zijn gehaald. Het is goed om te weten dat de meeste beleidsprestaties goed op koers liggen.

Mobiliteitsvisie
De ambitie om de concept-mobiliteitsvisie op 6 juli 2006 door de gemeenteraad te laten vaststellen zal niet worden gehaald. De raad heeft op 23 maart besloten een commissie van raadsleden in het leven te roepen die het voortouw neemt in het proces, concrete voorstellen doet om de kaderstellende discussie goed te kunnen voeren en het college handvatten aanreikt om een nieuw voorstel Mobiliteitsvisie Overwegen aan de gemeenteraad voor te stellen. Dit betekent een forse vertraging voor het gereedkomen van de visie. De einddatum is afhankelijk van de voorstellen van de raadscommissie. Het onderdeel `herijken fondsen' staat los van de andere onderdelen van de mobiliteitsvisie en gaat conform de planning gewoon door in de tweede helft van 2006. De manier waarop het fonds bovenwijks en mobiliteitsfonds worden gevoed en de bestedingen vanuit deze fondsen zullen worden geëvalueerd.

Projecten
De visieprojecten `Coach Plus in de samenleving' en `Plattelandsvisie' verlopen uitstekend en ook de herstructurering van Oosseld verloopt volgens plan. In het rijtje van volgens verwachting lopende projecten kunnen ook `Land van Wehl' en de totstandkoming van een `Wijkvisie voor Noord' genoemd worden. Daarnaast lopen er diverse activiteiten ter verbetering van de dienstverlening. Eind 2006 zou het Masterplan Schil definitief worden vastgesteld. De programmatische consequenties van het definitieve mobiliteitsplan dienen verwerkt te worden in het Masterplan Schil. Op dit moment is de verwachting dat het voorlopige mobiliteitsplan op zijn vroegst in januari 2007 zal zijn afgerond. Vervolgens kan op zijn vroegst in februari 2007 het Masterplan Schil voor inspraak worden vrijgegeven en na de vaststelling van het mobiliteitsplan in september 2007 worden vastgesteld. Om snel te kunnen anticiperen op de mobiliteitsvisie wordt voor het Masterplan Schil in de planvoorbereiding rekening gehouden met meerdere scenario's voor de infrastructuur. Desalniettemin betekent vertraging van de mobiliteitsvisie ook een vertraging van het Masterplan Schil van circa 6 tot 12 maanden en een latere realisatie van de inrichting van de deelgebieden behorende tot de Schil.