Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

---

Tilburg, 15 juni 2006

Racen voor een baan

Brabantse metaalbranche met unieke aanpak op zoek naar jongeren

Vijftig Brabantse metaalbedrijven hebben de handen ineen geslagen. Het doel: jongeren interesseren voor een carrière in de metaal. Met de wervingscampagne DoTheJobRace willen ze de branche bij de jongeren op de kaart zetten. De aanpak slaat aan: al meer dan tweehonderd jongeren meldden zich aan voor de kartwedstrijd. In het kartcentrum van Breda en Tilburg racen ze begin september voor een baan.

De campagne richt zich op jongeren tussen de 16 en 27 jaar. Veel van hen weten niet hoe leuk het is om in de metaalbranche te werken. Smittech BV uit Tilburg is een van de deelnemende bedrijven. Directeur Paul Smit: "We staan te springen om nieuwe mensen. De helft van onze medewerkers is boven de vijftig. De gekozen aanpak spreekt mij aan. Het geeft aan dat werken in de metaal dynamisch en leuk is. Dat al tweehonderd jongeren zich hebben opgegeven, vind ik super."

Geïnteresseerde jongeren melden zich via www.dothejobrace.nl aan. Op de site spelen ze een aantal online games en gaan op zoek naar de 'sleutel tot succes'. Daarmee kunnen ze zich aanmelden voor een dagje gratis karten. De hoofdprijs: een baan met een opleidingstraject. Op de site maken de jongeren spelenderwijs kennis met de deelnemende metaalbedrijven. De bedrijven zijn ook aanwezig op de dag van de 'jobrace'. In de kartcentra maken werkgevers en jongeren kennis met elkaar.

Avontuurlijk

Ook Nijkamp uit Breda doet mee aan het project. Jilles Nijboer: "Onze deur staat open voor jong talent. Er is de komende jaren werk zat in de metaal en de vergrijzing komt eraan. Jongeren die hier goed presteren, krijgen dan ook direct een vast contract. Natuurlijk is het niet zo dat iemand die goed kan karten ook een goede werknemer is. Maar zo'n jongere laat zien dat hij avontuurlijk en initiatiefrijk is; twee eigenschappen die goed passen in de metaal. Ik moet nog zien hoeveel jongeren er uiteindelijk over blijven, maar het project zet de metaal in ieder geval goed op de kaart. Daar ben ik blij mee."

DoTheJobRace is een initiatief van het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds voor de Metaalbewerking (OOM). De campagne is ontwikkeld in samenwerking met BV Maakbaar, gespecialiseerd in arbeidsmarktvraagstukken en met Attacom, dat is gespecialiseerd in jongerencommunicatie.


---