Rechtbank Zutphen


Bezoekers rechtbank Zutphen beoordelen dienstverlening

Tweede klantwaarderingsonderzoek geeft ontwikkelingen in de tijd aan

De professionele partners en rechtzoekenden, die eind 2005 aan het Klantwaarderingsonderzoek van de rechtbank Zutphen deelnamen, zijn "door de bank genomen" tevreden met de dienstverlening van de rechtbank. De rechtbank scoort gemiddeld 83 % tevredenheid. De gemiddelde score van alle deelnemende gerechten aan het onderzoek ligt op 84 %. De tevredenheid over het optreden van de rechter ter zitting is toegenomen, alsmede de tevredenheid van de professionele klanten over de administratieve zaaksbehandeling en de doorlooptijden. De rechtzoekenden vinden dat zaken best nog sneller mogen worden afgehandeld. Rechtzoekenden en professionele partners hebben nog steeds een groot vertrouwen in de rechtspraak in Nederland.

Scherp zijn en blijven

Hoewel alle rechtsgebieden, Bestuursrecht, Civiel, Kanton en Straf in Zutphen een hogere score op de tevredenheid behaalden, blijft de sector Straf enigszins achter bij de landelijke stijging. Hoewel de sector een stijging laat zien, scoort de sector lager dan de gemiddelde score van de sectoren Straf van de deelnemende gerechten. In de sector Straf is sprake van een grote instroom van zaken en daardoor een aanzienlijke werkdruk.

Rechtseenheid

De tevredenheid op de rechtseenheid die in 2001 32 % scoorde is in 2005 toegenomen tot 54%. In de rechtbank Zutphen is het afgelopen jaar veel aandacht besteed aan jurisprudentieoverleg en verbeteringen in digitale systemen, zodat databanken sneller toegankelijker zijn voor de medewerkers en intervisie.

De komende tijd zal elke sector (rechtsgebied) de uitkomsten kritisch analyseren en bekijken of aanpassingen kunnen worden gedaan in het proces of in de wijze van werken. Daar waar van toepassing zullen ook klanten in dit traject worden betrokken.

Facilitair

De rechtbank kent sinds augustus 2005 een permanente detectievoorziening. Uit de uitkomsten van het KWO blijkt een positievere veiligheidsbeleving in het gerechtsgebouw t.o.v. 2001, maar op de wijze van detecteren is kritiek. De detectievoorziening bevindt zich nog in een testperiode, dus waar mogelijk zal de rechtbank rekening houden met de opmerkingen van de bezoekers. Sinds 2001 heeft de rechtbank de privacy in de wachtruimten en de informatievoorziening in de openbare ruimten aangepast. Uit het onderzoek blijkt een positievere waardering, maar in de ogen van de bezoekers scoren de aanpassingen nog onvoldoende effect.

Tweede Klantwaarderingsonderzoek (KWO)

Dit zijn uitkomsten van het tweede Klantwaarderingsonderzoek (KWO) dat het bureau Prisma in opdracht van 10 kleine tot middelgrote rechtbanken, te weten Alkmaar, Almelo, Assen, Dordrecht, Groningen, Leeuwarden, Maastricht, Middelburg, Roermond en Zutphen, eind oktober â november 2005 verrichtte. In 2001 voerde Prisma een soortgelijk onderzoek uit onder 6 middelgrote rechtbanken.

Aan het onderzoek namen in totaal 1878 professionele partners, o.a. advocaten, professioneel gemachtigden, deskundigen en officieren van justitie deel en 753 rechtzoekenden. In Zutphen namen 304 professionele partners (totaal 805 aangeschreven) en 95 rechtzoekenden aan het onderzoek deel. De rechtzoekenden zijn geïnterviewd door medewerkers van de rechtbank, de professionele partners kregen een uitgebreide vragenlijst toegezonden.

Het Klantwaarderingsonderzoek is uitgevoerd door Prisma Organisatieontwikkeling RO, de landelijke dienst voor kwaliteitsverbetering bij gerechten en parketten.

Publicatie

De rechtbank Zutphen heeft de uitkomsten van het onderzoek voor de professionele partners samengevat in een brochure. Deze is aan de partners, aan wie gevraagd is deel te nemen aan het onderzoek, toegezonden. Daarnaast publiceert de rechtbank zowel de totale uitkomsten, gebundeld in de uitgave "De zaken meer op orde", en de eigen uitgave "Klantwaarderingsonderzoek rechtbank Zutphen 2005 en de eerste reacties van medewerkers".

Het KWO 2005 is een goede graadmeter om alert te blijven, maar de rechtbank biedt natuurlijk voortdurend de mogelijkheid voor het geven van tips en suggesties. Via deze website, het gastenboek in de wachtruimte en de officiële klachtenregeling kunnen professionele partners en rechtzoekenden voortdurend hun opmerkingen maken.

Bron: Rechtbank Zutphen
Datum actualiteit: 16 juni 2006 Naar boven