Project Taallijn in de Kinderopvang

Partou

EEN KWALITEITSIMPULS VOOR HET PEDAGOGISCH BELEID IN DE KINDEROPVANG

Kinderopvangonderneming Partou start in 8 van haar crèches in Amsterdam Zuidoost in samenwerking met Sardes het project De Taallijn in de kinderopvang.

In de Wet Kinderopvang is verantwoorde kinderopvang een centraal begrip. Een belangrijk onderdeel daarvan is de pedagogische kwaliteit. De wetgever vindt dit zelfs zo belangrijk dat hij kinderopvangondernemers vraagt in overleg met de oudercommissies pedagogische beleidsplannen op te stellen. Met De Taallijn in de kinderopvang wordt een kwaliteitsimpuls gegeven aan de inhoud en uitvoering van deze pedagogische beleidsplannen. Daartoe ontwikkelen Partou en Sardes gezamenlijk een scholingsmodule waarmee professionals in de kinderopvang het personeel van crèches (de kindercoaches) kunnen trainen om op een zo hoog mogelijk niveau aan pedagogische doelen te werken.

Het project is een verbreding van De Taallijn naar de kinderopvang. De Taallijn is een effectieve manier van werken om de taalontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Leidsters in peuterspeelzalen leren in dit project op een manier met kinderen om te gaan die niet alleen bevorderlijk is voor hun taalontwikkeling, maar ook interessante aanknopingspunten biedt voor het werken aan de pedagogische doelen zoals Riksen-Walraven(zie voetnoot)die definieert: het bieden van emotionele veiligheid, het bevorderen van de persoonlijke competentie, het bevorderen van sociale competentie en de overdracht van normen en waarden.
De Taallijn is ontwikkeld door het Expertisecentrum Nederlands en Sardes in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Voetnoot
Cohen de Lara, H. & Hoogbergen, M. (2005). De eerste klap is een daalder waard: 2000 peuterleidsters aan de slag met effectieve taalstimulering. Taal Lezen primair, februari 2005, nr 15. 6-7. Peters, S.,
Stoep, J. & Elsäcker, van, W. (2005). Interactieve taalstimulering voor peuters en kleuters.JSW, 89, Juni, 32-26.
Riksen-Walraven, M. (2004). Pedagogische kwaliteit in de kinderopvang: doelstellingen en kwaliteitscriteria. In R. van IJzendoorn, L. Tavecchio & M. Riksen-Walraven, De kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang, (pp. 41 e.v.). Amsterdam: Uitgeverij Boom.

Voor meer inhoudelijke informatie kunt u contact opnemen met Sardes, Hans Cohen de Lara of Heleen Versteegen, T. (030) 23 26 200

Voor algemene informatie kunt u contact opnemen met Partou, Aida Siegeschmidt, T. (020) 398 61 16

Wij zijn gaarne bereid om via een interview het Taallijn-project toe te lichten.