Rechtbank Zutphen
Bezoekers rechtbank Zutphen beoordelen dienstverlening
Tweede klantwaarderingsonderzoek geeft ontwikkelingen in de tijd aan
De professionele partners en rechtzoekenden, die eind 2005 aan het
Klantwaarderingsonderzoek van de rechtbank Zutphen deelnamen, zijn
"door de bank genomen" tevreden met de dienstverlening van de
rechtbank. De rechtbank scoort gemiddeld 83 % tevredenheid. De
gemiddelde score van alle deelnemende gerechten aan het onderzoek ligt
op 84 %. De tevredenheid over het optreden van de rechter ter zitting
is toegenomen, alsmede de tevredenheid van de professionele klanten
over de administratieve zaaksbehandeling en de doorlooptijden. De
rechtzoekenden vinden dat zaken best nog sneller mogen worden
afgehandeld. Rechtzoekenden en professionele partners hebben nog
steeds een groot vertrouwen in de rechtspraak in Nederland.
Scherp zijn en blijven
Hoewel alle rechtsgebieden, Bestuursrecht, Civiel, Kanton en Straf in
Zutphen een hogere score op de tevredenheid behaalden, blijft de
sector Straf enigszins achter bij de landelijke stijging. Hoewel de
sector een stijging laat zien, scoort de sector lager dan de
gemiddelde score van de sectoren Straf van de deelnemende gerechten.
In de sector Straf is sprake van een grote instroom van zaken en
daardoor een aanzienlijke werkdruk.
Rechtseenheid
De tevredenheid op de rechtseenheid die in 2001 32 % scoorde is in
2005 toegenomen tot 54%. In de rechtbank Zutphen is het afgelopen jaar
veel aandacht besteed aan jurisprudentieoverleg en verbeteringen in
digitale systemen, zodat databanken sneller toegankelijker zijn voor
de medewerkers en intervisie.
De komende tijd zal elke sector (rechtsgebied) de uitkomsten kritisch
analyseren en bekijken of aanpassingen kunnen worden gedaan in het
proces of in de wijze van werken. Daar waar van toepassing zullen ook
klanten in dit traject worden betrokken.
Facilitair
De rechtbank kent sinds augustus 2005 een permanente
detectievoorziening. Uit de uitkomsten van het KWO blijkt een
positievere veiligheidsbeleving in het gerechtsgebouw t.o.v. 2001,
maar op de wijze van detecteren is kritiek. De detectievoorziening
bevindt zich nog in een testperiode, dus waar mogelijk zal de
rechtbank rekening houden met de opmerkingen van de bezoekers. Sinds
2001 heeft de rechtbank de privacy in de wachtruimten en de
informatievoorziening in de openbare ruimten aangepast. Uit het
onderzoek blijkt een positievere waardering, maar in de ogen van de
bezoekers scoren de aanpassingen nog onvoldoende effect.
Tweede Klantwaarderingsonderzoek (KWO)
Dit zijn uitkomsten van het tweede Klantwaarderingsonderzoek (KWO) dat
het bureau Prisma in opdracht van 10 kleine tot middelgrote
rechtbanken, te weten Alkmaar, Almelo, Assen, Dordrecht, Groningen,
Leeuwarden, Maastricht, Middelburg, Roermond en Zutphen, eind oktober
â november 2005 verrichtte. In 2001 voerde Prisma een soortgelijk
onderzoek uit onder 6 middelgrote rechtbanken.
Aan het onderzoek namen in totaal 1878 professionele partners, o.a.
advocaten, professioneel gemachtigden, deskundigen en officieren van
justitie deel en 753 rechtzoekenden. In Zutphen namen 304
professionele partners (totaal 805 aangeschreven) en 95 rechtzoekenden
aan het onderzoek deel. De rechtzoekenden zijn geïnterviewd door
medewerkers van de rechtbank, de professionele partners kregen een
uitgebreide vragenlijst toegezonden.
Het Klantwaarderingsonderzoek is uitgevoerd door Prisma
Organisatieontwikkeling RO, de landelijke dienst voor
kwaliteitsverbetering bij gerechten en parketten.
Publicatie
De rechtbank Zutphen heeft de uitkomsten van het onderzoek voor de
professionele partners samengevat in een brochure. Deze is aan de
partners, aan wie gevraagd is deel te nemen aan het onderzoek,
toegezonden. Daarnaast publiceert de rechtbank zowel de totale
uitkomsten, gebundeld in de uitgave "De zaken meer op orde", en de
eigen uitgave "Klantwaarderingsonderzoek rechtbank Zutphen 2005 en de
eerste reacties van medewerkers".
Het KWO 2005 is een goede graadmeter om alert te blijven, maar de
rechtbank biedt natuurlijk voortdurend de mogelijkheid voor het geven
van tips en suggesties. Via deze website, het gastenboek in de
wachtruimte en de officiële klachtenregeling kunnen professionele
partners en rechtzoekenden voortdurend hun opmerkingen maken.
Bron: Rechtbank Zutphen
Datum actualiteit: 16 juni 2006 Naar boven