Gemeente Waalwijk
College geeft Meedoen en Meedenken vorm
Collegeprogramma 2006- 2010
De afgelopen weken heeft het college van Waalwijk gewerkt aan haar
programma tot en met 2010. Dit collegeprogramma geeft inzicht in de
activiteiten die de gemeente in deze periode gaat uitvoeren en met
welk doel dat gebeurt. De uitwerking van het coalitie-akkoord in dit
collegeprogramma is een nadere concretisering:
-van de voornemens en doelstellingen in dat akkoord;
-van doelen op beleidsvelden die in het akkoord nog niet waren
meegenomen;
-van activiteiten die de komende 4 jaar nodig zijn om de
doelstellingen te realiseren;
-van resultaten die de activiteiten opleveren;
-van de financiële onderbouwing en motivering van keuzes.
Het collegeprogramma laat zien welke richting het college de komende
jaren kiest en welke stappen daarvoor nodig zijn. Het college
presenteert een sluitend meerjarenbeleid. Er is een aantal moeilijke
keuzes gemaakt om dit te bereiken. Vooralsnog is ons dat wel gelukt,
aldus wethouder Peter van Dongen. Veel nieuw beleid kan tot stand
komen door een andere benadering en aanpak. Dit is echter niet altijd
mogelijk. Hierdoor is aan een beperkte lastenverzwaring in de komende
jaren niet te ontkomen. Nieuwe impulsen met financiële consequenties
worden goed gedoseerd. Lastenverzwaring is dan evenwichtig verdeeld en
zoveel mogelijk geconcentreerd op terreinen waar dit gerechtvaardigd
is. Bijvoorbeeld bij nieuwe voorzieningen of bij onbalans tussen wat
iets kost en wat het opbrengt.
Per speerpunt zijn maatregelen opgenomen. Hieraan worden de komende
jaren extra financiële impulsen gegeven. Die doen recht aan de visie
en de duidelijke intenties zoals aangeduid in het coalitieakkoord. Het
college stelt voorop dat het beleid en de uitvoering ervan erop is
gericht dat onze burgers, en met de name doelgroepen die achterstanden
hebben, mee kunnen doen aan de samenleving. Daarnaast wil het college
zorgen ook dat beleid en uitvoering interactief met meedenkende
burgers tot stand komt.
Accenten op zes gebieden
Op zes gebieden gaat het college zich extra profileren:
Duurzaamheid
Gebiedsgericht werken in samenhang met herstructurering en beheer
openbare ruimte.
Dienstbaarheid
Veiligheid
Volkshuisvesting
Sociale activering
Ad 1. Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt de komende jaren als een strategisch project in de
organisatie neergezet. Daarmee krijgt het een plek in de
gemeentelijke processen. Daarnaast werkt het college aan de
Duurzaamheidsagenda met een 4-jaren programma waarin concrete en
meetbare doelstellingen staan.
Ad 2. Gebiedsgericht werken in samenhang met herstructurering en
beheer openbare ruimte
De volgende zaken streeft het college na:
Fondsvorming voor leefbaarheid in de wijken te beginnen met een
storting van
800.000,--;
Afstemmen en linken van activiteiten en budgetten die betrekking
hebben op regulier onderhoud, voortvloeien uit ISV of hun oorsprong
ontlenen aan leefbaarheidsverhogende maatregelen uit WOPs en DOPs;
Zorgen dat planvorming binnen WOPs en DOPs beter genormeerd wordt op
basis van de beschikbare middelen;
de beschikbare middelen verdelen over de wijken op basis van
prioritering. Daarbij extra aandacht voor de aandachtswijken.
In volgende jaren streven naar groei van het fonds.
Naast de bovenstaande punten werkt het college aan een voorstel om tot
een andere opzet van wijktafels te komen die de invloed van bewoners
verder optimaliseert.
Beheer openbare ruimte in relatie tot gebiedsgericht werken
Burgers hechten aan een goed verzorgde openbare ruimte. Dit betekent
dat er meer geïnvesteerd gaat worden in wegenonderhoud (op basis van
kwaliteitsnormen) en openbare verlichting.
Ad 3. Dienstbaarheid
Het college beschouwt dienstbaarheid, dienstverlening en
betrouwbaarheid als primaire kernwaarden waarop men hen mag
aanspreken. Dit betekent:
Kwaliteitshandvesten introduceren
Periodieke klanttevredenheidsonderzoeken
Vereenvoudigen van aanvraagprocedures / verkorten van de
afdoeningstermijnen d.m.v. deregulering. Vooruitlopen op
omgevingsvergunning.
Uitbreiden van dienstverlening via Internet.
Ad 4. Veiligheid
Verbeteren van het veiligheidsgevoel en bevorderen van
gedragsverandering krijgen in meerdere beleidsvelden, zoals openbare
orde, brandweer, gezondheidszorg, milieu, jeugdbeleid,
volkshuisvesting, WOPs en DOPs en verkeer, een plek bij het
ontwikkelen van beleid. Voor de brandweer komt er extra geld om te
oefenen.
Ad 5. Volkshuisvesting
Volkshuisvestingsbeleid is, zoals in het coalitieakkoord verwoord, een
speerpunt voor dit college omdat het als motor en katalysator geldt om
de leefbaarheid in de gemeente en de sociale cohesie in de wijken op
een hoger plan te brengen. Vooral jongeren, starters en senioren zijn
de doelgroepen die moeten profiteren van onze inspanning. Dit moet
resulteren in collectief opdrachtgeverschap, niet alleen in Driessen,
maar zo snel mogelijk ook op andere locaties.
Herstructurering als onderdeel van volkshuisvesting en gebiedsgericht
werken
Een belangrijk item de komende jaren vormt het aanpakken van de oudere
wijken. Die moeten immers leefbaar blijven en via de stedelijk
vernieuwing, de gebiedsgerichte aanpak en in goede samenwerking met de
woningbouwvereniging en bewoners wordt daar volop op ingezet.
Ad 6. Sociale activering
Sociale activering en aandacht voor doelgroepen met achterstanden
geldt voor het college als basiswaarde en vertrekpunt voor
doelstellingen en activiteiten binnen alle beleidsvelden, of het nu
gaat om volkshuisvesting, arbeidsmarktbeleid, jeugd, ouderen, cultuur
etc. Het college doet een extra financieel impuls van 241.000,-
(structureel) en een incidenteel impuls van 688.250,- voor het
peuterspeelzaalbeleid, het ouderenbeleid, jeugd- en jongerenbeleid
(ook in relatie tot scholing en werken), het ondersteuningspunt sport
en welzijn, sportbeleid, cultuur, schuldhulpverlening, vrijwilligers
en de uitvoering van de WMO. Dat wordt een mega-operatie waarin de
gemeente Waalwijk zijn voortrekkersrol wil blijven continueren en die
voor burgers zo geruisloos mogelijk moet gaan verlopen. De gemeente
wil ook meer doen dan uitsluitend het verplichte pakket. Het college
gaat de notitie Armoede is meer dan gebrek aan geld verder uitwerken.
Bij de kostenregeling alarmering de eigen bijdrage voor
personenalarmering voor mensen met een inkomen tot 112% van het
sociaal minimum vergoeden.
Woningaanpassingen meer aansluiten bij de woonwensen van de aanvrager
waardoor o.a. het primaat van verhuizen minder stringent zal worden
gehanteerd.
Ruimtescheppende maatregelen en inzet vermogen
Om de bovenstaande zaken te kunnen uitvoeren is extra geld nodig.
Naast het in het coalitieakkoord beschreven acties rondom de OZB gaat
het college jaarlijks de OZB extra verhogen met 1% voor eigenaren van
woningen. Het college vindt dat terecht omdat de inkomsten uit de OZB
150.000,-- lager uitvallen. Daarnaast gaan de tarieven voor zwembaden
en buitensportaccommodaties omhoog en gaan de welzijnssubsidies
beperkt omlaag. De tarieven gaan omhoog vanwege de aanzienlijke
investeringen in voorzieningen en onderhoud die worden gedaan en de
onbalans tussen baten en lasten. Op personeelskosten wordt ten slotte
150.000,- structureel bezuinigd.
Naast deze maatregelen worden de reserves van de gemeente nog
aangesproken voor ruim 1.000.000,--.
Publicatie datum 15-06-2006