VVD


16-6-2006

Europarlement stemt voor strenge regels ter beveiliging burgerluchtvaart

Het Europarlement heeft bepaald dat er gemeenschappelijke normen voor checks, doorzoekingen, bewaking, verboden voorwerpen, patrouilles en andere aspecten van de veiligheid van luchthavens en vliegtuigen in Europa moeten worden gehanteerd. Ook komen er Europese regels voor de aanwezigheid van veiligheidsmedewerkers (sky marshals) op vluchten.

VVD-Europarlementslid Jeanine Hennis-Plasschaert: "Na de aanslagen op 11 september 2001 is er in de Europese Unie wetgeving gekomen waarin de basisvereisten voor de luchtveiligheid werden bepaald. Deze eisen waren echter te complex, werden in de lidstaten verschillend geĂŻnterpreteerd en leidden tot onduidelijkheden. Daar komt nu een einde aan, zodat alle reizigers, vliegmaatschappijen en vliegvelden in Europa weten waar ze aan toe zijn."

Sky marshals mogen aan boord van vliegtuigen wapens dragen als: (1) aan de vereiste veiligheidsvoorwaarden is voldaan, (2) de lidstaat de betrokken luchtvaartmaatschappij hiervoor toestemming heeft verleend en (3) de lidstaat van vertrek, de lidstaat van aankomst en de lidstaten waar overheen wordt gevlogen of waar een tussenstop wordt gemaakt, van tevoren goedkeuring hebben verleend.

Lidstaten mogen zelf bepalen of zij wel of niet veiligheidspersoneel aan boord willen. Lidstaten zijn ook vrij om strengere veiligheidsmaatregelen toe te passen dan de wetgeving voorschrijft. Een controle die al in een lidstaat of derde land dat voldoet aan de gemeenschapseisen is uitgevoerd, hoeft niet opnieuw te worden uitgevoerd.

De kosten van de veiligheidsmaatregelen moeten worden betaald door de luchtvaartpassagiers en de lidstaten gezamenlijk. Kosten of luchthavenkosten die in verband met de veiligheid aan boord in de prijs van een ticket zijn inbegrepen, moeten afzonderlijk worden vermeld op het ticket of op een andere wijze aan de passagier duidelijk worden gemaakt. Indien een lidstaat verder wil gaan dan wat de verordening voorschrijft, dient de lidstaat de kosten van de strengere maatregelen te betalen.

Jeanine Hennis-Plasschaert wijst erop dat de concurrentieverhoudingen moeten worden gewaarborgd: "Ter voorkoming van verstoring van de mededingingsverhoudingen tussen lidstaten, luchthavens en luchtvaartmaatschappijen moet de Europese Commissie zo snel mogelijk een voorstel indienen voor een uniforme regeling voor de financiering van de veiligheidsmaatregelen."