Gemeente Winterswijk
Raad moet beslissen over afvalstoffenheffing
15-06-2006
Winterswijk - Tijdens het besluitvormingstraject over diftar, heeft
het college toentertijd de raad toegezegd onderzoek te doen naar
aanpassing van de tarieven van de afvalstoffenheffing. Als gevolg
hiervan stelt het college van burgemeester en wethouders de raad nu
voor in te stemmen met een nieuw systeem voor afvalstoffenheffing.
Hierin worden de tarieven van de afvalstoffenheffing bepaald naar type
en grootte van de container.
Verschillende tarieven
Binnen het nieuwe systeem kunnen inwoners straks zelf de grootte van
hun grijze en groene container bepalen. Afhankelijk van de keuze die
men maakt betaalt men een bepaalde afvalstoffenheffing. Het systeem is
dus meer gebaseerd op het principe 'de vervuiler betaalt': hoe meer
afval een huishouden produceert, hoe hoger de afvalstoffenheffing is.
In het systeem dat nu is voorgesteld wordt onderscheid gemaakt in 5
verschillende tarieven: Vier tarieven voor de groep huishoudens met
minicontainers, want hier zijn 4 varianten mogelijk, en één tarief
voor de groep huishoudens die gebruik maken van een collectieve
verzamelplaats (boven- en ondergronds). Dit laatste tarief komt
overeen met het tarief voor variant 4.
Type container: Inhoud grijze container Inhoud groene container
Indicatief tarief
Variant 1 240 l 240 l ca. 260,-
Variant 2 240 l 140 l ca. 248,-
Variant 3 140 l 240 l ca. 210,-
Variant 4 140 l 140 l ca. 198,-
Variant 5 collectieve verzamelplaats collectieve verzamelplaats ca.
198,-
Deze 5 tarieven zijn nog niet definitief en afhankelijk van een aantal
factoren. Ook zijn ze alleen van toepassing op de afvalstoffenheffing
en dus de inname van particulier afval. Het betreft dus niet het
reinigingsrecht. Huishoudens die niet genoeg hebben aan 1 grijze en 1
groene minicontainer kunnen - tegen betaling - wel over meer 140 of
240 liter containers beschikken. Het aantal keren dat de container
wordt geleegd blijft ongewijzigd, evenals de mogelijkheid om grof
groenafval gratis bij de gemeentewerf te brengen.
Burgergesprek
Op donderdag 1 juni 2006 heeft het college een eerste burgergesprek
gevoerd met een (willekeurig gekozen) groep burgers, om de
voorgestelde nieuwe wijze van afvalstoffenheffing te bespreken. Er was
een groot draagvlak te signaleren voor het nieuwe voorstel en alle
aanwezigen gaven duidelijk aan het nieuwe voorstel te prefereren boven
de huidige wijze van heffing en ook boven een verdergaande vorm van
Diftar. Ook werd ingestemd met de onderlinge verschillen in de
tarieven: het maximale verschil tussen het duurste en het meest
goedkope tarief moet niet meer dan 60,- zijn.
Tijdens het burgergesprek zijn er een aantal actiepunten aangedragen
door de aanwezige burgers, namelijk:
- onderzoek doen naar de noodzakelijkheid van met name de
groencontainer in het buitengebied en het centrum.
- een duidelijk beleid opstellen t.a.v. de omruilmogelijkheden in de
containercombinatie en dit beleid duidelijk te communiceren.
- het bevorderen van onderwijs op het gebied van afval, c.q. milieu op
bijvoorbeeld lagere scholen.
- onderzoek doen naar aanvullende maatregelen bij verzamelcontainers
ter voorkoming van misbruik en overlast.
Het college, in de persoon van de burgemeester, heeft het
burgergesprek als zeer positief gewaardeerd en wil graag een gevolg
geven aan de door de burgers aangedragen actiepunten.
Besluitvorming en voortgang proces
Dit voorstel wordt behandeld in de commissie Burger en Bestuur van 20
juni en vervolgens in de raadsvergadering van 5 en 6 juli aanstaande.
Als de raad besluit over te gaan tot invoering van het nieuwe systeem,
zal eerst een inventarisatie uitgevoerd worden om een beeld te krijgen
hoeveel en welke containers elk huishouden op dit moment heeft. Deze
inventarisatie wordt uitgevoerd door adviesbureau Synthese, die nu ook
al het hele proces begeleiden, in samenwerking met de gemeentelijke
afdeling Reiniging. Als de inventarisatie is uitgevoerd, kunnen
inwoners aangeven wat hun keuze is en worden containers indien nodig
omgewisseld. Over hoe en wanneer dit gaat gebeuren worden inwoners te
zijner tijd uitvoerig geïnformeerd via een brochure waarin de
verschillende keuzemogelijkheden en tarieven worden toegelicht. Het is
de bedoeling het nieuwe systeem per 1 januari 2007 in te voeren.