VVD


15-6-2006

VVD: Nederland dreigt opnieuw dupe te worden van aanscherping luchtkwaliteitseisen

In Europa wordt serieus overwogen de luchtkwaliteitseisen aan te scherpen, zonder dat is gegarandeerd dat het huidige Nederlandse probleem wordt opgelost. Bouw- en infrastructuurprojecten lopen nu al vast.

Het probleem dreigt nu nog erger te worden. De VVD vindt dit absurd. De VVD gaat niet met welke aanscherping dan ook akkoord, in ieder geval niet zolang de huidige problemen niet zijn opgelost.

Hieronder vind u de inbreng van VVD woordvoerder Paul de Krom in het debat. Alleen het gesproken woord geldt.

Luchtkwaliteit
In Brussel wordt serieus gesproken over het verder aanscherpen van de luchtkwaliteitsnormen. Ik kan daar kort over zijn: geen sprake van. Nederland mag niet opnieuw het slachtoffer worden van Europese politici die ter meerdere eer en glorie van henzelf zonodig weer een nieuwe milieumijlpaal moeten slaan. Het is ronduit belachelijk om over aanscherping te praten als je de huidige normen niet eens haalt. Mocht het wel gebeuren dan worden we driedubbel `geflest': Nederland stemde zeven jaar geleden in met de normen met de aantekening dat Europa dan wel scherper bronbeleid moest voeren. Anders zou Nederland de normen niet halen. Daar kwam niets van terecht. Vervolgens zouden de normen worden geëvalueerd. Ook dat gebeurde niet. Toen bleek dat - zoals de VVD al vreesde - steeds meer bouw- en infrastructuurprojecten werden afgeblazen was de boodschap dat als Nederland zijn huiswerk zou doen we voor uitstel in aanmerking konden komen. Dat huiswerk deden we, een in Europa ongeëvenaard pakket maatregelen van 900 mln. werd op tafel gelegd. Maar uitstel: ho maar. Sterker: de normen worden nu nog eens verder aangedraaid en van Europa mogen we nota bene geen roetfilters verplicht stellen op nieuwe auto's! De boodschap is nu: als Nederland niet instemt met aanscherping van de normen dan kan je uitstel en bronbeleid wel vergeten. Zo worden we er voor de tweede keer ingeluisd. De geschiedenis van zeven jaar geleden herhaalt zich. De VVD kan en wil niet uitleggen dat terwijl er geen garantie is dat het huidige probleem wordt opgelost, we alweer met verdere aanscherping akkoord moeten gaan. Ook harmonisatie van meetmethoden wordt keurig op de lange baan geschoven. Andere landen hebben kennelijk wat te verliezen of te verbergen! Het lijkt echt helemaal nergens naar. Kortom: de ruimte voor dit Kabinet om met aangescherpte normen thuis te komen voordat de huidige problemen zijn opgelost is wat de VVD fractie betreft nul.

Nuchter omgaan met risico's
De VVD kan zich op hoofdlijnen vinden in de Toekomstagenda Milieu (TAM). Wat de VVD aanspreekt is de nuchterheid die er uit spreekt, en de aandacht voor kosten/baten en prioritering. In dat verband dank ik de Staatssecretaris voor uitvoering van motie De Krom inzake de multi-criteria analyse. Ik ben blij dat de Staatssecretaris het gebruik van dit instrument, en de Maatschappelijke Kosten baten analyse (MKBA), wil bevorderen door ze te standaardiseren. Wat ons betreft wordt met deze instrumenten hard aan de slag gegaan op een veelheid van beleidsterreinen (bodem, waterbeheer, externe veiligheid etc.). Met het beginsel `nuchter omgaan met risico's' kan veel rigoureuzer worden omgegaan. Soms lijkt het alsof keuzes niet durven te worden gemaakt. Het voorzorgbeginsel wordt te pas en te onpas gebruikt om aan alles een beetje te doen. Alleen a) als er sprake is van een absoluut tekort aan kennis, terwijl b) de risico's hoog lijken en c) maatregelen meer opleveren dan ze kosten moet het voorzorgbeginsel worden toegepast. Een geclausuleerd voorzorgbeginsel dus. Als er geen of nauwelijks risico's zijn is geen beleid de beste optie.

Doelen en middelen
De TAM is een notitie op hoofdlijnen, maar bevat ook globale voorstellen voor uitvoering. De VVD gaat ervan uit dat het parlement bij de concretisering wordt betrokken. Ik ga dan ook nu niet in op alle afzonderlijke voorstellen. Ook niet, omdat het Milieu en Natuur Planbureau (MNP) constateert dat de doelen niet worden gehaald als er geen adequate financiële middelen komen. Wat de VVD betreft is het van tweeën een: ofwel de doelstellingen worden aangepast ofwel het Kabinet treft maatregelen waardoor zeker wordt gesteld dat de doelstellingen worden gehaald. De VVD heeft geen zin jaar in jaar uit naar een festival van rode scores te kijken, zoals nu toch weer blijkt uit de doorrekening van de TAM. Ik heb dit al vaker gezegd maar enige actie hierop van het Kabinet heb ik niet mogen ontdekken. Stel: de coach van het voetbalteam van mijn zoontje legt hen het doel op om elke wedstrijd zonder tegendoelpunt te winnen. Vervolgens winnen ze glansrijk het voetbaltoernooi maar wel met een paar doelpunten tegen. Het gesprek gaat dan over de tegendoelpunten i.p.v. over het behaalde succes. Iedereen snapt dat frustratie, een afkalvend draagvlak en een permanente crisis het gevolg is. Toch is dat precies waar het in het milieubeleid fout gaat. Kijk maar naar het luchtkwaliteitsbeleid. Nederland doet veel meer dan andere landen, het pakket van 900 mln. is het hoogste in heel Europa, maar toch blijft de indruk hangen dat we niks doen omdat de doelen buiten bereik blijven. De vraag is of de doelen waarop wordt gestuurd overigens wel goed gekozen zijn. Doelen moeten altijd door jezelf helemaal te beïnvloeden zijn. Een tegenstander in een voetbalwedstrijd heb je niet in de hand. De luchtkwaliteit op een bepaalde plek is onder andere afhankelijk van of het waait of niet. In plaats van het doel zelf te normeren, zou je dus beter de manier waarop je het doel kan bereiken normeren. Dus: vermindering van emissies van auto's en industrie. Die kan je ook helemaal zelf beïnvloeden. Als de voetbalcoach met iedere individuele speler een verbeterprogramma afwerkt is het resultaat dat het team als geheel beter presteert. Terwijl het uiteindelijke resultaat, winnen zonder tegendoelpunten, wellicht zelfs dichterbij komt. Met andere woorden, het resultaat is hetzelfde maar het proces is beter en beheersbaar. Milieubeleid wordt op die manier ook weer leuk! Wat is de reactie van de Staatssecretaris hierop? En overigens ook op de opmerking van het MNP dat het milieubeleid steeds fijnmaziger en complexer wordt met risico's van verlies van draagvlak en grotere onzekerheden? Graag een reactie.

Subsidies
Het is goed nieuws dat het effect van milieuschadelijke subsidies meevalt. Maar ze zijn er wel. In de EU wordt een discussie om kleine vissersboten - actief in de Middellandse zee - te compenseren voor de hoge olieprijs. Zij vissen op niet-duurzame wijze. Moet die subsidie dan wel worden toegekend? En wat te denken om de Franse wijnplas om te zetten in biobrandstof (kosten 125 mln. Euro). Eerst wordt met bakken subsidie wijn gemaakt waar geen vraag naar is. Vervolgens wordt het overschot met bakken subsidie tot biobrandstof verwerkt. Je reinste verspilling! Zijn subsidies überhaupt wel effectief? Had het CPB onlangs ook niet becijferd dat ruim 120 mln. aan innovatiesubsidies weggegooid geld was? Moeten we niet veel meer via de belastingen doen om eco-efficientie te bevorderen? Ook het innovatieplatform pleit voor deze route, bijvoorbeeld via heffingskortingen. Ik zou het toejuichen als het Kabinet daar eens een beschouwing aan wijdde. Prima trouwens dat er een risicokapitaalfonds komt voor eco-innovaties.

Biomassa en biobrandstoffen
Wat biobrandstoffen c.q. biomassa betreft: daar is de VVD warm voorstander van, zolang het maar niet leidt tot een nieuwe ongebreidelde subsidiestroom naar de landbouw in Europa, groene woestijnen (grootschalige monoculturen) met alle gevolgen van dien voor de biodiversiteit, of concurrentie op wereld voedsel markten. De VVD zou het liefst zwaar inzetten op het hergebruik van afval- en reststoffen, de tweede generatie dus.

Regels en vergunningen
Te veel regels houden innovatie tegen. We moeten af van de diaree van eindeloze vergunningprocedures. Als de regels duidelijk en toegankelijk zijn mag je van iedereen verwachten dat hij zich aan de regels houdt. Dan is er of a) helemaal geen vergunning voor nodig of b) een vergunning die niet eindeloos wordt getoetst voordat hij wordt verleend. De keerzijde is dat als je het vertrouwen schendt, je kunt rekenen op fikse straf. De inspanningen en mankracht moeten daarom verschuiven van vergunningverlening met de daarbij horende eindeloze procedures naar strikte handhaving en controle. Europa moet streng bronbeleid voeren. Maar de VVD wil geen centralistische regels uit Europa die onze openbare ruimte op slot zet zonder dat lokale of regionale afwegingen mogelijk zijn. Lokaal maatwerk is nodig! Ook dit heeft weer met vertrouwen te maken, in lagere overheden om precies te zijn.

Donderdag 15 juni 2006