Dak- en thuislozen krijgen eigen pinpas
Deze week ontvangen alle 120 dak- en thuislozen die een uitkering
krijgen van de gemeente Breda een eigen pinpas. Met de `prepaid debit
card' en een persoonlijke pincode kunnen zij hun wekelijkse uitkering
voortaan opnemen bij betaalautomaten, in plaats van ophalen aan de
kas. Met deze maatregel wil de gemeente de veiligheid van dak- en
thuislozen vergroten.
Sinds enige tijd heeft de gemeente proefgedraaid met het systeem met
Prepaid Debit Cards. Voortaan krijgen zij niet meer wekelijks hun
uitkering bij de gemeentelijke kas, maar krijgen zij het bedrag
gestort op een speciale bankrekening. Daarmee kunnen ze pinnen bij
bankautomaten.
Het verbeteren van de veiligheid van dak- en thuislozen is de
belangrijkste reden voor de gemeente om het systeem in te voeren. Tot
nog toe haalden dak- en thuislozen hun wekelijkse uitkering op vaste
tijdstippen op bij de kas aan de Vlaszak. Met het pasjessysteem kunnen
dak- en thuislozen hun geld opnemen op een zelf gekozen tijdstip en
plaats. Ook kunnen zij geld in kleinere hoeveelheden opnemen.
Wel blijven dak- en thuislozen verplicht om zich iedere week te melden
bij hun contactpersoon bij de gemeente, om bijvoorbeeld de post op te
halen. De gemeente fungeert als postadres voor de meeste dak- en
thuislozen. Ook kunnen zij bij hun contactpersoon terecht met vragen
over de bankpas, zoals verlies of diefstal of een vergeten pincode. De
contactpersonen voor dak- en thuislozen verhuizen op korte termijn van
de Vlaszak naar het bedrijfsverzamelgebouw de Brug aan de Claudius
Prinsenlaan 14.
Breda is niet de eerste gemeente met een bankpasjessysteem. De Prepaid
Debit Card werd eerder met succes ingevoerd in onder meer de gemeente
Apeldoorn.
Breda, 16 juni 2006
Gemeente Breda