AutoRai

General Motors behaalt acht topscores in Michelin Challenge Bibendum 2006

(6/15/2006)
General Motors onderstreepte zijn toonaangevende positie als ontwerper van alternatieve aandrijfconcepten met acht topscores in de Michelin Challenge Bibendum 2006 (8-12 juni jongstleden). De HydroGen3, een brandstofcelauto op waterstof, gebaseerd op de Opel Zafira, behaalde drie keer de hoogste score, de Opel Zafira CNG en de Saab 9-5 BioPower twee keer en de Saturn Vue Green Line, de vertegenwoordiger van een nieuwe generatie hybride autoâs, één keer. Autoâs aangedreven door middel van aardgas, bio-ethanol, hybride- en brandstofceltechnologie, zijn belangrijke pijlers in de strategie van General Motors voor het reduceren van de emissieniveaus en het brandstofverbruik. Het uiteindelijke streven: het verzekeren van een duurzame mobiliteit in de toekomst.

Met brandstofcelautoâs zoals de HydroGen3 bewijst GM dat de alternatieve aandrijving de stap van het laboratorium naar de weg al gezet heeft. Het prototype, gebaseerd op de Opel Zafira, haalt zijn elektrisch vermogen uit 200 in serie geschakelde brandstofcellen in de âstackâ onder de motorkap. Deze cellen drijven de 60 kW/82 pk sterke elektrische motor van de HydroGen3 aan. De auto bereikt een topsnelheid van 160 km/u en accelereert in ongeveer 16 seconden vrijwel geruisloos van 0 tot 100 km/u. De auto wordt momenteel getest door de klantendienst van het IKEA-filiaal in Berlijn, in het kader van het Clean Energy Partnership (CEP), het door de regering gesubsidieerde demonstratieproject voor waterstofautoâs in Berlijn. In april 2005 won de HydroGen3 de Rally van Monte Carlo voor brandstofcelautoâs, en in Parijs behaalde hij de hoogste score in de slalom en in de emissie- en CO -categorieën.

De Opel Zafira 1.6 CNG (Compressed Natural Gas), een compacte MPV met zeven zitplaatsen, die op aardgas rijdt en binnenkort wordt gelanceerd, behaalde topscores in de categorieën âremmenâ en âgeluidsniveauâ. Samen met de Combo 1.6 CNG maakte de vorige Zafira CNG, waarvan 20.000 exemplaren werden verkocht, Opel tot de afgetekende marktleider in Duitsland in het segment van de aardgasvoertuigen. Zijn monovalentplus-concept is gericht op een maximaal rendement bij gebruik van aardgas. De brandstofkosten zijn ongeveer 30 en 50 procent lager dan die van respectievelijk diesel- en benzinemotoren. Ook de emissieniveaus liggen lager: 20 procent minder CO dan een benzinemotor en 15 procent minder dan een diesel. De CNG-Opels hebben een actieradius van meer dan 500 kilometer.

De 9-5 2.0t BioPower van GM's Zweedse dochter Saab behaalde zijn hoogste scores in de categorieën 'accelereren' en 'remmen'. Zijn krachtige motor, die op bio-ethanol (E85) loopt, levert betere prestaties dan een vergelijkbaar benzinemodel, maar met lagere CO -emissies. Ondanks de verhoging van het motorvermogen van 110 kW/150 pk tot 132 kW/180 pk wordt bij de verbranding van bio-ethanol (E85), een hernieuwbare energiedrager, ongeveer 90 procent minder kooldioxide in de atmosfeer uitgestoten dan wanneer benzine als brandstof wordt gebruikt. De dynamische Saab BioPower, die ook verkrijgbaar is in andere Europese landen, vertegenwoordigt momenteel ongeveer 80 procent van het totale verkoopvolume van het 9-5 programma in Zweden.

De Saturn Vue Green Line werd door GM in Parijs gepresenteerd als de eerste auto van een nieuwe hybride-generatie. Hij behaalde meteen een topscore in de categorie 'brandstofverbruik'. De compacte SUV verbruikt tot 20 procent minder brandstof dan een conventioneel model met benzinemotor. De innovatieve krachtbron beschikt over een geavanceerd elektronisch managementsysteem en een unieke elektrische motor/generator, gekoppeld aan een 2,4-liter viercilinderbenzinemotor met variabele kleptiming. Deze combinatie resulteert in een maximumvermogen van 127 kW/170 pk, wat veel meer is dan de 106 kW/143 pk van de 2,2-liter benzinemotor van de conventionele Saturn Vue.

Drieledige strategie gebaseerd op technologie en rendement De strategie van GM â de grootste autofabrikant ter wereld â voor de korte, middellange en lange termijn berust op drie peilers: de permanente optimalisering van klassieke verbrandingsmotoren, het meer doorgedreven gebruik van alternatieve brandstoffen zoals aardgas en bio-ethanol en de bredere toepassing van hybride-aandrijving. Op lange termijn biedt de introductie van autoâs die waterstof als energiebron gebruiken, de mogelijkheid om de emissievrije auto een plaats te geven als volledig milieuvriendelijk vervoermiddel.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster