Gemeente Winterswijk


College stemt in met privatisering schouwburg

15-06-2006

Winterswijk - Het college van B&W stelt de raad voor in te stemmen met de privatisering van de schouwburg. Ook stelt het college van B&W de raad voor een projectaanvraag 'culturele infrastructuur' in te dienen bij de provincie Gelderland. Het voorstel wordt behandeld in de commissie Burger en Voorzieningen op donderdag 22 juni aanstaande.

Al enkele jaren wordt in Winterswijk gesproken over de toekomst van schouwburg De Storm. Op 10 mei 2005 heeft het college van B&W geconcludeerd dat het eindrapport 'culturele voorzieningen Winterswijk' - van de bureaus Lagroup en BBN - onvoldoende haalbare scenario's bevat om tot een directe oplossing te komen voor de problemen van De Storm. Er zijn vervolgens een aantal oplossingsrichtingen in kaart gebracht waarbij gericht is gekeken naar een betere verhouding tussen risico en de geïnvesteerde middelen van de gemeente. Het voortbestaan van de schouwburg blijft daarbij uitgangspunt. Een van de oplossingsrichtingen gaat ervan uit dat een aantal partijen gezamenlijk investeren in de schouwburg. In 2005 zijn gesprekken gestart met initiatiefnemers uit het bedrijfsleven. Gesproken is over een betere toekomst voor de schouwburg omdat zij de huidige exploitatie en uitnutting van de schouwburg onvoldoende vinden. Ook zijn de initiatiefnemers van mening dat de kwaliteit van het gebouw verbeterd moet worden.

Raadsbesluit
Op 17 oktober 2005 heeft de raad besloten in te stemmen met o.a. de volgende uitgangspunten:

· geen schouwburg in Nederland kan bestaan zonder subsidie;
· de schouwburg maakt Winterswijk onderscheidend van de buurgemeenten en is goed voor het vestigings- en woonklimaat;
· volledige privatisering van de schouwburg (gebouw en organisatie) wordt nagestreefd, waarbij voor een commerciële aanpak gekozen wordt;
· er moet één rechtspersoon (BV) als hoofdaannemer fungeren;
· uitgegaan wordt van de uitgifte van 50 aandelen à 50.000,-- (totaal
2,5 miljoen);

· er is geen direct rendement voor de aandeelhouders (maatschappelijk rendement). Wel kan gedacht worden aan het verstrekken van entreekaarten aan aandeelhouders voor het bijwonen van voorstellingen (voor henzelf of relaties);

· investeerders moeten uit regionale gemeenten komen. Op deze manier wordt het risico van de BV gespreid en ontstaat draagvlak in de regio voor het voortbestaan van de schouwburg. Gemeenten moeten daarbij minder dan de helft van de aandelen in bezit hebben;
· iedere vorm van uitbesteding dat (financieel) voordeel oplevert moet plaatsvinden;

· de B-3 status van het personeel moet afgeschaft worden. Geschikt personeel gaat over naar de nieuwe organisatie;
· binnen de nieuwe opzet moet dynamisch worden gedacht. Dit houdt in dat buiten bestaande kaders gedacht moet worden Een en ander kan gevolgen hebben voor (de gebruiksmogelijkheden van) het gebouw en/of de directe omgeving (b.v. inrichting van het schouwburgplein);
· het culturele programma moet in de nieuwe opzet niet alleen leidend zijn;

· de rechten van de Vereniging Volksfeest Winterswijk moeten gewaarborgd worden, zodat zij materieel dezelfde rechten blijft behouden;

· de gemeente moet bereid zijn om de nieuwe opzet financieel mogelijk te maken. Gedacht wordt daarbij aan het kwijtschelden van de schuld aan de Stichting Horeca en/of de financiële gevolgen op zich te nemen van de beëindiging van de Stichting Cultureel Centrum Winterswijk. Verder heeft de gemeenteraad op 17 oktober 2005 besloten in te stemmen met de keuze voor het scenario waarbij de Stichting Cultureel Centrum Winterswijk en de Stichting Horeca worden opgeheven. Het college heeft vervolgens de opdracht gekregen de plannen verder uit te werken.

Toekomst Schouwburg
De initiatiefnemers hebben een visiedocument opgesteld Daarin staat dat de huidige activiteiten van de schouwburg ruimschoots moeten worden uitgebreid. Gedacht wordt o.a. aan de organisatie van tentoonstellingen, congressen, theateravonden, symposia, personeelsfeesten, cabaretfestivals en het intensievere gebruik van de schouwburg door amateurverenigingen. Verder willen de initiatiefnemers dat bij de inkoop van voorstellingen en de backoffice activiteiten meer samengewerkt wordt met schouwburgen in de regio. In tegenstelling tot de huidige situatie moet het volgens het visiedocument mogelijk worden om verschillende soorten 'cultuur' naast elkaar en gelijktijdig te organiseren (horizontaal programmeren). Om dit te realiseren moet het gebouw worden aangepast. Het bureau NEB Communicatieprojecten BV heeft vervolgens een ondernemingsplan opgesteld. Ook zij komen tot de conclusie dat tot nu toe niet geprogrammeerde disciplines mogelijk een plaats in de programmering kunnen krijgen, als het gebouw anders wordt ingericht. Een heel andere markt is die van de culturele festivals, cultuurdagen en de eventmarkt. NEB Communicatieprojecten BV heeft in het ondernemingsplan aangegeven welke bouwkundige en theatertechnische aanpassingen moeten worden doorgevoerd om de potentiële gebruiksmogelijkheden van het gebouw volledig te gebruiken. NEB Communicatieprojecten BV concludeert dat door een combinatie van activiteiten, zowel overdag als in de avond én parallel in meerdere zalen, de exploitatie en effectiviteit van de schouwburg gunstig wordt beïnvloed. Dit sluit naadloos aan bij de plannen van de initiatiefnemers.

Gemeente Winterswijk
Hét belang van de gemeente is gelegen in het voortbestaan van de schouwburg voor Winterswijk. De raad heeft meerdere keren uitgesproken dat dit tegen bestaande budgettaire kaders moet. Hetgeen in de huidige praktijk niet mogelijk is gebleken. De raad wordt nu voorgesteld in te stemmen met de privatisering van de schouwburg. Aan de privatisering wenst het college van B&W de volgende (ontbindende) voorwaarden te verbinden:

· de initiatiefnemers zorgen ervoor dat de nieuwe organisatie (BV) wordt opgezet;

· de initiatiefnemers zorgen ervoor dat voldoende aandeelhouders worden gevonden om in het benodigde kapitaal te voorzien voor de uitvoering van de toekomstige activiteiten en de verbouwplannen;
· bij de oprichting van de nieuwe organisatie worden de rechten van de Vereeniging Volksfeest Winterswijk materieel vastgelegd en gewaarborgd;

· bij de oprichting van de nieuwe organisatie worden zekerheidsrechten met betrekking tot het pand voor de gemeente juridisch vastgelegd;
· met de gemeente Winterswijk worden door de nieuwe rechtsvorm sluitende en duurzame prestatieafspraken gemaakt ten aanzien van de jaarlijkse professionele voorstellingen. Hierin worden afspraken gemaakt over de kwantiteit en de kwaliteit van de voorstellingen;
· tussen de nieuwe organisatie en de Stichting Cultureel Centrum Winterswijk moeten sluitende afspraken worden gemaakt over de overname van de activa en de overname van de activiteiten;
· de gemeenteraad moet, conform de statuten van de Stichting, op een nader te bepalen tijdstip besluiten de Stichting te liquideren.

Het college van B&W stelt de raad verder voor om een krediet van beschikbaar te stellen om de privatisering van de schouwburg te realiseren. De gemeente maakt met de nieuwe rechtsvorm sluitende en duurzame afspraken voor de verzorging van een jaarlijkse professionele programmering. Bij de onderhandelingen hierover wordt ook de dekking van het krediet betrokken.

Projectaanvraag culturele infrastructuur
De raad wordt tenslotte voorgesteld een projectaanvraag 'culturele infrastructuur' in te dienen bij de provincie Gelderland. Dit op basis van de culturele meerwaarde die de omvorming van de schouwburg én de gebouwelijke en theatertechnische aanpassingen op termijn hebben voor de 'culturele infrastructuur' van Winterswijk en omgeving. De provincie Gelderland heeft begin 2006 schriftelijk aangegeven dat een aanvraag voor verlening en bevoorschotting van de gereserveerde provinciale middelen uiterlijk op 1 juli 2006 moet zijn ingediend.

Voortgang proces
Samen met de overige partijen werkt de gemeente verder aan de uitwerking van de plannen. Zo moet de nieuwe rechtsvorm worden opgericht. Ook moeten de bouwkundige en theatertechnische aanpassingen in een gefaseerd stappenplan te worden uitgewerkt, doorgerekend en in een tijdplanning worden gezet. De commissie Burger en Voorzieningen bespreekt dit advies in de vergadering van 22 juni aanstaande, waarna de gemeenteraad begin juli een besluit neemt.