Controleactie op infastructurele knooppunten
transportcontrole
Nederland, 15-06-2006 o Samenwerkende opsporingsinstanties hebben
woensdag 14 juni 2006 op meerdere locaties in Nederland
transportcontroles gehouden. De transporten vonden plaats via de weg,
het spoor, het water en door de lucht. In totaal zijn er 92 controles
op weg, spoor en lucht uitgevoerd. In elf gevallen is er
proces-verbaal opgemaakt. De controles op het water zullen na afloop
van de driedaagse watertransportcontrole bekend worden gemaakt door
Inspectie Verkeer en Waterstaat.
Bijzonderheden
Op Schiphol-Oost kwam een Brits privé-vliegtuig binnen, waarvan de
piloot zich niet bij Eurocontrol had aangemeld. Het vliegtuig was niet
voorzien van een geldig bewijs van luchtwaardigheid. De piloot kreeg
voor zijn kist een startverbod opgelegd en diende direct 2800 euro
boete te betalen.
Op het spoor nabij Rotterdam zijn drie wagons aangetroffen die
technische gebreken vertoonden. Deze mochten na een noodreparatie door
een calamiteitenteam van de vervoerder verder rijden naar de
losplaats. Daar dienden de wagons verder gerepareerd te worden.
Op de rijksweg A15 reed een Franse vrachtwagencombinatie geladen met
5000 kg aan explosieven door de Botlektunnel. De chauffeur kreeg een
boete opgelegd van 490.
Controles
Op Schiphol-Oost richtte de controle zich op het kleine vliegverkeer.
Op een dag vinden er ongeveer 40 vliegbewegingen plaats. Het
vliegtuig, de bemanning, de passagiers en de bagage zijn aan de
controles onderworpen. Ter voorbereiding op de controle is informatie
verzameld, waarbij Eurocontrol (voorinformatie) en Dutchmill
(eventueel uitwijkverkeer) zijn betrokken. Op Schiphol werkten de
Koninklijke Marechaussee, Douane, Inspectie Verkeer en Waterstaat en
de Dienst Luchtvaart Politie van het KLPD nauw samen. Bij de controle
is gebruik gemaakt van twee verdovende middelen honden. Van de
vijftien jets die zijn gecontroleerd, waren er drie niet aangemeld bij
Eurocontrol. Eén kist vloog met een kopie van een verlopen
luchtwaardigheidsbewijs. Bij controle bleek dat het Britse toestel
geen geldig document meer had. Een startverbod en een boete van 2800
was het gevolg.
De Koninklijk Marechaussee controleerde 60 uitreizende, 70 inreizende
passagiers en 30 afhandelaars van op de luchthaven. Hier zijn geen
ongerechtigheden geconstateerd.
Op de terminals op de Maasvlakte en het Rail Service Center te
Rotterdam controleerde de Spoorwegpolitie van het KLPD samen met
medewerkers van Inspectie Verkeer en Waterstaat en Douane in- en
uitgaande containers per trein. Medewerkers van het KLPD stapten s
ochtends al op treinen die bij Venlo en Roosendaal het land
binnenkwamen. In totaal zijn 50 transporten gecontroleerd. Vier
containers zijn volledig gecontroleerd op daadwerkelijke inhoud,
stuwage en verpakking. Aan drie wagons zijn ter plaatse noodreparaties
uitgevoerd door een calamiteitenteam van de vervoerder, in verband met
gebreken aan de remmen. Zij mochten niet verder rijden dan naar de
losplaats, waar zij voor definitieve reparaties op een zijspoor zijn
gezet.
Op de rijksweg A15 bij Zuidhoek/Botlek vond een statische controle
plaats op het vervoer van containers via de weg. In de directe van
omgeving van de rijksweg A15 en A16 controleerde de Verkeerspolitie
van het KLPD dynamisch. Bij deze controles is gebruik gemaakt van
Catch-Ken. Het kentekenleessysteem was voor die dag gevoed met o.a.
informatie over gestolen voertuigen, eerdere overtreders van milieu en
gevaarlijke stoffen. In totaal zijn 37 transportcontroles uitgevoerd.
In zeven gevallen is proces-verbaal opgemaakt voor fraude met een
tachograaf, ondeugdelijk bevestigde afzetbak, niet juist vastgezet
antiblokkeersysteem, overschrijding van een aslast, rijden zonder
gevaarlijke stoffen certificaat (bestuurder) en rijden zonder geldige
vervoersvergunning. Klap op de vuurpijl was een Franse chauffeur met
5000 kg explosieven die op de rijksweg A15 door de Botlektunnel was
gereden, terwijl voor die lading een vervoersverbod gold in die
tunnel.
Nabij de Kreekraksluizen bij Rilland vinden controles plaats op het
vervoer van containers op de corridor Rotterdam-Antwerpen
(Rijn-Scheldeverbinding). Het containervervoer op deze
hoofdtransportas is min of meer een constante stroom. Zowel aan de
noordzijde als aan de zuidzijde werken Zeehavenpolitie
Rotterdam-Rijnmond, Federale Politie Scheepvaartpolitie Antwerpen,
Douane Rotterdam, Inspectie VROM en Waterpolitie van het KLPD samen.
De resultaten van deze driedaagsecontrole, die vandaag en morgen nog
plaats zullen vinden, worden na afloop door Inspectie Verkeer en
Waterstaat bekend worden gemaakt.
Deelnemende organisaties
Inspectie Verkeer en Waterstaat, Douane en Koninklijke Marechaussee,
Zeehavenpolitie Rotterdam-Rijnmond, Federale Scheepvaartpolitie
Antwerpen, Inspectie VROM, Korps landelijke politiediensten.
Doelstellingen
De genoemde diensten willen met deze integrale aanpak de
transportveiligheid bevorderen op de diverse infrastructuren.
Probleemgebieden (risicos) inzichtelijke maken en aanpakken.
De informatie m.b.t. transportcriminaliteit verbeteren. De
samenwerking verliep prima, de onderlinge uitwisseling van kennis had
een positieve invloed op wijze waarop de controles zijn gehouden. Alle
partijen hebben aangegeven meer van dit soort controles te willen
houden.
Korps Landelijke Politiediensten