Bataviastad Musea: maritieme geschiedenis op 1 plek

Bataviastad musea

Bataviastad Musea: wrakken, scheepsgeschiedenis en polders op 1 plek

(15 juni 2006) - De Provincie Flevoland en het Ministerie van OCW investeerden samen een miljoen euro in het vergroten van het publieksbereik voor de scheepsarcheologie aan de Lelystadse kust. Scheepsarcheologie en de maritieme geschiedenis krijgen hiermee een vaste haven waarvan een breed publiek kan profiteren.
Bataviawerf, ROB/NISA en Nieuw Land Erfgoedcentrum, buren bij Bataviastad aan de Lelystadse kust, hebben nu een integraal aanbod en promoten vanaf heden gezamenlijk hun maritieme verhaal onder de naam Bataviastad Musea.

Scheepsarcheologie
Het Nederlands Instituut voor Scheeps- en onderwaterArcheologie (NISA) in Lelystad is onderdeel van de Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodemonderzoek (ROB). Het ROB/NISA is hét scheepsarcheologische depot van Nederland. Hier liggen meer dan 30.000 voorwerpen, afkomstig van gezonken schepen. De meeste daarvan komen uit de bodem van Flevoland, maar vele ook van elders. Denk dan aan de Romeinse schepen die in Zuid-Holland zijn aangetroffen. Dit open depot van archeologische scheepsvondsten is voor het publiek toegankelijk.
Het gebouw is een 'procesgebouw' waarin de bezoeker heel goed kan ervaren hoe scheepsarcheologische monumentenzorg werkt. Nieuw is dat bezoekers nu aan de hand van zes audiovisuele presentaties het hele proces van scheepsconservering kunnen volgen en onder meer zien en meemaken hoe de conservering verloopt van een vrachtschip uit de Romeinse tijd.

Flevolandse geschiedenis
Bij de inpolderingen in de voormalige Zuiderzee kwamen meer dan vierhonderd scheepswrakken letterlijk boven water. De IJsselmeerpolders zijn het grootste drooggelegde scheepskerkhof ter wereld. Veel van de vindplaatsen van deze wrakken zijn de afgelopen maanden gemarkeerd met een opvallend, drie meter hoog merkteken in het landschap. De scheepsarcheologie is een intrigerend deel van de geschiedenis van Flevoland en documenteert indrukwekkend het verhaal van een zee die land werd.

In de pas voltooide nieuwe presentatie in Nieuw Land is het wrak te zien van een 17de eeuws vistransportschip uit de collectie van ROB/NISA. Driehonderd jaar geleden vond het schip zijn
einde in de golven van de Zuiderzee. In 1961 werd het ontdekt in de buurt van Swifterbant. 25 jaar later werd het wrak door het NISA geborgen. Het schip en de ook geëxposeerde inventaris vormen samen een prachtige 'tijdcapsule' waarmee het verhaal van de scheepvaart op de Zuiderzee zo'n 300 jaar geleden verteld wordt. Ook zijn er enkele andere pronkstukken uit het ROB/NISA depot in Nieuw Land geplaatst. Een fraaie bruikleen van scheepsmodellen uit de collectie van het Rijksmuseum Amsterdam vervolmaakt de presentatie in Nieuw Land en geeft een mooi beeld van de scheepvaart op de Zuiderzee.

Scheepsbouw
De Bataviawerf tenslotte maakt de ervaring compleet met zijn over de hele wereld bekende reconstructie van de Batavia, het VOC-retourschip. De Bataviawerf werpt zich nu op de herbouw van het grote 17de eeuwse oorlogsschip De 7 Provinciën. Dit admiraliteitsschip van Michiel de Ruyter wordt op de werf minutieus nagebouwd, inclusief de vele honderden(!) met de hand gesneden houten beelden en ornamenten. Een waardig vervolg op de dit jaar 20-jarige Batavia.

Gebied in ontwikkeling
In de nabije toekomst zullen bij Bataviastad Musea ook een aantal Romeinse schepen die gevonden zijn bij Zwammerdam, worden gereconstrueerd.
De culturele activiteiten in het Bataviastad-gebied houden dus gelijke tred met de commerciële ontwikkelingen. Zo wordt op dit moment hard gebouwd aan de uitbreiding van het nabijgelegen Batavia Haven met de vloot authentieke zeilschepen van de Hanzestad Compagnie. Na de zomer start ook de bouw van de tweede fase van Batavia Stad outlet shopping. Voor de bezoekers betekent dat vooral dat er steeds meer te zien en te beleven valt aan de Lelystadse kust!