Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Modellen gaan voor proefdiervrije cosmetica
500 vrouwen in de race voor gezicht Proefdiervrij
Den Haag, dinsdag 13 juni 2006 -Al bijna 500 jonge vrouwen hebben zich aangemeld en dit aantal groeit nog steeds. Proefdiervrij is op zoek naar een nieuw gezicht voor haar campagne voor proefdiervrije cosmetica. Daarvoor startte ze in april dit jaar de modellenwedstrijd. De modellen in spé proberen via voorrondes per provincie de landelijke finale te bereiken.
Tot en met september vinden de regionale voorrondes plaats. Iedere provincie levert drie winnaressen die doorgaan voor de landelijke finale. Deze landelijke finale wordt groots opgezet en vindt in het najaar van 2006 plaats. Uiteraard worden de kandidates zowel bij de voorrondes als bij de finales opgemaakt met proefdiervrije make-up. Proefdiervrij werkt samen met www.ikwordmodel.nl. Modellen kunnen zich hier nog steeds aanmelden. Op de website zijn foto's van de deelnemende modellen te zien. Ook staan de data en locaties van de voorrondes er vermeld. Behalve dat de winnares het gezicht van Proefdiervrij wordt, wint zij een professionele fotoshoot en portfolio, beschikbaar gesteld door ikwordmodel.nl.
Een van de kandidaten, Emy uit Drenthe, wil graag het gezicht worden van Proefdiervrij. "Ik vind het erg dat er nog steeds wordt getest op dieren, terwijl dit niet nodig is. Ik vind het niet normaal om dieren van alles en nog wat op te smeren en dan maar te kijken of ze er uitslag van krijgen. Zelf gebruik ik dan ook proefdiervrije make-up. En deze producten doen zeker niet onder voor producten die wel getest zijn op dieren. Ik wil graag aan de verkiezing mee doen om Proefdiervrij meer naamsbekendheid te geven."
Directeur van Proefdiervrij, Marja Zuidgeest, is blij dat veel jonge vrouwen zich hebben aangemeld. "Er zijn gelukkig steeds minder vrouwen die het normaal vinden dat cosmeticamerken proeven doen op dieren. Er zijn bovendien al veel alternatieven beschikbaar. De modellenwedstrijden en de uiteindelijke campagne werken hopelijk als een katalysator. Helaas kan er maar één winnares zijn. Voor Proefdiervrij zijn alle deelnemers winnaar door zich sterk te maken voor proefdiervrije cosmetica."
Dierproeven op cosmetica
In Europa zijn jaarlijks 38.000 dieren slachtoffer van cosmeticaproeven. De meeste Europese dierproeven voor cosmetica gebeuren in Frankrijk, Engeland en Duitsland. In Nederland is het doen van dierproeven voor cosmetica sinds 1997 verboden. Dat neemt niet weg dat de winkels hier vol liggen met cosmetica waarvoor in het buitenland diertesten worden gedaan.
Met deze modellenwedstrijd wil de vereniging Proefdiervrij mensen bewust maken van het feit dat de meeste make-up op dieren is getest. Dat goede make-up niet op dieren getest hoeft te zijn, bewijzen de ruim 130 merken die in de cosmeticagids staan. Hieronder vallen bijvoorbeeld de make-up producten van de The Body Shop, Oriflame, HEMA, Sothys Paris en Kruidvat. Een overzicht met proefdiervrije cosmeticamerken is te vinden op www.proefdiervrij.nl. Op deze website kan de cosmeticagids ook als handzaam boekje worden aangevraagd.
Over Proefdiervrij
Proefdiervrij is de grootste vereniging in Nederland die specifiek opkomt voor de belangen van proefdieren. Dat is hard nodig, want in Nederland zijn er in 2004 ruim 633.000 dierproeven verricht. De vereniging heeft als oogmerk om dierproeven te vervangen voor diervrije methodes. Proefdiervrij houdt kansen om vervanging van dierproeven te bevorderen scherp in het vizier en speelt hierop in met communicatiecampagnes. Hierin richt de vereniging zich zowel op het publiek als de partijen die verantwoordelijk zijn voor het proefdiergebruik.
Proefdiervrij: Voor betere manieren dan proefdieren!
--------------------------------