Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
PB06-067
16 juni 2006
Opnieuw hogere omzet voor detailhandel
In april 2006 heeft de detailhandel 5,0 procent meer omgezet dan een jaar
eerder. Vooral de winkels in de non-foodsector hebben flink meer omzet
behaald. De omzet van de detailhandel zit sinds de tweede helft van 2005 in
de lift. Daarvoor had de detailhandel tweeënhalf jaar met voornamelijk
omzetverliezen te maken. De prijzen in de detailhandel lagen in april 0,4
procent hoger dan een jaar eerder. Het omzetvolume was 4,6 procent hoger.
Dit blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS.
Weer forse omzetstijging non-food
De winkels in de non-foodsector blijven het goed doen. In april realiseerden zij
6,6 procent meer omzet dan in april 2005. De prijzen waren iets lager dan een
jaar eerder, het omzetvolume was 6,9 procent hoger.
Vrijwel alle onderscheiden branches in de non-foodsector hadden meer
omzet. De winkels in woninginrichting sprongen er boven uit met een
omzetstijging van ruim 9 procent. Ook winkels in huishoudelijke artikelen en
consumentenelektronica behaalden flink meer omzet.
De winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in april 2,5 procent meer
omzet dan een jaar eerder. Dat komt vooral door een prijsstijging van
1,5 procent. Het omzetvolume was 0,9 procent hoger.
Herstel omzet zet door
De omzet van de detailhandel is voor de negende maand op rij hoger dan in
dezelfde periode een jaar eerder. Zo'n lange periode met omzetstijgingen is
sinds begin 2003 niet meer voorgekomen.
ln.... De totale detailhandelsomzet omvat zowel de door winkels (food en non-food)
Technische toelichting
sbc.... consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn
behaalde omzet als de omzet van de postorderbedrijven en de ambulante
handel.
Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van
echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom
w geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare
w artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald
door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht.
w Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten.
CBS Persbericht PB06-067 pagina 1 van 3
De uitkomsten zijn gepubliceerd in StatLine, de statistische database van het
CBS op internet.
Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening
worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft april 2006 een
zondag meer en een vrijdag minder dan april 2005. Pasen viel in 2006 in april
en in 2005 in maart. De cijfers zijn niet voor koopdagen gecorrigeerd. Tenzij
anders vermeld, wordt de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde
periode een jaar eerder. De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden
hebben een voorlopig karakter.
CBS Persbericht PB06-067 pagina 2 van 3
Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2006 2005
apr. mrt. jan. t/m 1e kwar- jaar
apr. taal
%-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder
Detailhandel, totaal 1)
Omzet 5,0 5,3 5,1 5,1 -0,2
Prijs 0,4 -0,2 0,0 -0,1 -0,9
Volume 4,6 5,5 5,0 5,2 0,7
Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 2,5 3,1 2,8 2,9 -0,5
Prijs 1,5 0,4 0,9 0,7 -0,6
Volume 0,9 2,7 1,9 2,2 0,1
Supermarkten
Omzet 2,0 3,4 2,8 3,1 -0,4
Prijs 1,8 0,6 1,1 0,9 -0,8
Volume 0,2 2,8 1,7 2,2 0,4
Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet 4,9 1,3 2,7 2,0 -0,7
Non-foodwinkels
Omzet 6,6 6,7 6,8 6,9 0,0
Prijs -0,2 -0,4 -0,5 -0,6 -1,1
Volume 6,9 7,2 7,3 7,5 1,1
Omzet in:
Drogisterijen 4,1 5,7 5,4 5,8 -1,6
Bovenkledingwinkels 5,9 -0,1 5,1 4,8 2,0
Textielsupermarkten -0,5 1,5 5,2 7,4 0,7
Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) 9,2 11,7 9,2 9,2 -0,2
Winkels in consumenten-
elektronica 4) 6,8 12,5 9,3 10,1 -2,8
Doe-het-zelfwinkels 5) 3,2 8,4 5,7 6,7 -0,6
Bouwmarkten 3,7 7,9 5,7 6,5 1,1
Winkels in huishoudelijke artikelen 7,5 2,5 2,5 0,7 -4,5
1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter.
3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking
4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en
computers
5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout
Bron: CBS
CBS Persbericht PB06-067 pagina 3 van 3
---- --