Gemeente Winterswijk


Raad moet beslissen over afvalstoffenheffing

15-06-2006

Winterswijk - Tijdens het besluitvormingstraject over diftar, heeft het college toentertijd de raad toegezegd onderzoek te doen naar aanpassing van de tarieven van de afvalstoffenheffing. Als gevolg hiervan stelt het college van burgemeester en wethouders de raad nu voor in te stemmen met een nieuw systeem voor afvalstoffenheffing. Hierin worden de tarieven van de afvalstoffenheffing bepaald naar type en grootte van de container.

Verschillende tarieven
Binnen het nieuwe systeem kunnen inwoners straks zelf de grootte van hun grijze en groene container bepalen. Afhankelijk van de keuze die men maakt betaalt men een bepaalde afvalstoffenheffing. Het systeem is dus meer gebaseerd op het principe 'de vervuiler betaalt': hoe meer afval een huishouden produceert, hoe hoger de afvalstoffenheffing is. In het systeem dat nu is voorgesteld wordt onderscheid gemaakt in 5 verschillende tarieven: Vier tarieven voor de groep huishoudens met minicontainers, want hier zijn 4 varianten mogelijk, en één tarief voor de groep huishoudens die gebruik maken van een collectieve verzamelplaats (boven- en ondergronds). Dit laatste tarief komt overeen met het tarief voor variant 4.

Type container: Inhoud grijze container Inhoud groene container Indicatief tarief
Variant 1 240 l 240 l ca. 260,-
Variant 2 240 l 140 l ca. 248,-
Variant 3 140 l 240 l ca. 210,-
Variant 4 140 l 140 l ca. 198,-
Variant 5 collectieve verzamelplaats collectieve verzamelplaats ca. 198,-

Deze 5 tarieven zijn nog niet definitief en afhankelijk van een aantal factoren. Ook zijn ze alleen van toepassing op de afvalstoffenheffing en dus de inname van particulier afval. Het betreft dus niet het reinigingsrecht. Huishoudens die niet genoeg hebben aan 1 grijze en 1 groene minicontainer kunnen - tegen betaling - wel over meer 140 of 240 liter containers beschikken. Het aantal keren dat de container wordt geleegd blijft ongewijzigd, evenals de mogelijkheid om grof groenafval gratis bij de gemeentewerf te brengen.

Burgergesprek
Op donderdag 1 juni 2006 heeft het college een eerste burgergesprek gevoerd met een (willekeurig gekozen) groep burgers, om de voorgestelde nieuwe wijze van afvalstoffenheffing te bespreken. Er was een groot draagvlak te signaleren voor het nieuwe voorstel en alle aanwezigen gaven duidelijk aan het nieuwe voorstel te prefereren boven de huidige wijze van heffing en ook boven een verdergaande vorm van Diftar. Ook werd ingestemd met de onderlinge verschillen in de tarieven: het maximale verschil tussen het duurste en het meest goedkope tarief moet niet meer dan 60,- zijn.
Tijdens het burgergesprek zijn er een aantal actiepunten aangedragen door de aanwezige burgers, namelijk:

- onderzoek doen naar de noodzakelijkheid van met name de groencontainer in het buitengebied en het centrum.
- een duidelijk beleid opstellen t.a.v. de omruilmogelijkheden in de containercombinatie en dit beleid duidelijk te communiceren.
- het bevorderen van onderwijs op het gebied van afval, c.q. milieu op bijvoorbeeld lagere scholen.

- onderzoek doen naar aanvullende maatregelen bij verzamelcontainers ter voorkoming van misbruik en overlast.
Het college, in de persoon van de burgemeester, heeft het burgergesprek als zeer positief gewaardeerd en wil graag een gevolg geven aan de door de burgers aangedragen actiepunten.

Besluitvorming en voortgang proces
Dit voorstel wordt behandeld in de commissie Burger en Bestuur van 20 juni en vervolgens in de raadsvergadering van 5 en 6 juli aanstaande. Als de raad besluit over te gaan tot invoering van het nieuwe systeem, zal eerst een inventarisatie uitgevoerd worden om een beeld te krijgen hoeveel en welke containers elk huishouden op dit moment heeft. Deze inventarisatie wordt uitgevoerd door adviesbureau Synthese, die nu ook al het hele proces begeleiden, in samenwerking met de gemeentelijke afdeling Reiniging. Als de inventarisatie is uitgevoerd, kunnen inwoners aangeven wat hun keuze is en worden containers indien nodig omgewisseld. Over hoe en wanneer dit gaat gebeuren worden inwoners te zijner tijd uitvoerig geïnformeerd via een brochure waarin de verschillende keuzemogelijkheden en tarieven worden toegelicht. Het is de bedoeling het nieuwe systeem per 1 januari 2007 in te voeren.