Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
61 Vragen van mevrouw N.R. Schipper en de heer P.H. van Corler
(vragen binnengekomen op 15 juni 2006)


Toelichting

Het AD/UN vermelde afgelopen maandag dat Mesos zich zorgen maakt over de bereikbaarheid tijdens en na de bouw van de fly-over op het 24 oktoberplein. ,,Het kan niet zo zijn dat er ergens een paaltje staat waardoor de ambulance niet bij ons kan komen.'' Voor GroenLinks is dit één van de signalen waardoor wij ons zorgen maken over de bereikbaarheid van Utrecht-west in de komende jaren. Door de combinatie van een aantal grote projecten komt de bereikbaarheid flink onder druk te staan. Een greep uit de projecten:

. De aanpak van het 24 oktoberplein (inclusief Beneluxlaan, Ds. Martin Luther Kinglaan, Pijperlaan, Weg der Verenigde Naties) staat gepland van oktober 2006 tot juni 2008.
. De werkzaamheden aan de Cartesiusweg duren tot december 2007.
. De aanpak van de verkeersknooppunt Majella (inclusief Spinozaweg, Thomas à Kempisweg, Vleutenseweg) staat gepland tot november 2008.
. De werkzaamheden aan de Overste den Oudenlaan staan gepland tussen december 2006 en november 2007.
. De werkzaamheden aan de Koningin Wilhelminalaan e.o.(inclusief 5 Meiplein, Anne Frankplein, Beneluxlaan, Europalaan, Overste den Oudenlaan) staan gepland tussen juni 2006 en juni 2008.
. De verbreding van 2x3 naar 2x4 rijstroken van het A2 traject Holendrecht - Oudenrijn duurt tot 2010.
. Daarnaast zal de Openbaar Vervoer Terminal in deze periode gebouwd gaan worden, wordt het Westplein ondertunneld en zal het Stationsgebied gedeeltelijk op de schop gaan. Het bouwverkeer hiervoor zal zorgen voor nog eens extra verkeershinder.

Op dit moment vinden wegwerkzaamheden de Cartesiusweg en de Haydnlaan plaats. Een kleine voorproef op de 'verkeers-ellende' die in Utrecht-West nog zal gaan volgen.

GroenLinks maakt zich grote zorgen over de bereikbaarheid van Utrecht-west tijdens deze werkzaamheden. Deze problemen vragen om onorthodoxe oplossingen voor het bezoekend autoverkeer. Hierbij valt te denken het versneld aanleggen (al dan niet tijdelijk) van een transferium aan de westkant en zorgen voor maximale benutting van transferium Westraven. Ook het stimuleren van het gebruik van de fiets en het OV door werknemers en bezoekers van bedrijven, behoort volgens GroenLinks tot de mogelijkheden.

Sommige bedrijven nemen hiertoe zelf initiatieven. Zo meldde de Volkskrant afgelopen maandag dat de Rabobank aan ruim 4800 medewerkers een NS Business Card gaat geven. Hiervan maken sinds 2003 350 bedrijven en overheidsinstellingen gebruik, vooral omdat hun werknemers anders steeds vaker in de file staan. De uitgespaarde benzinekosten zijn vergelijkbaar met de prijs van een treinkaartje.

Vragen:

1. Deelt het college de zorg van GroenLinks over de bereikbaarheid van Utrecht-west in de komende jaren?
2. Vindt er afstemming plaats bij de wegwerkzaamheden van de verschillende opdrachtgevers (RWS en gemeente) en de uitvoerders?
3. Is er overleg met de hulpdiensten over de bereikbaarheid tijdens de huidige en komende wegwerkzaamheden?
4. Veel woon-werk-verkeer vindt plaats binnen de regio. Is het College met GroenLinks van mening dat dit een uitgelezen kans is om vervoer per fiets en OV (bus, tram en trein) te stimuleren?
5. Is er overleg met werkgevers, in dit deel van de stad, over mobiliteit en bereikbaarheid tijdens de werkzaamheden? Delen zij de noodzaak tot het zoeken van alternatieven? Welke knelpunten worden gesignaleerd, en welke oplossingen worden geschetst?
6. In hoeverre kan het transferium Westraven een rol spelen in de oplossingen? Ziet het College ook mogelijkheden voor andere (tijdelijke) transferia aan de westkant van de stad?
7. Is het vervroegd aanleggen van transferium Hooggelegen een deel van de oplossing?
8. Op welke wijze stelt het College de bezoekers van Utrecht op de hoogte van de wegwerkzaamheden en beperkte autobereikbaarheid van Utrecht?
9. Naast de hulpdiensten, woon-werkverkeer en stadsbezoekers zal er sprake zijn van een toename van bouwverkeer in dit deel van de stad. Zijn er afspraken over routes van het bouwverkeer? Kan het college een overzicht geven van de planning van het Stationsgebied i.v.m. de afstemming met het bouwverkeer?
10. Welke rol is voor en tijdens de werkzaamheden weggelegd voor Bureau Bereikbaarheid?
11. Heeft het College zich georiënteerd op oplossingen uit andere steden zoals Antwerpen en Amsterdam met de bereikbaarheid tijdens de verbouwing van de ringwegen?


---- --