General Motors behaalt acht topscores in Michelin Challenge Bibendum 2006
(6/15/2006)
General Motors onderstreepte zijn toonaangevende positie als ontwerper
van alternatieve aandrijfconcepten met acht topscores in de Michelin
Challenge Bibendum 2006 (8-12 juni jongstleden).
De HydroGen3, een brandstofcelauto op waterstof, gebaseerd op de Opel
Zafira, behaalde drie keer de hoogste score, de Opel Zafira CNG en de
Saab 9-5 BioPower twee keer en de Saturn Vue Green Line, de
vertegenwoordiger van een nieuwe generatie hybride autoâs, één keer.
Autoâs aangedreven door middel van aardgas, bio-ethanol, hybride- en
brandstofceltechnologie, zijn belangrijke pijlers in de strategie van
General Motors voor het reduceren van de emissieniveaus en het
brandstofverbruik. Het uiteindelijke streven: het verzekeren van een
duurzame mobiliteit in de toekomst.
Met brandstofcelautoâs zoals de HydroGen3 bewijst GM dat de
alternatieve aandrijving de stap van het laboratorium naar de weg al
gezet heeft. Het prototype, gebaseerd op de Opel Zafira, haalt zijn
elektrisch vermogen uit 200 in serie geschakelde brandstofcellen in de
âstackâ onder de motorkap. Deze cellen drijven de 60 kW/82 pk sterke
elektrische motor van de HydroGen3 aan. De auto bereikt een
topsnelheid van 160 km/u en accelereert in ongeveer 16 seconden
vrijwel geruisloos van 0 tot 100 km/u. De auto wordt momenteel getest
door de klantendienst van het IKEA-filiaal in Berlijn, in het kader
van het Clean Energy Partnership (CEP), het door de regering
gesubsidieerde demonstratieproject voor waterstofautoâs in Berlijn. In
april 2005 won de HydroGen3 de Rally van Monte Carlo voor
brandstofcelautoâs, en in Parijs behaalde hij de hoogste score in de
slalom en in de emissie- en CO -categorieën.
De Opel Zafira 1.6 CNG (Compressed Natural Gas), een compacte MPV met
zeven zitplaatsen, die op aardgas rijdt en binnenkort wordt
gelanceerd, behaalde topscores in de categorieën âremmenâ en
âgeluidsniveauâ. Samen met de Combo 1.6 CNG maakte de vorige Zafira
CNG, waarvan 20.000 exemplaren werden verkocht, Opel tot de
afgetekende marktleider in Duitsland in het segment van de
aardgasvoertuigen. Zijn monovalentplus-concept is gericht op een
maximaal rendement bij gebruik van aardgas. De brandstofkosten zijn
ongeveer 30 en 50 procent lager dan die van respectievelijk diesel- en
benzinemotoren. Ook de emissieniveaus liggen lager: 20 procent minder
CO dan een benzinemotor en 15 procent minder dan een diesel. De
CNG-Opels hebben een actieradius van meer dan 500 kilometer.
De 9-5 2.0t BioPower van GM's Zweedse dochter Saab behaalde zijn
hoogste scores in de categorieën 'accelereren' en 'remmen'. Zijn
krachtige motor, die op bio-ethanol (E85) loopt, levert betere
prestaties dan een vergelijkbaar benzinemodel, maar met lagere
CO -emissies. Ondanks de verhoging van het motorvermogen van 110
kW/150 pk tot 132 kW/180 pk wordt bij de verbranding van bio-ethanol
(E85), een hernieuwbare energiedrager, ongeveer 90 procent minder
kooldioxide in de atmosfeer uitgestoten dan wanneer benzine als
brandstof wordt gebruikt. De dynamische Saab BioPower, die ook
verkrijgbaar is in andere Europese landen, vertegenwoordigt momenteel
ongeveer 80 procent van het totale verkoopvolume van het 9-5 programma
in Zweden.
De Saturn Vue Green Line werd door GM in Parijs gepresenteerd als de
eerste auto van een nieuwe hybride-generatie. Hij behaalde meteen een
topscore in de categorie 'brandstofverbruik'. De compacte SUV
verbruikt tot 20 procent minder brandstof dan een conventioneel model
met benzinemotor. De innovatieve krachtbron beschikt over een
geavanceerd elektronisch managementsysteem en een unieke elektrische
motor/generator, gekoppeld aan een 2,4-liter viercilinderbenzinemotor
met variabele kleptiming. Deze combinatie resulteert in een
maximumvermogen van 127 kW/170 pk, wat veel meer is dan de 106 kW/143
pk van de 2,2-liter benzinemotor van de conventionele Saturn Vue.
Drieledige strategie gebaseerd op technologie en rendement
De strategie van GM â de grootste autofabrikant ter wereld â voor de
korte, middellange en lange termijn berust op drie peilers: de
permanente optimalisering van klassieke verbrandingsmotoren, het meer
doorgedreven gebruik van alternatieve brandstoffen zoals aardgas en
bio-ethanol en de bredere toepassing van hybride-aandrijving. Op lange
termijn biedt de introductie van autoâs die waterstof als energiebron
gebruiken, de mogelijkheid om de emissievrije auto een plaats te geven
als volledig milieuvriendelijk vervoermiddel.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai