AutoRai

Toyota vergroot inspanningen voor milieutechnologieën en milieuvriendelijke voertuigen

(6/15/2006)
Toyota Motor Corporation (TMC) heeft bekendgemaakt zijn ontwikkelingen op het gebied van milieutechnologie te vergroten en zijn inspanningen om milieuvriendelijke voertuigen te introduceren te versterken. Dit om duurzame mobiliteit te bereiken en te helpen het globale milieu te beschermen.
De verhoogde betrokkenheid van TMC, die naar voren komt in activiteiten en producten zoals hierna beschreven, wordt uitgevoerd met de nadruk op drie zaken. Ten eerste op de vermindering van het brandstofverbruik en van de CO -uitstoot â CO wordt beschouwd als een van veroorzakers van het broeikaseffect. Ten tweede ligt de nadruk op het schoner maken van de uitlaatgassen om de atmosferische verontreiniging te helpen verminderen en ten derde op het benutten van diverse energiebronnen om het gebruik van fossiele brandstoffen, in het bijzonder aardolie, te beperken.

Status technologische ontwikkeling / Plan voor milieuvriendelijke voertuigen


1) Herziening totale gamma van benzinemotoren en transmissies
* TMC is van plan zijn totale gamma benzinemotoren en transmissies vóór 2010 te herzien in een project dat werd gestart met de ontwikkeling van een nieuw type V6 motor in 2003. Als onderdeel van dit project is een nieuwe 1,8 liter benzinemotor (zie details hierna) en een continu variabele transmissie ontwikkeld als belangrijkste aandrijflijn voor Toyotaâs compacte en middenklasse personenautoâs. Deze nieuwe aandrijflijn â te introduceren in de nieuwe modellen die in de herfst van 2006 uitkomen â moet de CO -uitstoot reduceren door een efficiënter brandstofverbruik en schonere uitlaatgassen.

* Al in 2005^*1 voldeed TMC voor alle gewichtsklassen van Toyota voertuigen aan de standaarden die de Japanse overheid voor 2010 stelt op het gebied van brandstofverbruik*2.
* TMC heeft zich ten doel gesteld dat de emissieniveaus in 2010 75% lager zijn dan de emissiestandaarden van 2005^*3.


2) Grotere inzet van hybride-voertuigen en ontwikkeling van nieuwe technologieën

* TMC wil het aantal hybride-modellen verdubbelen in de jaren kort na 2010.

* TMC zal zijn onderzoek naar en de ontwikkeling van zogenoemde plug-in hybride-voertuigen (die opgeladen kunnen worden vanuit een externe krachtbron en elektriciteit kunnen leveren) vergroten. Op dit moment werkt TMC aan een volgende generatie voertuigen die een grotere afstand op uitsluitend de elektromotor kunnen afleggen. TMC verwacht dat dit een significant effect zal hebben op de CO -uitstoot en dat het zal helpen de atmosferische vervuiling te verminderen.


3) Initiatieven in de richting van diversificatie van energiebronnen

* Met betrekking tot de introductie van TMC voertuigen op bio-ethanol: TMC heeft de technologie ontwikkeld die het mogelijk maakt dat TMC benzinemotoren betrouwbaar kunnen lopen op benzine waaraan 10% bio-ethanol is toegevoegd. TMC is van plan om in het voorjaar van 2007 Flex-Fuel*4. modellen die op 100% ethanol kunnen lopen op de Braziliaanse markt te introduceren (waar bio-ethanol wijdverspreid is). Voor de Verenigde Staten overweegt TMC Flex-Fuel voertuigen te introduceren als uitvloeisel van het beleid om bio-ethanolbrandstoffen te promoten.
* TMC is van plan de ontwikkeling van voertuigen met brandstofcellen uit te breiden.

TMC positioneert globale milieubescherming, net als verkeersveiligheid, als een managementprioriteit in het kader van zijn sociale verantwoordelijkheid als bedrijf. TMC blijft de ontwikkeling van milieuvriendelijke voertuigen en milieutechnologieën vergroten en streeft ernaar om actief technologieën en producten te leveren die bijdragen aan duurzame mobiliteit. Tevens werkt TMC aan de invoering van maatregelen die in overeenstemming zijn met de concernwijde milieupolitiek, het Toyota Earth Center en het Toyota Environmental Action Plan (Toyotaâs milieuactieplan), dat specifieke doelen stelt voor de middellange- en langetermijnactiviteiten.


*1 Het bedrijfsjaar vanaf 1 april 2005.


*2 Gespecificeerd door de Japanse wet op het rationele gebruik van energie (voor het bedrijfsjaar vanaf 1 april 2010).


*3 Gespecificeerd door goedkeuringssysteem voor lage-emissievoertuigen van het Japanse ministerie van land, infrastructuur en transport.


*4 Voertuigen die kunnen lopen op een brandstofmengsel in elke verhouding van benzine en (bijvoorbeeld) ethanol.

Overzicht van de nieuwe 1,8 liter benzinemotor

Met als doel een motor die de beste prestaties levert in zijn inhoudsklasse, heeft TMC een nieuwe 1,8 liter benzinemotor ontwikkeld waarbij verschillende geavanceerde technieken geïntroduceerd worden, waaronder Dual VVT-i (dubbel variabele kleptiming) en een hoog koppel. Deze motor reduceert de CO -emissie door een laag brandstofverbruik, bereikt schonere uitlaatgassen en is licht en compact.

Belangrijkste kenmerken van de nieuwe motor


1) Hoog koppel

Terwijl Dual VVT-i het mogelijk maakt om de kleptiming voor verschillende toerentallen en belastingen continu aan te passen, zorgt een hoog koppel ook bij lage- en middentoeren voor een groot gebruiksgemak. Het koppel is een van de hoogste in de 1,8 liter klasse.


2) Laag brandstofverbruik en schonere uitlaatgassen

Het gebruik van Dual VVT-i en ultralichte zuigers, tezamen met maatregelen om wrijving tussen onderdelen â bijvoorbeeld door toepassing van rollagers in de nokkenastuimelaars â te verminderen, resulteert in een vermindering van het brandstofverbruik van ten minste 5% ten opzichte van conventionele motoren en in schonere uitlaatgassen (gelijk aan 75% van het toegestane maximum volgens de emissiestandaarden van 2005).


3) Gereduceerde grootte en gewicht

Gereduceerde buitenmaten en gewicht zijn bereikt door het modulair ontwerpen van de voorzijde van de motor, het gebruik van bougies met een kleinere diameter, et cetera.

Specificaties

Motormodel


2ZR-FE (nieuw model)


1ZZ-FE (vorig model)

Motortype


4-cilinder in lijn, DOHC, 16 kleppen

Ã

Dual VVT-i (in- en uitlaat)

VVT-i (uitlaat)

Cilinderinhoud (cc)


1.797


1.794

Boring x slag (mm)


80,5 x 88,3


79,0 x 91,5

Brandstoftoevoer

Elektronische

Brandstofinspuiting (EFI)

Ã

Brandstoftype

Normaal ongelode benzine

Ã

Compressieverhouding


10,0:1

Ã

Maximumvermogen


100 (136) / 6.000^*


97 (132) / 6.000

Maximumkoppel


175 (17,8) / 4.400^*


170 (17,3) / 4.200

Emissieniveau lager dan toegestaan volgens de emissiestandaarden van
2005

Gelijk aan viersterrenclassificatie volgens het Japanse goedkeuringssysteem voor lage-emissievoertuigen

Ã

(Premio 1,8 liter, 2WD)

Brandstofverbruik volgens de 10-15-testmethode, zoals aangegeven door het Japanse ministerie van land, infrastructuur en transport (km/l)


5% beter of meer vergeleken met conventionele motoren*

16,0

Gewicht zonder brandstof (kg)

97

96


* Richtwaarde (cijfers van de 2ZR-FE motor zoals door TMC gemeten)

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster