Gemeente Winterswijk
College stemt in met privatisering schouwburg
15-06-2006
Winterswijk - Het college van B&W stelt de raad voor in te stemmen met
de privatisering van de schouwburg. Ook stelt het college van B&W de
raad voor een projectaanvraag 'culturele infrastructuur' in te dienen
bij de provincie Gelderland. Het voorstel wordt behandeld in de
commissie Burger en Voorzieningen op donderdag 22 juni aanstaande.
Al enkele jaren wordt in Winterswijk gesproken over de toekomst van
schouwburg De Storm. Op 10 mei 2005 heeft het college van B&W
geconcludeerd dat het eindrapport 'culturele voorzieningen
Winterswijk' - van de bureaus Lagroup en BBN - onvoldoende haalbare
scenario's bevat om tot een directe oplossing te komen voor de
problemen van De Storm. Er zijn vervolgens een aantal
oplossingsrichtingen in kaart gebracht waarbij gericht is gekeken naar
een betere verhouding tussen risico en de geïnvesteerde middelen van
de gemeente. Het voortbestaan van de schouwburg blijft daarbij
uitgangspunt. Een van de oplossingsrichtingen gaat ervan uit dat een
aantal partijen gezamenlijk investeren in de schouwburg. In 2005 zijn
gesprekken gestart met initiatiefnemers uit het bedrijfsleven.
Gesproken is over een betere toekomst voor de schouwburg omdat zij de
huidige exploitatie en uitnutting van de schouwburg onvoldoende
vinden. Ook zijn de initiatiefnemers van mening dat de kwaliteit van
het gebouw verbeterd moet worden.
Raadsbesluit
Op 17 oktober 2005 heeft de raad besloten in te stemmen met o.a. de
volgende uitgangspunten:
· geen schouwburg in Nederland kan bestaan zonder subsidie;
· de schouwburg maakt Winterswijk onderscheidend van de buurgemeenten
en is goed voor het vestigings- en woonklimaat;
· volledige privatisering van de schouwburg (gebouw en organisatie)
wordt nagestreefd, waarbij voor een commerciële aanpak gekozen wordt;
· er moet één rechtspersoon (BV) als hoofdaannemer fungeren;
· uitgegaan wordt van de uitgifte van 50 aandelen à 50.000,-- (totaal
2,5 miljoen);
· er is geen direct rendement voor de aandeelhouders (maatschappelijk
rendement). Wel kan gedacht worden aan het verstrekken van
entreekaarten aan aandeelhouders voor het bijwonen van voorstellingen
(voor henzelf of relaties);
· investeerders moeten uit regionale gemeenten komen. Op deze manier
wordt het risico van de BV gespreid en ontstaat draagvlak in de regio
voor het voortbestaan van de schouwburg. Gemeenten moeten daarbij
minder dan de helft van de aandelen in bezit hebben;
· iedere vorm van uitbesteding dat (financieel) voordeel oplevert moet
plaatsvinden;
· de B-3 status van het personeel moet afgeschaft worden. Geschikt
personeel gaat over naar de nieuwe organisatie;
· binnen de nieuwe opzet moet dynamisch worden gedacht. Dit houdt in
dat buiten bestaande kaders gedacht moet worden Een en ander kan
gevolgen hebben voor (de gebruiksmogelijkheden van) het gebouw en/of
de directe omgeving (b.v. inrichting van het schouwburgplein);
· het culturele programma moet in de nieuwe opzet niet alleen leidend
zijn;
· de rechten van de Vereniging Volksfeest Winterswijk moeten
gewaarborgd worden, zodat zij materieel dezelfde rechten blijft
behouden;
· de gemeente moet bereid zijn om de nieuwe opzet financieel mogelijk
te maken. Gedacht wordt daarbij aan het kwijtschelden van de schuld
aan de Stichting Horeca en/of de financiële gevolgen op zich te nemen
van de beëindiging van de Stichting Cultureel Centrum Winterswijk.
Verder heeft de gemeenteraad op 17 oktober 2005 besloten in te stemmen
met de keuze voor het scenario waarbij de Stichting Cultureel Centrum
Winterswijk en de Stichting Horeca worden opgeheven. Het college heeft
vervolgens de opdracht gekregen de plannen verder uit te werken.
Toekomst Schouwburg
De initiatiefnemers hebben een visiedocument opgesteld Daarin staat
dat de huidige activiteiten van de schouwburg ruimschoots moeten
worden uitgebreid. Gedacht wordt o.a. aan de organisatie van
tentoonstellingen, congressen, theateravonden, symposia,
personeelsfeesten, cabaretfestivals en het intensievere gebruik van de
schouwburg door amateurverenigingen. Verder willen de initiatiefnemers
dat bij de inkoop van voorstellingen en de backoffice activiteiten
meer samengewerkt wordt met schouwburgen in de regio. In tegenstelling
tot de huidige situatie moet het volgens het visiedocument mogelijk
worden om verschillende soorten 'cultuur' naast elkaar en gelijktijdig
te organiseren (horizontaal programmeren). Om dit te realiseren moet
het gebouw worden aangepast. Het bureau NEB Communicatieprojecten BV
heeft vervolgens een ondernemingsplan opgesteld. Ook zij komen tot de
conclusie dat tot nu toe niet geprogrammeerde disciplines mogelijk een
plaats in de programmering kunnen krijgen, als het gebouw anders wordt
ingericht. Een heel andere markt is die van de culturele festivals,
cultuurdagen en de eventmarkt. NEB Communicatieprojecten BV heeft in
het ondernemingsplan aangegeven welke bouwkundige en theatertechnische
aanpassingen moeten worden doorgevoerd om de potentiële
gebruiksmogelijkheden van het gebouw volledig te gebruiken. NEB
Communicatieprojecten BV concludeert dat door een combinatie van
activiteiten, zowel overdag als in de avond én parallel in meerdere
zalen, de exploitatie en effectiviteit van de schouwburg gunstig wordt
beïnvloed. Dit sluit naadloos aan bij de plannen van de
initiatiefnemers.
Gemeente Winterswijk
Hét belang van de gemeente is gelegen in het voortbestaan van de
schouwburg voor Winterswijk. De raad heeft meerdere keren uitgesproken
dat dit tegen bestaande budgettaire kaders moet. Hetgeen in de huidige
praktijk niet mogelijk is gebleken. De raad wordt nu voorgesteld in te
stemmen met de privatisering van de schouwburg. Aan de privatisering
wenst het college van B&W de volgende (ontbindende) voorwaarden te
verbinden:
· de initiatiefnemers zorgen ervoor dat de nieuwe organisatie (BV)
wordt opgezet;
· de initiatiefnemers zorgen ervoor dat voldoende aandeelhouders
worden gevonden om in het benodigde kapitaal te voorzien voor de
uitvoering van de toekomstige activiteiten en de verbouwplannen;
· bij de oprichting van de nieuwe organisatie worden de rechten van de
Vereeniging Volksfeest Winterswijk materieel vastgelegd en
gewaarborgd;
· bij de oprichting van de nieuwe organisatie worden zekerheidsrechten
met betrekking tot het pand voor de gemeente juridisch vastgelegd;
· met de gemeente Winterswijk worden door de nieuwe rechtsvorm
sluitende en duurzame prestatieafspraken gemaakt ten aanzien van de
jaarlijkse professionele voorstellingen. Hierin worden afspraken
gemaakt over de kwantiteit en de kwaliteit van de voorstellingen;
· tussen de nieuwe organisatie en de Stichting Cultureel Centrum
Winterswijk moeten sluitende afspraken worden gemaakt over de overname
van de activa en de overname van de activiteiten;
· de gemeenteraad moet, conform de statuten van de Stichting, op een
nader te bepalen tijdstip besluiten de Stichting te liquideren.
Het college van B&W stelt de raad verder voor om een krediet van
beschikbaar te stellen om de privatisering van de schouwburg te
realiseren. De gemeente maakt met de nieuwe rechtsvorm sluitende en
duurzame afspraken voor de verzorging van een jaarlijkse professionele
programmering. Bij de onderhandelingen hierover wordt ook de dekking
van het krediet betrokken.
Projectaanvraag culturele infrastructuur
De raad wordt tenslotte voorgesteld een projectaanvraag 'culturele
infrastructuur' in te dienen bij de provincie Gelderland. Dit op basis
van de culturele meerwaarde die de omvorming van de schouwburg én de
gebouwelijke en theatertechnische aanpassingen op termijn hebben voor
de 'culturele infrastructuur' van Winterswijk en omgeving. De
provincie Gelderland heeft begin 2006 schriftelijk aangegeven dat een
aanvraag voor verlening en bevoorschotting van de gereserveerde
provinciale middelen uiterlijk op 1 juli 2006 moet zijn ingediend.
Voortgang proces
Samen met de overige partijen werkt de gemeente verder aan de
uitwerking van de plannen. Zo moet de nieuwe rechtsvorm worden
opgericht. Ook moeten de bouwkundige en theatertechnische aanpassingen
in een gefaseerd stappenplan te worden uitgewerkt, doorgerekend en in
een tijdplanning worden gezet. De commissie Burger en Voorzieningen
bespreekt dit advies in de vergadering van 22 juni aanstaande, waarna
de gemeenteraad begin juli een besluit neemt.