Partij van de Arbeid


Den Haag, 16 juni 2006


Vragen van het leden Depla en Noorman-Den Uyl ( beiden PvdA) aan de staatssecretaris van Financiën


over de problemen bij woningcorporaties bij de uitvoering van de huurtoeslag


1. Klopt het dat 5% van de aanvragen voor huurtoeslag sinds de invoering van de AWIR niet correct en binnen de gestelde termijn is verwerkt? Zo ja, klopt het dat huurders die onder deze 5% vallen, veelal maanden moesten wachten op de juiste toeslag? Bent u op de hoogte van de klachten van huurders die aangeven nog steeds te wachten op het juiste voorschot huurtoeslag?


2. Kent u de signalen van woningcorporaties die aangeven de geclusterde betalingen van toeslagen onder vermelding van slechts het sofi-nummer van de betreffende huurders, niet te kunnen verwerken? Is het u bekend dat dit veelal de herstelbetalingen betreffen van huurders die sinds maanden niet de juiste toeslag ontvangen? Kunt u aangeven welke acties u gaat ondernemen om dit knelpunt op te lossen?


3. Kent u de klachten van corporatiemedewerkers over de beperkte medewerking van de Belastingdienst bij vragen namens of over individuele toeslag aanvragen? Zo ja, welke acties heeft u tot op heden ondernomen om deze klachten op te lossen?


4. Kunt u aangeven op welke wijze de privacyregels van de Belastingdienst van invloed zijn op de medewerking van de Belastingdienst bij vragen van corporaties? Kunt u dit tevens aangeven voor de ondersteuning vanuit de backoffice medewerkers van de Belastingdienst voor de woningcorporaties?


5. Bent u op de hoogte van klachten over de gebrekkige mogelijkheden voor ondersteuning door de voormalige Huursubsidie Informatie Punten (HIP`s)? Klopt het in het systeem waarmee inzicht wordt geboden in het verloop van de behandeling van de aanvragen, de voorschotbedragen en data voor uitbetaling ontbreken? Klopt het dat tevens medewerkers van de steunpunten bij de Belastingdienst niet terecht kunnen voor vragen over of aanvragen namens individuele huurders?


6. Kunt u aangeven welke actie u op korte termijn zal ondernemen om de mogelijkheden voor ondersteuning door de voormalige HIP`s te verbeteren?


7. Bent u op de hoogte van de toename van de administratieve last van de woningcorporaties sinds de invoering van de huurtoeslag? Zo ja, welke acties heeft u tot op heden genomen om de administratieve last te beperken? Kunt u aangeven welke acties u op korte termijn zal ondernemen om de administratieve last te verlichten?


8. Bent u bereid de dagelijkse problemen en administratieve lasten van woningcorporaties bij het uitvoeren van de huurtoeslag aan den lijven te ondervinden door een dag bij de financiële administratie van een woningcorporatie mee te draaien?


9. Kunt u deze vragen voor 25 juni beantwoorden?


Met vriendelijke groet,


Chantal Linnemann

Secretaresse Voorlichting


Tweede Kamer-fractie Partij van de Arbeid

Plein 2

K 104

Postbus 20018

2500 EA Den Haag

Tel: 070 318 2694

Fax: 070 318 2800

c.linnemann@tweedekamer.nl