Toyota vergroot inspanningen voor milieutechnologieën en milieuvriendelijke
voertuigen
(6/15/2006)
Toyota Motor Corporation (TMC) heeft bekendgemaakt zijn ontwikkelingen
op het gebied van milieutechnologie te vergroten en zijn inspanningen
om milieuvriendelijke voertuigen te introduceren te versterken. Dit om
duurzame mobiliteit te bereiken en te helpen het globale milieu te
beschermen.
De verhoogde betrokkenheid van TMC, die naar voren komt in
activiteiten en producten zoals hierna beschreven, wordt uitgevoerd
met de nadruk op drie zaken. Ten eerste op de vermindering van het
brandstofverbruik en van de CO -uitstoot â CO wordt beschouwd als
een van veroorzakers van het broeikaseffect. Ten tweede ligt de nadruk
op het schoner maken van de uitlaatgassen om de atmosferische
verontreiniging te helpen verminderen en ten derde op het benutten van
diverse energiebronnen om het gebruik van fossiele brandstoffen, in
het bijzonder aardolie, te beperken.
Status technologische ontwikkeling / Plan voor milieuvriendelijke
voertuigen
1) Herziening totale gamma van benzinemotoren en transmissies
* TMC is van plan zijn totale gamma benzinemotoren en transmissies
vóór 2010 te herzien in een project dat werd gestart met de
ontwikkeling van een nieuw type V6 motor in 2003. Als onderdeel
van dit project is een nieuwe 1,8 liter benzinemotor (zie details
hierna) en een continu variabele transmissie ontwikkeld als
belangrijkste aandrijflijn voor Toyotaâs compacte en middenklasse
personenautoâs. Deze nieuwe aandrijflijn â te introduceren in de
nieuwe modellen die in de herfst van 2006 uitkomen â moet de
CO -uitstoot reduceren door een efficiënter brandstofverbruik
en schonere uitlaatgassen.
* Al in 2005^*1 voldeed TMC voor alle gewichtsklassen van Toyota
voertuigen aan de standaarden die de Japanse overheid voor 2010
stelt op het gebied van brandstofverbruik*2.
* TMC heeft zich ten doel gesteld dat de emissieniveaus in 2010 75%
lager zijn dan de emissiestandaarden van 2005^*3.
2) Grotere inzet van hybride-voertuigen en ontwikkeling van
nieuwe technologieën
* TMC wil het aantal hybride-modellen verdubbelen in de jaren kort
na 2010.
* TMC zal zijn onderzoek naar en de ontwikkeling van zogenoemde
plug-in hybride-voertuigen (die opgeladen kunnen worden vanuit een
externe krachtbron en elektriciteit kunnen leveren) vergroten. Op
dit moment werkt TMC aan een volgende generatie voertuigen die een
grotere afstand op uitsluitend de elektromotor kunnen afleggen.
TMC verwacht dat dit een significant effect zal hebben op de
CO -uitstoot en dat het zal helpen de atmosferische vervuiling
te verminderen.
3) Initiatieven in de richting van diversificatie van
energiebronnen
* Met betrekking tot de introductie van TMC voertuigen op
bio-ethanol: TMC heeft de technologie ontwikkeld die het mogelijk
maakt dat TMC benzinemotoren betrouwbaar kunnen lopen op benzine
waaraan 10% bio-ethanol is toegevoegd. TMC is van plan om in het
voorjaar van 2007 Flex-Fuel*4. modellen die op 100% ethanol kunnen
lopen op de Braziliaanse markt te introduceren (waar bio-ethanol
wijdverspreid is). Voor de Verenigde Staten overweegt TMC
Flex-Fuel voertuigen te introduceren als uitvloeisel van het
beleid om bio-ethanolbrandstoffen te promoten.
* TMC is van plan de ontwikkeling van voertuigen met brandstofcellen
uit te breiden.
TMC positioneert globale milieubescherming, net als
verkeersveiligheid, als een managementprioriteit in het kader van zijn
sociale verantwoordelijkheid als bedrijf. TMC blijft de ontwikkeling
van milieuvriendelijke voertuigen en milieutechnologieën vergroten en
streeft ernaar om actief technologieën en producten te leveren die
bijdragen aan duurzame mobiliteit. Tevens werkt TMC aan de invoering
van maatregelen die in overeenstemming zijn met de concernwijde
milieupolitiek, het Toyota Earth Center en het Toyota Environmental
Action Plan (Toyotaâs milieuactieplan), dat specifieke doelen stelt
voor de middellange- en langetermijnactiviteiten.
*1 Het bedrijfsjaar vanaf 1 april 2005.
*2 Gespecificeerd door de Japanse wet op het rationele gebruik van
energie (voor het bedrijfsjaar vanaf 1 april 2010).
*3 Gespecificeerd door goedkeuringssysteem voor lage-emissievoertuigen
van het Japanse ministerie van land, infrastructuur en transport.
*4 Voertuigen die kunnen lopen op een brandstofmengsel in elke
verhouding van benzine en (bijvoorbeeld) ethanol.
Overzicht van de nieuwe 1,8 liter benzinemotor
Met als doel een motor die de beste prestaties levert in zijn
inhoudsklasse, heeft TMC een nieuwe 1,8 liter benzinemotor ontwikkeld
waarbij verschillende geavanceerde technieken geïntroduceerd worden,
waaronder Dual VVT-i (dubbel variabele kleptiming) en een hoog koppel.
Deze motor reduceert de CO -emissie door een laag brandstofverbruik,
bereikt schonere uitlaatgassen en is licht en compact.
Belangrijkste kenmerken van de nieuwe motor
1) Hoog koppel
Terwijl Dual VVT-i het mogelijk maakt om de kleptiming voor
verschillende toerentallen en belastingen continu aan te passen, zorgt
een hoog koppel ook bij lage- en middentoeren voor een groot
gebruiksgemak. Het koppel is een van de hoogste in de 1,8 liter
klasse.
2) Laag brandstofverbruik en schonere uitlaatgassen
Het gebruik van Dual VVT-i en ultralichte zuigers, tezamen met
maatregelen om wrijving tussen onderdelen â bijvoorbeeld door
toepassing van rollagers in de nokkenastuimelaars â te verminderen,
resulteert in een vermindering van het brandstofverbruik van ten
minste 5% ten opzichte van conventionele motoren en in schonere
uitlaatgassen (gelijk aan 75% van het toegestane maximum volgens de
emissiestandaarden van 2005).
3) Gereduceerde grootte en gewicht
Gereduceerde buitenmaten en gewicht zijn bereikt door het modulair
ontwerpen van de voorzijde van de motor, het gebruik van bougies met
een kleinere diameter, et cetera.
Specificaties
Motormodel
2ZR-FE (nieuw model)
1ZZ-FE (vorig model)
Motortype
4-cilinder in lijn, DOHC, 16 kleppen
Ã
Dual VVT-i (in- en uitlaat)
VVT-i (uitlaat)
Cilinderinhoud (cc)
1.797
1.794
Boring x slag (mm)
80,5 x 88,3
79,0 x 91,5
Brandstoftoevoer
Elektronische
Brandstofinspuiting (EFI)
Ã
Brandstoftype
Normaal ongelode benzine
Ã
Compressieverhouding
10,0:1
Ã
Maximumvermogen
100 (136) / 6.000^*
97 (132) / 6.000
Maximumkoppel
175 (17,8) / 4.400^*
170 (17,3) / 4.200
Emissieniveau lager dan toegestaan volgens de emissiestandaarden van
2005
Gelijk aan viersterrenclassificatie volgens het Japanse
goedkeuringssysteem voor lage-emissievoertuigen
Ã
(Premio 1,8 liter, 2WD)
Brandstofverbruik volgens de 10-15-testmethode, zoals aangegeven door
het Japanse ministerie van land, infrastructuur en transport (km/l)
5% beter of meer vergeleken met conventionele motoren*
16,0
Gewicht zonder brandstof (kg)
97
96
* Richtwaarde (cijfers van de
2ZR-FE motor zoals door TMC gemeten)
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai