Gemeente Breda

Dak- en thuislozen krijgen eigen pinpas

Deze week ontvangen alle 120 dak- en thuislozen die een uitkering krijgen van de gemeente Breda een eigen pinpas. Met de `prepaid debit card' en een persoonlijke pincode kunnen zij hun wekelijkse uitkering voortaan opnemen bij betaalautomaten, in plaats van ophalen aan de kas. Met deze maatregel wil de gemeente de veiligheid van dak- en thuislozen vergroten.

Sinds enige tijd heeft de gemeente proefgedraaid met het systeem met Prepaid Debit Cards. Voortaan krijgen zij niet meer wekelijks hun uitkering bij de gemeentelijke kas, maar krijgen zij het bedrag gestort op een speciale bankrekening. Daarmee kunnen ze pinnen bij bankautomaten.

Het verbeteren van de veiligheid van dak- en thuislozen is de belangrijkste reden voor de gemeente om het systeem in te voeren. Tot nog toe haalden dak- en thuislozen hun wekelijkse uitkering op vaste tijdstippen op bij de kas aan de Vlaszak. Met het pasjessysteem kunnen dak- en thuislozen hun geld opnemen op een zelf gekozen tijdstip en plaats. Ook kunnen zij geld in kleinere hoeveelheden opnemen.

Wel blijven dak- en thuislozen verplicht om zich iedere week te melden bij hun contactpersoon bij de gemeente, om bijvoorbeeld de post op te halen. De gemeente fungeert als postadres voor de meeste dak- en thuislozen. Ook kunnen zij bij hun contactpersoon terecht met vragen over de bankpas, zoals verlies of diefstal of een vergeten pincode. De contactpersonen voor dak- en thuislozen verhuizen op korte termijn van de Vlaszak naar het bedrijfsverzamelgebouw de Brug aan de Claudius Prinsenlaan 14.

Breda is niet de eerste gemeente met een bankpasjessysteem. De Prepaid Debit Card werd eerder met succes ingevoerd in onder meer de gemeente Apeldoorn.

Breda, 16 juni 2006