Ingezonden persbericht


Carlo Strijk kandidaat lijsttrekker D66 presenteert kernpuntenplan

Carlo Strijk nummer 1 uit de pol www.hetnieuwestemmen.nl voor de nieuwe lijsttrekkersverkiezing van D66 presenteert hierbij zijn kernpuntenplan

Voor vragen of interviews kunt u contact opnemen met Caroline Stork: 06-50505666 of caroline@carlostrijk.nl

Namens Carlo Strijk
Met vriendelijke groet,

Caroline Stork


Tijd om te kiezen!

Kernpuntenplan van D66 Lijsttrekkerkandidaat

Carlo Strijk

Juni 2006

|                                  |                                  |
Gedrevenheid, verbindend leiderschap en concrete resultaten

Lijdzaam heb ik moeten toezien hoe mijn partij een grijze muis is geworden. Met twee of drie zetels kan D66 het verschil niet meer maken. En dat terwijl ons werk nog lang niet af is. Daarom moeten we terug naar de kern. En dat kan alleen maar met 'een nieuw gezicht en een helder geluid'.

Ik zie het als mijn taak om:

1. De gelederen te sluiten, om vanuit het pact het debat aan te gaan. Daar moeten we als één partij achter gaan staan;
2. Een heldere visie, uitvoerbare standpunten en stelling nemen in het politieke veld.

D66 is voor velen dé partij van de analyse en de goede ideeën. Dat vind ik te vaag. Wij moeten onze focus leggen op wat er met die ideeën en analyses gebeurd. Het mag niet alleen bij discussie blijven. De discussie moet leiden tot conclusies, die worden omgezet in acties. Het concrete resultaat van de actie moet uiteindelijk beoordeeld worden. Daar moet de partij op afgerekend kunnen worden of haar lof mee verdienen.

Ik ben een politikos! Een politikos is iemand die door de realiteit met beide benen op de grond staat en opkomt voor de burger. Ik ben iemand die met zijn voeten in de modder heeft gestaan en zijn praktijk ervaringen in de media en het ondernemen wil omzetten naar effectief beleid.

Nederland is toe aan een herinrichting van het landschap. We moeten nadruk leggen op wat de opbrengsten zullen zijn en niet welke kosten dat nu met zich meebrengt. Om in de toekomst te kunnen oogsten, moeten we nu investeren. Er zijn genoeg problemen in Nederland waar vele oplossingen voor te bedenken zijn. Het is mijn ideaal om de oplossingen te vereenzelvigen met de mogelijke opbrengsten. Hieronder vind u mijn kern standpunten, een oog op de toekomst met heldere ideeën acties en doortastend leiderschap.

Carlo Strijk, juni 2006


1. Dynamisch Onderwijs

Ik vind één van de belangrijkste problemen dat er te weinig aansluiting is van het beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt. Er moet meer worden gestuurd op de vraag vanuit de arbeidsmarkt. Een afgestudeerde scholier verdient namelijk een betere kans op de arbeidsmarkt. Een diploma voor een beroepsopleiding is niet alleen de afsluiting van een schoolperiode, maar moet tevens de entreeticket voor de arbeidsmarkt zijn. Grote groepen jongeren dreigen nu buiten de arbeidsmarkt en aansluitend de samenleving te vallen. Om dit voor te zijn moeten we deze jongeren kansen bieden voor zelfontplooiing en een toekomst.

In het jaar 2005 waren er 57.000 uitvallers in het onderwijs. Dit zijn er veel te veel. Er zijn meerdere redenen voor deze immens grote uitval. We moeten dit tot op de kern aanpakken en ervoor zorgen dat we meerdere steunprogrammaÂŽs opzetten om deze jongeren alsnog een kans te geven een leven op te bouwen. We moeten hen ervan doordringen dat Nederland nu eenmaal een diplomaland is en dat we klaar staan hen hierin te ondersteunen en faciliteren waar mogelijk.

Hiertoe dienen onder andere de volgende actiepunten te worden genomen:
1. Het bespreekbaar maken van de aansluiting met de spelers op de arbeidsmarkt. Partijen op de arbeidsmarkt moeten een significante stem krijgen in de wensen waaraan de student later aan moet kunnen voldoen.
2. Aansluiting van competentieonderwijs op in de verscheidene branches bekendstaande competentieprofielen.
3. Het terugdringen van het tekort aan stageplaatsen.
4. Het openstellen van arbeidsplaatsen voor de doorstroom vanuit deze stages.
5. Het opnieuw instellen van het leerlingenstelsel. Er moet weer een persoonlijke coach zijn voor elke leerling binnen een bedrijf.
6. Het verder digitaliseren van het onderwijs. Kennisnet verregaand promoten bij achterstandsscholen.
7. Leerstijlentest aan het einde van de basisschool, naast de CITO toets.
8. Het verregaand betrekken en informeren van de ouders/verzorgers.


2. Kiezen = Kiezen!

Een groot deel van de allochtonen in Nederland heeft moeite met effectieve aansluiting in de samenleving. Dat Nederland een multiculturele samenleving is, is niet meer de vraag maar een voldongen feit.

Dat betekent, dat naast aan de plicht tot meedoen, ook aan het recht om mee te kunnen doen aan onze samenleving aandacht moet worden besteed. Ik betoog vurig dat aan het integratie debat een subiet einde moet komen. We hebben de stappen gemaakt van segregatie naar tolereren en daar vandaan naar integreren. Het is nu echt tijd voor de volgende fase, renderen.

Met renderen bedoel ik het zoeken naar de meerwaarde vanuit de culturele diversiteit. Door die meerwaarde te zoeken en te benoemen ontstaat het rendement. Alleen dan kunnen we met z'n allen profiteren van de toegevoegde waarde van alle groepen, en slechts dan komen individuen en groepen volledig tot hun recht.

Van de allochtone bevolkingsgroepen wordt verwacht dat:
1. Zij naar school gaan en deze met goed gevolg afsluiten.
2. Op een actieve manier hun plaats op de arbeidsmarkt daadwerkelijk gaan veroveren. Het uitgangspunt moet hierbij zijn een kans te pakken, en niet te wachten tot die voorbij komt.

Daarvoor hebben zij uiteraard rechten. De overheid moet:
1. Effectiever voorzien in de aansluiting van de opleidingen op de arbeidsmarkt.
2. Steunprogramma's voor ontspoorde en ontsporende jongeren inrichten.
3. En de overheid moet slagen in het actief creëren van een interculturele omgeving. Er genoeg voorbeelden van geslaagde allochtonen in onze samenleving. Deze bedoelde of onbedoelde rolmodellen moeten veel vaker geafficheerd worden en actief betrokken raken. Zij kunnen hiertoe niet verplicht worden, maar eigen verantwoordelijkheid wordt hierbij bepleit.

Naast de rechten en plichten vind ik het aspect van de interculturele samenleving dermate belangrijk dat ik met nog een voorstel kom. Ik stel voor om de post van de Minister van Integratie & Vreemdelingen Zaken te splitsen en het deel Integratie te vervangen voor een Staatsecretaris van Culturele Diversiteit onder het Ministerie van Algemene Zaken.

We kunnen met elkaar in de opzet slagen indien:

1. De deur voor allochtonen open wordt gezet.
2. Er gewerkt wordt met rolmodellen vanuit de professionele wereld (allochtonen directeuren, ondernemers, politici en dergelijke).
3. De discussie over integratie wordt afgeschaft en de discussie gaat over het rendement van allochtonen, de meerwaarde.

3. Van manager naar ondernemer

Nederland kent als geen ander de traditie om vanuit economisch perspectief zich pragmatisch op te stellen ten opzichte van ondernemerschap. Wij zijn immers sinds jaar en dag een handelsnatie. Nu blijkt het dat tegenwoordig steeds meer jongeren manager willen worden. Tegenwoordig is er veel minder interesse in ondernemerschap. Uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal startende ondernemers weer gedaald is. (cijfers bekend tot 2004) Dit is een slechte ontwikkeling voor de Nederlandse economie, op het gebied van kansen en op het gebied van mentaliteit. Ondernemerschap vergt tegenwoordig veel te veel bureaucratie en risico's. Ik wil die risico's inperken. Daarvoor zullen enkele ingrijpende veranderingen moeten worden genomen.

Deze ingrijpende veranderingen zie ik als volgt:

1. Het inwisselen van inschrijvingsplicht door registratieplicht gedurende het eerste jaar van de onderneming.
2. Het versoepelen van de regelgeving betreffende freelancers.
3. Het verzorgen van trainingen en opleidingen vanuit de Kamer van Koophandel aangaande specifieke competenties (zoals P&O, Financiën en Sales) en daarmee de sterk toeziende taak van de KvK veranderen in een meer proactieve organisatie die faciliterend werkt. De Kamer van Koophandel mag in dit eerste jaar gevraagd of ongevraagd adviseren.
4. En het faillissementsrecht versoepelen om startende ondernemers meer ruimte te bieden.

4. De 4e macht

De ambtenarij heeft te maken met een stroeve doorstroming van jong bloed. Hierdoor ontstaat er een groot belang bij de werknemers die veelal lang op dezelfde plaats zitten. Dit noem ik de 4e macht van de Trias Politica. Mijn voorstel is ten bate van de democratie in Nederland.

De kiezer moet de belangrijkste stakeholder zijn voor de overheid. Democratie betekent het kiezen van een vertegenwoordiging door de kiezer. Deze keuze kan ondermijnd worden door de zittende 4e macht. Deze zijn namelijk niet gekozen door de stemgerechtigde burger en ook niet benoemd door de volksvertegenwoordiging. Door mijn voorstel zal het landsbelang, gekozen door de burger, voorop komen te staan door een vernieuwing van het topmanagement na elke landelijke verkiezing

Mijn voorstel is dan ook:


1. Vergroten van de politieke macht op de ambtelijke macht: ministers en wethouders kunnen hun eigen topbeleidsambtenaren aanstellen. Beperking van de macht van de SG.
2. Om het topmanagement van de ministeries een maximum zittingsperiode te geven gelijkwaardig aan de zittende regering.
3. De facaliterende overheid, ambtenaren die burgers en bedrijven actief ondersteunen in het verwezenlijken van hun wensen ipv tegen te werken mbv bureaucratische regelgeving

Slotwoord

Bovenstaande themaÂŽs zijn de belangrijkste punten uit mijn basisplan. Het beoogd hier absoluut niet uitputtend te zijn. Het heeft ten doel u een beeld te geven van mijn visie, inzicht en denkrichting. Ze zijn belangrijk om u een gevoel te geven welke onderwerpen ik als vertrekpunt zie voor debat en discussie binnen de partij en een eerste aanzet geven tot het verkiezingsprogramma voor de parlementsverkiezingen van mei 2007.

Ik wil tevens de mensen om mij heen bedanken voor hun inzet en flexibiliteit tijdens mijn kandidatuur. Deze steun geeft mij de extra kracht om het onderste uit de kan te halen.

24 juni zal bekend worden wie de lijsttrekker wordt van D66. Wij zijn een democratische partij en u bent dus degene die beslist wie politieke leiding gaat geven in de komende jaren. Laat u niet weerhouden door politieke stigma's en mooie uitspraken. Bekijkt u goed waar de kandidaten voor staan en wat de inhoud met zich mee gaat brengen.

Tevens vraag ik u goed te kijken naar wie straks het verschil maakt in de debatten tussen de andere partijen. We staan op 3 zetels in de peilingen. De kandidatuur van Alexander Pechtold en Lousewies van der Laan hebben hier niets aan veranderd. De keuze is aan u. Kiest u voor een insider die alle kansen hebben gehad maar onvoldoende benut. Of is het woord nu aan een outsider die, in mijn geval, letterlijk de politieke kleurverschillen mag gaan onderstrepen!

Ik reken op u steun, met elkaar komen we er wel

Dank u wel!

Carlo Strijk, juni 2006

Tabel onderwijs achterstand

|Gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid; VO deelname                |
|           |         |Perioden          |2003/'04     |2004/'05     |
|           |         |Onderwerpen       |Leerlingen in|Leerlingen in|
|           |         |                  |leerjaar 3   |leerjaar 3   |
|           |         |Schoolsoorten     |Vmbo totaal  |Vmbo totaal  |
|           |         |                  |(incl. lwoo) |(incl. lwoo) |
|Populatie  |Gemeenten|Herkomst          |absoluut     |absoluut     |
|Schoolgemee|Nederland|Totaal            |106660       |107470       |
|nte        |totaal   |herkomstgroepering|             |             |
|           |         |en                |             |             |
|Schoolgemee|Nederland|Autochtonen       |79250        |80130        |
|nte        |totaal   |                  |             |             |
|Schoolgemee|Nederland|Niet-westerse     |20720        |20550        |
|nte        |totaal   |allochtonen       |             |             |
|Schoolgemee|Nederland|Westerse          |6550         |6470         |
|nte        |totaal   |allochtonen       |             |             |
|Schoolgemee|Nederland|Turken            |5100         |5220         |
|nte        |totaal   |                  |             |             |
|Schoolgemee|Nederland|Marokkanen        |4670         |4570         |
|nte        |totaal   |                  |             |             |
|Schoolgemee|Nederland|Surinamers        |3870         |3980         |
|nte        |totaal   |                  |             |             |
|Schoolgemee|Nederland|Antillianen en    |1530         |1490         |
|nte        |totaal   |Arubanen          |             |             |
|Schoolgemee|Nederland|Overig            |5570         |5280         |
|nte        |totaal   |niet-westerse     |             |             |
|           |         |allochtonen       |             |             |
|Schoolgemee|Nederland|Herkomst onbekend |150          |330          |
|nte        |totaal   |                  |             |             |
Tabel Ondernemingsklimaat

|Ondernemingsklimaat; ondernemerschap internationaal vergeleken       |
|       |Onderwerp|Bedrijfsdemografische   |Bedrijfsdemografische   |
|       |en       |dynamiek                |dynamiek                |
|       |Onderwerp|Oprichtingen van        |Oprichtingen van        |
|       |en       |bedrijven               |bedrijven               |
|       |Onderwerp|Oprichtingen, totaal    |Totaal, relatief        |
|       |en       |                        |                        |
|Landen |Perioden |absoluut                |% van totaal aantal     |
|       |         |                        |bedrijven               |
|Nederla|1993     |.                       |.                       |
|nd     |         |                        |                        |
|Nederla|1994     |.                       |.                       |
|nd     |         |                        |                        |
|Nederla|1995     |70400                   |10,7                    |
|nd     |         |                        |                        |
|Nederla|1996     |70500                   |10,3                    |
|nd     |         |                        |                        |
|Nederla|1997     |72800                   |10,2                    |
|nd     |         |                        |                        |
|Nederla|1998     |71500                   |9,6                     |
|nd     |         |                        |                        |
|Nederla|1999     |77800                   |10,1                    |
|nd     |         |                        |                        |
|Nederla|2000     |88000                   |11,1                    |
|nd     |         |                        |                        |
|Nederla|2001     |80300                   |9,7                     |
|nd     |         |                        |                        |
|Nederla|2002     |69000                   |8,1                     |
|nd     |         |                        |                        |
|Nederla|2003     |68900                   |8                       |
|nd     |         |                        |                        |
|Nederla|2004     |.                       |.                       |
|nd     |         |                        |                        |
Bron: © Centraal Bureau voor de Statistiek, Voorburg/Heerlen 2006-06-13

---- --